تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۴۶۰
کد خبر: ۲۶۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر صنایع معدنی ایمیدرو درگردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور اعلام کرد

استقبال معادن بزرگ دنیا برای تامین بوکیست ایران

می متالز - گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور ۲۹ فروردین ۱۳۹۶در هتل المپیک تهران برگزار شد.
استقبال معادن بزرگ دنیا برای تامین بوکیست ایران

در این گردهمایی که با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت آلومینیوم برگزار شد به ارائه مسائل صنعت آلومینیوم در کشور پرداخته شد. سرمایه‌گذاری پایین، بالابودن نرخ تمام‌شده، کمبود مواد اولیه و نداشتن متولی این صنعت از مهم‌ترین چالش‌های صنعت آلومینیوم بود که در این گردهمایی مطرح شد. در پایان برگزاری گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور همچنین از ۵ شرکت ایرالکو، آلومینیوم المهدی، آلومرول نوین، آلومینیوم پارس و گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم به‌عنوان حامی برگزاری این آیین تقدیر شد.


۶درصد تولید آلومینیوم منطقه متعلق به ایران

در این گردهمایی محمد آقاجانلو، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو درباره ظرفیت‌های موجود آلومینیوم در کشور عنوان کرد: سال گذشته ۳۴۱ هزار تن شمش آلومینیوم در کشور تولید شد، در حالی که ظرفیت تولید۴۵۰هزار تن بود. اکنون ۶ درصد تولید منطقه و تنها ۰/۵درصد تولید جهانی را در اختیار داریم. وی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه بهتر از ما در حال پیشروی در صنعت آلومینیوم هستند، عنوان کرد: عمان کشور همسایه ما ۳۸۰ هزار تن تولید آلومینیوم دارد. تولید آلومینیوم در منطقه ۵/۶ میلیون تن است که با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری کشورهای همسایه این میزان تولید به ۱۰میلیون تن در سال‌های آینده خواهد رسید.آقاجانلو همچنین با اشاره به میزان تولید آلومینا در کشور بیان کرد: تولید آلومینای ایران سال قبل ۲۳۵ هزار تن بود. ۱۲درصد سهم تولید را در این زمینه در منطقه داریم که در صورت راه‌اندازی پروژه شاهین امارات در سال آینده این سهم نصف خواهد شد. در کل این اعداد و آمار به هیچ عنوان برازنده کشور ما نیست.وی با اشاره به این موضوع که صنعت آلومینیوم کشور متولی ندارد، عنوان کرد: صنعت آلومینیوم کشور چه در بالادست و چه در پایین‌دست و بین شرکت‌ها هیچ انسجامی ندارد و سرمایه‌گذاری اندکی در این صنعت انجام شده است. تاکنون تنها ۲/۵میلیارد دلار در صنعت آلومینیوم سرمایه‌گذاری شده است.

از سوی دیگر نیز نرخ تمام‌شده تولید در صنعت آلومینیوم بسیار بالاست. وی افزود واحد آلومینیوم جاجرم تا آخر سال با ظرفیت ۴۰هزار تن به تولید می‌رسد و مناقصه واحد بیلت این پروژه نیز به‌زودی برگزار خواهد شد.مدیر صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به کمبود ذخایر معدنی در زمینه آلومینیوم عنوان کرد: ایران ذخایر بوکسیت چندانی ندارد و در اکتشافات نیز این موضوع را اثبات کرده است. اما می‌توان آن را وارد کرد. در پروژه شاهین امارات قرار است سالانه ۲ میلیون تن آلومینا تولید شود و در این پروژه بوکسیت مورد نیاز هم از گینه وارد شود. آقاجانلو در ادامه تاکید کرد: چرا ما نتوانیم این کار را انجام دهیم؟ یک شرکت آلمانی- انگلیسی مطالعات فنی و اقتصادی پروژه بوکسیت گینه را تمام کرده است و تا یک ماه آینده نتایج آن‌را ارائه خواهد داد.وی همچنین با اشاره به اقدام‌های جدیدی که برای تولید آلومینا انجام شده است، گفت: هفته گذشته ایمیدرو، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و آلومینیوم جنوب شرکتی را برای احداث یک واحد تولید آلومینا تاسیس کردند. از چند معدن بزرگ دنیا از ریوتینتو گرفته تا گینه و برزیل پیشنهادهای خوبی دریافت کرده‌ایم. برای اجرای این پروژه مشاور بین‌المللی گرفته شده و قرار است بهترین مدل اجرای این پروژه به‌زودی و در حدود دو ماه آینده تدوین شود.آقاجانلو در ادامه با اشاره به احداث واحدهای جدید آلومینیوم در کشور عنوان کرد: از مهر سال آینده نخستین فلز کارخانه آلومینیوم جنوب به تولید خواهد رسید.


