تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۴۵۳
سرویس خبر : انرژی

کردستان یک مجتمع پتروشیمی عیدی گرفت

می متالز - آنچه در روز 5 فروردین ماه در کردستان در حوزه پتروشیمی اتفاق افتاد به تعبیر وزیر نفت یک عیدی تمام عیار بود.یک عیدی از جنس یک مجتمع بزرگ پتروشیمی. طرح‌ها و پروژه‌هایی که در این روز در استان کردستان افتتاح شد، ارزشی به میزان ٢ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان دارند.
کردستان یک مجتمع پتروشیمی عیدی گرفت

طرح پترووشیمی کردستان  اما در این میان در بنیاد خود قرار است با توجه به نزدیکی بازار های مناطق همجوار همچون عراق و اقلیم کردستان این کشور فرصت های صادراتی محصولات پتروشیمی ایران را گسترده تر کند .به گفته وزیر نفت تکمیل زنجیره ارزش همراه با ایجاد اشتغال در منطقه کردستان در عین حال ارزش افزوده را نیز برای کشور به ارمغان بیاورد.

گفته می شود ظرفیت اسمی مجتمع پتروشیمی کردستان، تولید 300 هزارتن پلی اتیلن سبک در سال است که در زمینی به مساحت 129 هکتار احداث و بخشی از آن به شهرک تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی اختصاص داده شده است.

این طرح  بنا به خبر منتشر شده در سال 1383 کلنگ زنی و بیش از 80 درصد منابع مالی آن در دولت تدبیر و امید تامین شده است.

یکی از خصوصیات بارز پتروشیمی کردستان، امکان ایجاد صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر است.

این کارخانه در سنندج و در زمین های روستای سرنجیانه و با 14 هزار و140میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی آماده بهره برداری شده است.

البته بر اساس خبرخبرگزاری ها عملیات ساخت پتروشیمی سنندج (کردستان) سال ٨٤ آغاز شد و پس از وقفه‌ای ۶ ساله، سال ٩٠ از سر گرفته شد و در عین حال آنطور که اعلام شده است این مجتمع بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی در استان به شمار می رود و این طرح می تواند در صنعتی شدن و اشتغال جویندگان کار نقش پر رنگی ایفا کند.

خبرگزاری ها همان روز از قول رییس جمهور که به همراه وزیر نفت این طرح را مورد بهره برداری قرار دادند  نوشتند : امروز روزی بسیار خوشحال کننده و خوب برای مردم کردستان است و افتتاح پتروشیمی کردستان می‌تواند منجر به اشتغال زایی و توسعه در این استان شود.

حسن روحانی ادامه داد: اینکه ما در مجموع 9.5 میلیون تن افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی به ارزش 5.5 میلیارد دلار را شاهد هستیم بسیار ارزشمند است.رییس جمهور در طول گفته هایش به این موضوع اشاره کرد که امر اشتغال ذر صورتی در کشور ایجاد خواهد شد که موضوع تولید در همه مناطق محقق شود.

رییس جمهور همچنین اشاره کرد که رسیدن به ۴۰ میلیارد دلار ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی جایگاه این صنعت در کشور را تحکیم می بخشد.

عیدی به مردم کردستان

در خلال مراسم افتتاح این مجتمع پتروشیمی بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اظهار داشت: افتتاح رسمی طرح پتروشیمی کردستان عیدی دولت به مردم این استان است.

وزیر نفت فاصله بسیار کم پتروشیمی‎های کردستان، ایلام، کرمانشاه و مهاباد به مرز را مزیت بزرگی برای صادرات محصولات تولیدی و ادامه ساخت پتروشیمی‎ها در منطقه غرب کشور عنوان کرد و گفت: با توسعه صنایع پایین دستی در این مناطق شاهد افزایش حجم صادرات و اشتغال‌زایی خواهیم بود.

زنگنه با بیان این که غرب کشور در حال تبدیل شدن به قطب سوم پتروشیمی ایران پس از عسلویه و بندرامام هستند، تصریح کرد: ادامه ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در ایلام، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و لرستان یک قدرت بزرگ پتروشیمی برای منطقه غرب ایجاد می‌کند که به دنبال آنها باید ساخت صنایع پایین دست هم ادامه یابد.

وی با اشاره به افتتاح پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، اوره و آمونیاک مرودشت، کارون، تخت جمشید و کردستان در یک سال گذشته در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: پتروشیمی‌های مروارید، فاز ٢ کاویان، مرجان، انتخاب، کاوه و پردیس نیز به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

وزیر نفت ادامه داد: با افتتاح طرح‌های پتروشیمی که در یک سال گذشته در این صنعت به افتتاح رسیده و بقیه نیز به زودی افتتاح می شوند، حدود ٩,٥ میلیون تن محصول (با احتساب همپوشانی پتروشیمی کاویان) به ارزش ٥.٥ میلیارد دلار تولید می شود.

زنگنه افزایش ٥,٥ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی تا پایان دولت یازدهم را تحول بزرگی دانست و ادامه داد: امیدواریم با رفع مشکلات، این محصولات در داخل کشور همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی برای تکمیل زنجیره تولید استفاده شوند.

وی دستیابی به تولید ٤٠ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کشور را بسیار سهل دانست و گفت: مهمترین کار برای رسیدن به این هدف، تأمین خوراک است که وزارت نفت هم اکنون در حال ساخت تعداد زیادی واحدهای ان جی ال در عسلویه برای جداکردن برش های سنگین از گازهای همراه نفت است که می توانند خوراک ارزان و با قیمت رقابتی برای مجتمع‌های پتروشیمی تولید کنند.

زنگنه وزیر نفت اظهار کرد: طرح پتروشیمی کردستان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک امروز به طور رسمی وارد مدار تولید می‌شود.

وی در ادامه افزود: تولیدات این مجتمع افزون بر تامین نیاز داخل به خارج از کشور هم صادر شود.

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیکی به بازارهای کشور عراق و نیز منطقه کردستان عراق فرصت مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی کردستان باشد گفت: ایجاد اشتغال با تکمیل زنجیره ارزش همگام با تولید محصولات نهایی می توانند ارزش افزوده مطلوبی را برای کشور به همراه داشته باشد

زنگنه ادامه داد: غرب کشور را می‌توان قطب سوم پتروشیمی کشور دانست و پتروشیمی های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد می‌توانند در مجموع ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی کشور را افزایش دهند

پتروشیمی کردستان در زمینی به مساحت ١٢٩ هکتار و با سرمایه گذاری ارزی ٢٥٧ میلیون یورو و (٣٨٠٠ میلیارد ریال) ساخته شده است؛ به کارگیری تجهیزات و کالاهای با کیفیت در مجتمع پتروشیمی کردستان یکی از ویژگی های بارز در این طرح به شمار می آید که نیاز صنایع پایین دستی در کردستان و نیز استان های همجوار را تکمیل می کند.

این مجتمع سالانه ٣١٠ هزار تن اتیلن از خط لوله اتیلن غرب و ١,٥ هزار تن پروپیلن از پتروشیمی تبریز یا ایلام را به عنوان خوراک دریافت خواهد کرد. کاربرد اصلی محصول پتروشیمی کردستان خوراک واحدهای پایین دستی، تولیدکننده انواع فیلم پلی اتیلن، فوم پلی اتیلن، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی است.

عناوین برگزیده