تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۹۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
بهنام نیکفر:

معدنداران برای تهیه قطعات یدکی با مشکل مواجه هستند

می متالز - بهنام نیکفر مدیر عامل نمایشگاه بین المللی سنگ ایران اظهار داشت: پدر بزرگ و پدرم در صنعت سنگ فعالیت می کردند و من نیز بعد از اتمام تحصیلات عالی به صورت حرفه ای وارد این صنعت شدم و حدودا ۳۵ سال است که در صنعت سنگ فعالیت می کنم.
معدنداران برای تهیه قطعات یدکی با مشکل مواجه هستند

وی افزود: در سال های گذشته نبود تکنولوژی در صنایع معدنی و فرآوری سنگ همواره یکی از مشکلات جدی این حوزه بوده و اکنون با ورود تکنولوژی و دانش فنی به کشور بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در معادن نیز ماشین آلات معدنی قدیمی با بهره وری پایین مشغول به کار هستند و تهیه قطعات یدکی به دلیل قاچاق بودن آن ها بسیار مشکل است و دلالان این قطعات را با قیمت بسیار بالایی به فعالان بخش معدن ارائه می دهند. معادن سنگ برای تهیه قطعات یدکی و ماشین آلات با مشکل مواجهند و باید این قطعات را با چند برابر قیمت تهیه کنند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: همچنین به دلیل نبود فاکتور خرید برای این قبیل قطعات، امکان جبران ارزش افزوده و مالیات برای معادن درجه دو بسیار مشکل است.

نیکفر تصریح کرد: در صورتی که ماشین آلات معدنی نوسازی شوند و دولت تسهیلات نوسازی به معادن واگذار کند، امکان صرفه جویی در سوخت تا ۷۰ درصد وجود خواهد داشت که بر روی کاهش هزینه های تولید و حفظ محیط زیست موثر است.

وی افزود: در چند سال گذشته تحریم های بانکی ضربه شدیدی به صادرات سنگ کشور وارد کرد و اکنون با تدبیر دولت شرایط بهتر شده ولی هنوز زمینه صادراتی برای تولید کننده فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شرایط صادرات سنگ کوپ بسیار خوب بود ولی با وضع عوارض صادراتی بر روی سنگ کوپ، صادرات متوقف و حضور سنگ کوپ ایران در بازارها و نمایشگاه های جهان کمرنگ شد تا جایی که از ۱۲ میلیون دلار صادرات در سال به ۸۰۰ هزار دلار در سال گذشته رسید.

نیکفر با بیان اینکه یکی از راهکارهای حضوردر بازارهای صادراتی برگزاری و حضور در نمایشگاه های مختلف است افزود: با وجود معادن ارزشمند سنگ در منطقه، شهر نیم ور جایگاه ویژه ای در صنعت سنگ دارد و حدود ۹۵ درصد مردم این شهر به کار سنگ اشتغال دارند و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه سنگ های ساختمانی ایران در شهر نیم ور عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در نمایشگاه سال گذشته برای سومین سال پیاپی بزرگ ترین سالن سنگ کوپ خاورمیانه به نمایش درآمد و این ظرفیت وجود دارد که نمایشگاه نیم ور به عنوان قطب سنگ کوپ کشور شناخته شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان مرکزی افزود: نمایشگاه نهم، نسبت به دوره قبل ۲۵ درصد رشد شرکت کننده را به همراه داشت و حجم سنگ کوپ این دوره از نمایشگاه نیز ۷۰ درصد افزایش داشت.

نیکفر تصریح کرد: برای نمایشگاه سنگ نیم ور یک برنامه ریزی ۱۰ ساله صورت گرفته تا این نمایشگاه به یک پایگاه بین المللی سنگ تبدیل شده و بتواند با نمایشگاه های تراز اول دنیا رقابت کند.

وی از سازمان زمین و شهرسازی خواست تا ۱۵ هکتار زمین فاز دوم را به صورت قطعی به نمایشگاه نیم ور واگذار کند تا زیرساخت های آن آماده شده و امنیت سرمایه گذاری در آن ایجاد شود.

عناوین برگزیده