تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۲۴۰۱
سرویس خبر : انرژی
گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا در هفته سوم نشان داد:

آهنگ بازگشت رونق به بازار

می متالز - در هفته سوم فروردین ماه 1396، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات خوبی را با توجه به اتمام تعطیلات تجربه کرد، حجم عرضه‌ها بسیار مناسب بوده و در هفته سوم فروردین به سطح بالای 70 هزار تن رسید.
آهنگ بازگشت رونق به بازار

به نظر می‌رسد بعد از اتمام تعطیلات بار دیگر فعالیت‌های فعالان بازار آزاد به‌طور کامل شروع شده است، این موضوع با توجه به افزایش رقابت قیمتی در مورد خیلی از کالاها و افزایش حجم معاملات کاملا مشخص است. به نظر می‌رسد کاهش شدید نرخ برخی از گروه‌ها در هفته‌های گذشته باعث جذابیت بیشترشان شده باشد. در کل بیش از 64 درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود که در هفته گذشته 45 درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود. در این بین 25 گرید از 80 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین 1 تا 20 درصد بود، البته در هفته جاری حجم تقاضا افزایشی نزدیک به 37 هزار تن داشت. همان‌طور که مشخص است مقدار کالاهایی که با رقابت قیمتی معامله شده‌اند، نسبت به هفته پیش افزایش داشته‌اند.

آنچنان که آمارها نشان می‌دهند حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل بیش از 7 هزار تن افزایش داشته است. به نظر می‌رسد بعد از گذشت بیش از 20 روز از سال 1396 بیشتر واحد‌های تولیدی در کشور فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند و از طرف دیگر تمامی فعالان بازار محصولات پلیمری و واسطه‌ها نیز با توجه به اتمام موجودی‌های خود خریدهای شان را از سر گرفته‌اند. خریدهایی که در اسفند ماه سال 95 انجام شده بود، به انبار تولیدکننده‌ها و واسطه‌ها وارد شده بود و با توجه به گذشت حدود سه هفته از سال جدید این موجودی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و واحدها و واسطه‌ها بار دیگر برای تامین محصولات مورد نیاز خود به بورس مراجعه کرده و خریدهای خود را شروع کردند. این موضوعات سبب شد حجم معاملات افزایش بسیار خوبی پیدا کند. بیشترین افزایش عرضه مربوط به گروه پلی‌پروپیلن نساجی و با 2.172 تن افزایش بوده است، بعد از این گروه‌های پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و فیلم هر کدام به ترتیب با 1.881 و 1.782 تن افزایش عرضه در رده‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین کاهش عرضه نیز مربوط به گروه پلی‌پروپیلن شیمیایی بوده که برابر با 7.658 تن کاهش است، همچنین گروه پلی‌اتیلن سبک فیلم نیز کاهشی 1.704 تنی را تجربه کرد.انتقادی که به گروه پلی‌پروپیلن وارد می‌شود اینکه در هفته جاری تنها 1290 تن عرضه وجود داشت و برای 5 گرید مختلف بود.تقاضا نسبت به هفته گذشته بیش از 36 هزار تن افزایش نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد، بار دیگر فعالیت در بازار محصولات پلیمری از سر گرفته شده است و فعالان بازار با ورود به معاملات حجم تقاضا را به این میزان افزایش داده‌اند. البته نباید به کاهش شدید عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی بی‌توجه بود، زیرا این کالا در هفته جاری تقاضای کاذب شدیدی را تجربه کرد. تقاضا برای این گروه بیش از 18 هزار تن بوده که 14 برابر حجم عرضه بود.بیشترین تقاضا در هفته جاری مربوط به گرید پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C با 12.285 تن بود و پس از آن گرید پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB332C نیز با 5.208 تن تقاضا قرار داشت. افزایش کاذب تقاضا به افزایش هر چه بیشتر قیمت منجر شده و بیشترین درصد‌های رقابت به این گروه‌ها تعلق داشت.عواملی همچون اتمام تعطیلات سال جدید و از سرگیری فعالیت کارخانه ها، کاهش شدید موجود‌ی بازار آزاد، ثبات نرخ دلار و کاهش خوب نرخ‌های پایه برخی از کالاها سبب به وجود آمدن این جذابیت‌ها و افزایش شدید تقاضا شده است، هر چند نباید نقش افزایش عرضه‌ها را در این افزایش تقاضا بی‌تاثیر دانست.حجم معاملات در هفته جاری با افزایش بسیار زیاد و بیش از 17 هزار تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، به این ترتیب حجم معاملات بار دیگر به سطوح بالای 45 هزار تنی رسید.

در هفته اول سال 96 حجم معاملات برابر با 24 هزار تن بوده که با توجه به قرار داشتن در اوج تعطیلات نوروز بسیار مناسب بوده است. در هفته دوم فروردین حجم معاملات بعد از افزایش بیش از 6 هزار تنی به بیش از 30 هزار تن رسیده که تنها 5 هزار تن از آخرین هفته اسفند کمتر است. همان‌طور که مشاهده می‌شود حجم معاملات در سومین هفته سال 96 بسیار مطلوب است.با کاهش موجودی انبار واسطه‌ها و فعالان بازار، جذابیت خرید از بورس بار دیگر بیشتر شده و تقاضا در بازار بورس بار دیگر افزایش یافت. از طرف دیگر قیمت‌های پایه کاهش خوبی پیدا کرد و در مورد برخی از کالاها باید ذکر کرد که در کف قیمتی قرار گرفته‌اند، زیرا با صعود مجدد قیمت نفت و پلی‌الفین‌ها انتظار می‌رود در هفته‌های آتی روند نزولی متوقف شود.هر چند باید گفت در حال حاضر روند کالاهایی چون استایرن منومر از هفته‌های آتی صعودی پیش‌بینی می‌شود و همان‌طور که مشاهده شد در هفته جاری برخی از کالاهای پلی‌استایرن با رقابت قیمتی به فروش رسیدند هر چند که نباید کاهش حجم عرضه این کالاها را هم بی‌تاثیر دانست.از دیگر عوامل مهم بعد از کاهش قیمت‌های پایه باید به این نکته اشاره کرد که رفته رفته به روزهای گرم سال وارد می‌شویم و مصرف کالاهایی چون PET و PVC نیز افزایش می‌یابد و در هفته جاری حجم معاملات این دو گروه افزایش خوبی یافته بود.

کاهش قیمت پتروشیمی شازند جواب داد

پتروشیمی شازند در هفته جاری قیمت محصول پلی‌اتیلن سبک خطی 209AA خود را به میزان 2132 ریال و برابر با 5 درصد کاهش داده بود، تا بلکه جذابیتی ایجاد شده و بتواند کالای خود را به‌طور کامل به فروش برساند. این پتروشیمی با این اقدام جذابیت ایجاد کرده و کل کالای عرضه شده این مجتمع با رقابت 3 درصدی به فروش رسید. به این ترتیب هر کیلو پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی شازند با قیمت میانگین 41545 ریال به فروش رسید و نسبت به قیمت کالای پتروشیمی امیرکبیر 1094 ریال ارزان‌تر بود، البته باید ذکر کرد که کیفیت کالای این مجتمع از پتروشیمی امیرکبیر کمتر است.

عناوین برگزیده