دلایل بالا بودن نرخ تمام‌شده آلومینیوم

در گردهمایی سراسری مدیران و متخصصان صنعت آلومینیوم کشور هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس که گاهی وسعت آنها حتی در حد جزایر ایران هم نیست چندین میلیون تن آلومینیوم تولید می‌کنند، عنوان کرد: با تمام تبلیغات انجام شده حداکثر تولید شمش آلومینیوم کشور به ۴۵۰ هزار تن ، گودرزی با انتقاد از بالا بودن هزینه تمام‌شده تولید شمش آلومینیوم در ایران عنوان کرد: متاسفانه صنعت آلومینیوم ایران متولی خاصی ندارد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با انتقاد از بالا بودن هزینه تولید شمش آلومینیوم در کشور نسبت به شمش‌های وارداتی عنوان کرد: در حالی بخش پایین‌دستی صنعت آلومینیوم با کمبود مواد اولیه روبه‌رو است که بخش بالادستی تا ۱۵هزار تن شمش را در انبارهای خود انباشت کرده‌اند.گودرزی همچنین درباره علت‌های بالا بودن نرخ تمام‌شده آلومینیوم در گفت‌وگو با عنوان کرد: بالا بودن نرخ تمام شده شمش آلومینیوم به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل به بحث مدیریتی در این حوزه برمی‌گردد، چراکه به جای اینکه به‌طور مرتب مدیران در این حوزه را عوض کنیم، باید به‌دنبال بررسی کارشناسانه در افزایش نرخ تمام‌شده باشیم تا بتوانیم راهکارهایی عملی برای کاهش آن ارائه دهیم. وی با اشاره به مهم‌ترین علت‌های بالا بودن نرخ تمام‌شده شمش آلومینیوم در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش نرخ تمام‌شده آلومینیوم این است که واحدهای تولیدی در کشور ما کوچک هستند و این واحدهای کوچک با میزان تولید پایین سبب افزایش نرخ تمام‌شده می‌شوند. گودرزی در ادامه به تسهیلات ارائه شده در این صنعت اشاره و عنوان کرد: موضوع دوم به این مسئله برمی‌گردد که نرخ تسهیلات بانکی برای تولید بالاست. از سوی دیگر نیز کارکنان مجموعه در این صنعت تعدادشان بسیار بالاست و همین امر در افزایش نرخ تمام‌شده تاثیرگذار است. وی به بحث مدیریتی نیز اشاره کرد و گفت: درنهایت اینکه مدیریت مناسبی برای کاهش هزینه‌ها اعمال نشده است و ما تنها شاهد تغییر مدیران در این حوزه هستیم.


برگزاری پنجمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران

همچنین در این گردهمایی آلومینیومی، محمدتقی صالحی، رئیس مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران خبر داد: برگزاری پنجمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران در ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد. وی با اشاره به دوره پیشین این کنفرانس اظهار کرد: در دوره قبل ۱۳۰ متخصص از ۱۹ کشور در این کنفرانس حضور داشتند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده