تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۴۹۶
کد خبر: ۲۴۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس در آوریل، مرز 6000 دلاری را نمی‌شکند

می متالز - ادوارد مایر تحلیل‌گر موسسه INTL FCStone، انتظار دارد قیمت مس طی ماه آوریل سال جاری، در محدوده 6,000-5,750 دلار بر تن قرار داشته باشد.
مس در آوریل، مرز 6000 دلاری را نمی‌شکند

«مایر» پیش‌بینی می‌کند مشکلات ایجادشده برای عرضه مس در پرو، به‌دلیل میزان مس موجود در انبارهای بورس فلزات لندن و بورس شانگهای، اثرگذاری پایینی بر قیمت مس در ماه جاری داشته باشد.
افزون بر این، «مایر» معتقد است که «توقف عرضه مس از دو معدن اسکوندیدا و گراسبرگ اندونزی باعث شده است که حدود 220هزار تن از مس مازادی که پیش‌بینی شده بود در سال 2017 به بازار تزریق شود، کاهش یابد که این موضوع خود می‌تواند عامل تقویت قیمت مس در ماه جاری باشد.»
تحلیل‌گر موسسه INTL FCStone در ادامه با تأکید بر این‌که عرضه حدود 1.5 میلیون تن مس معدنی در نیمه دوم سال جاری به نتیجه مذاکرات کارگری و شرکت‌های معدنی بستگی خواهد داشت -مساله‌ای که در حال حاضر چندان مشخص و قابل پیش‌بینی نیست- می‌گوید: بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که طی ماه آوریل و تا زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا طی نیمه دوم سال مشخص نشود، بازار مس دوران نسبتاً آرامی را پشت سر خواهد گذاشت.
به گفته «مایر» همچنین، به‌دلیل تلاش مهم‌ترین بانک‌های جهان مانند بانک ژاپن، بانک مرکزی اروپا و بانک چین برای اجرای سیاست‌های انقباضی و سخت‌گیرانه مالی، انتظار تغییر چندانی در شاخص دلار طی ماه آوریل وجود ندارد؛ ازاین‌رو و با در نظر گرفتن نبود تغییر در شاخص دلار تغییر چندانی بر قیمت مس اعمال نخواهد شد.
تحلیل‌گر موسسه INTL FCStone در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حاکم شدن دیدگاه محتاطانه در بین سرمایه‌گذاران مس در شرایط کنونی می‌گوید: براساس نتایج گروه مطالعاتی بین‌المللی مس در سال 2016 حدود 50هزار تن مس تصفیه‌شده به‌صورت مازاد به بازارهای جهانی عرضه‌شده است. بااین‌وجود، به‌دلیل ابهاماتی که درباره افزایش تقاضای چین در نیمه دوم سال وجود دارد، سرمایه‌گذاران در مورد سرمایه‌گذاری بر روی سهام انبارهای مس به‌ویژه در آسیا، آن‌چنان خوش‌بین نیستند.
وی اضافه می‌کند: فراوانی میزان قراضه و کاتد تصفیه‌شده به‌ویژه در چین، گواه دیگری بر تقاضای ضعیف است و سبب از بین‌رفتن خوش‌بینی‌ها در مورد بازار شده است. این مسأله سبب شده حتی سیل اخیر در مرکز پرو نیز تأثیری بر روی این دیدگاه محتاطانه ایجادشده در بین سرمایه‌گذاران نداشته باشد.
«مایر» در پایان پیش‌بینی می‌کند که بر پایه این نشانه‌ها بازار مس در ماه جاری و طی نیمه اول سال 2017 شاهد تغییر محسوسی در سطوح قیمتی نخواهد بود و قیمت‌ها در بازه 6,000-5,750 دلار بر تن قرار خواهد گرفت.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده