تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۵۰۵
سرویس خبر : انرژی

رشد نفت برای سومین هفته متوالی

می متالز - هفته گذشته بهای نفت برای سومین هفته متوالی مسیر افزایشی را طی کرد. تقویت احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک و خوش‌بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل از عوامل رشد قیمت نفت محسوب می‌شود. نفت خام آمریکا با 1.8 درصد افزایش قیمت به 53.18 دلار بر بشکه رسید. نفت برنت، نفت شاخص بازار لندن رشد کمتر و حدود 1.2 درصد را تجربه و در کانال 55 دلاری نوسان کرد.
رشد نفت برای سومین هفته متوالی

تقویت احتمال تمدید توافق

اما جهش نفت در روزهای ابتدایی هفته به دنبال مطرح شدن تمدید توافق اوپک اتفاق افتاد چراکه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت، عربستان در نشست رسمی اوپک که در ماه مه برگزار خواهد شد، ‌از تمدید توافق وین برای یک دوره 6 ماهه دیگر حمایت خواهد کرد. این منابع گفته‌اند، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان ابتدا تمایلی به حمایت از تمدید توافق نداشته، اما نظر خود را عوض کرده و اکنون مصمم به حمایت از تمدید توافق است. همچنین گفته شده مقامات روسی در حال مشورت با تولید‌کنندگان نفت این کشور در مورد امکان تمدید توافق کاهش تولید هستند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه نیز روز گذشته درباره موضع ایران در مقابل تمدید تصمیم اوپک در اجلاس بعدی اعلام کرد: «اوپک و غیراوپک همکاری موفقی داشته‌اند و بازار هم نشان می‌دهد که این تصمیم موفق بوده است.» به گفته زنگنه، اطلاعات درون اوپک و ارتباط میان اوپک و غیراوپک نشان می‌دهد که اکثریت اعضا مایل هستند این تصمیم تداوم یابد و اگر چنین باشد ایران نیز از تصمیم اکثریت قاطع حمایت می‌کند و آن را رعایت خواهدکرد. اما در این میان روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که عربستان، عراق و کویت قیمت نفت ٦٠ دلار را برای هر بشکه مطلوب می‌دانند. به گزارش این روزنامه، مسوولان اوپکی اعلام کردند که برخی تولیدکنندگان عمده نفت در این سازمان، از جمله عربستان، اکنون در پی قیمت نفت ٦٠ دلار برای هر بشکه هستند که نشان دهنده احتمال تمدید توافق کاهش تولید است. به گفته مسوولان یاد شده، عربستان، عراق و کویت باور دارند که نفت ٦٠دلاری می‌تواند به اقتصاد آنها کمک و امکان افزایش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی آنها را فراهم کند و همزمان، سبب جهش تولید نفت آمریکا نیز نشود. به گفته یک منبع آگاه سعودی‌ها برای واگذاری سهام آرامکو، به قیمت ٦٠ دلاری نفت نیاز دارند.

 

آمار همچنان نگران‌کننده است

با وجود خوش‌بینی اعضای اوپک و همچنین نشانه‌های مثبت در گزارش موسسات، اما همچنان سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای به بازار نفت مخابره می‌شود. به‌طور مثال بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی افزایش یافته و به 9.235 میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت این کشور در حال‌حاضر در بیشترین سطح از آگوست 2015 قرار دارد. اما این همه ماجرا نیست. با توجه به رشد سریع تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی این کشور که نشان از افزایش تحرکات در میادین نفتی شیل دارد، می‌توان انتظار داشت تولید نفت آمریکا تا پایان سال مسیر افزایشی را طی کند و حتی با بیشتر شدن قیمت‌ها شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باشیم. بر اساس اطلاعات بیکرهیوز، تعداد دکل‌های فعال حفاری در میادین نفتی آمریکا هفته گذشته برای سیزدهمین هفته متوالی افزایش یافته است. تعداد دکل‌ها 11 مورد افزایش یافته و به 683 مورد رسیده که بیشترین تعداد از آوریل 2015 محسوب می‌شود. از سویی موجودی انبارهای نفتی هفته گذشته 2.2 میلیون بشکه‌ کاهش یافته و به 533.4 میلیون بشکه رسیده است که همچنان بالاتر از متوسط 5 ساله است. گفته می‌شود که با افزایش تقاضا برای سوخت در فصل تابستان، تقاضای پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و می‌توان انتظار داشت که ذخایر انبارها رو به کاهش بگذارد.

 

گزارش‌های امیدوارکننده

یکی از عوامل مهم مثبت بودن فضای بازار نفت در هفته گذشته، به انتشار گزارش‌هایی از وضعیت بازار از سوی برخی موسسات و سازمان‌های مهم باز می‌گردد. به‌طور مثال آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از کاهش روزانه 200 هزار بشکه‌ای حجم ذخایر نفتی خبر داد و اعلام کرد که بازار نفت بسیار به تعادل نزدیک شده است. از سوی دیگر گزارش اوپک نشان داد که سطح پایبندی اعضا به توافق ماه دسامبر به بیش از 100 درصد رسیده که در تاریخ توافقات این سازمان بی‌سابقه است. تولید نفت این سازمان در ماه مارس 152.7 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 31.93 میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی خوش‌بینانه است. کیلداف، تحلیلگر بازار نفت بر این باور است که آژانس چندان به رشد تولید آمریکا توجه نکرده و آن را کمتر از آنچه که باید برآورد کرده است. جولیان لی، تحلیلگر بلومبرگ نیز اظهارات مشابهی درخصوص گزارش آژانس داشته است. این تحلیلگر بازار نفت برآورد کاهشی آژانس بین‌المللی انرژی از کاهش سطح موجودی انبارهای نفتی در سه ماهه ابتدای سال را تعجب برانگیز می‌داند و به مغایرت این گزارش با گزارش اوپک در این‌خصوص اشاره می‌کند. در واقع در حالی آژانس بین‌المللی انرژی بر کاهش حجم ذخایر نفتی تاکید می‌کند اوپک که با کنترل عرضه، کاهش ذخایر انبارهای نفتی را دنبال می‌کند، بر این باور است توافق اوپک هنوز بر سطح ذخایر اثرگذار نبوده است.

عناوین برگزیده