تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۶۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توجه به مزیت‌ها، تمرکز بر صادرات

می متالز - صنعت آلومینیوم در دنیا در حال تحول است و از کشورهای صنعتی مانند آمریکا و کانادا به‌سمت کشورهای دارای مزیت انرژی پیش می‌رود. کشورهای حاشیه خلیج فارس نخستین هدف‌گذاری‌های صنعت آلومینیوم برای شرکت‌هایی همچون ریو تینتو، آلکوا و هیدرو هستند که طی مدت کوتاه توانستند به ظرفیت‌های چند صد هزار تنی و میلیون تنی دست یابند. علاوه بر این کشورهای حاشیه خلیج فارس تمرکز خود را بر روی تولید و صادرات محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده قرار داده‌اند و طی سه سال گذشته توانستند بیش از ۳۰ میلیارد دلار محصول آلومینیومی صادر کنند.
توجه به مزیت‌ها، تمرکز بر صادرات

 آلومینیوم یکی از فلزات سبک و انرژی محور است که بسیاری از کشورهای دارای مزیت انرژی تولید آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. ویژگی‌هایی همچون سبکی و استحکام مناسب و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی باعث شده است تا برخی از مصرف‌کنندگان فلزات، به‌دنبال جایگزینی‌ آلومینیوم در محصولات خود باشند. این رویکرد طی سال‌های اخیر باعث شده است تا تولید آلومینیوم همواره روند رو به رشدی به خود بگیرد و هیچ گاه رشد آن با توقف همراه نباشد. در عین حال میزان تقاضای آلومینیوم در بازارهای جهانی همواره بیشتر از میزان عرضه است و طی سال‌های اخیر نیز روند مصرف این فلز بیش از میزان تقاضا بوده است.

از ویژگی‌های مهم آلومینیوم که باعث حرکت برخی از کشورها به‌سمت تولید این فلز می‌شود، می‌توان به انرژی‌بر بودن اشاره کرد. در واقع سهم بالای انرژی به‌صورت برق موجب شده است تا کشورهایی مانند چین، روسیه و شمال اروپا، کشورهای آمریکای شمالی مانند آمریکا و کانادا و در نهایت کشورهای حاشیه خلیج فارس، تولید آلومینیوم را در دستور کار خود قرار دهند. علت گرایش چین به آلومینیوم وجود زغال‌سنگ در این کشور و استفاده از آن در نیروگاه‌ها است.

کشورهایی مانند روسیه، نروژ، کانادا و آمریکا نیز با استفاده از نیروگاه‌های برقابی، خوراک مورد نیاز واحدهای آلومینیوم را تامین می‌کنند. در همین حال کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با استفاده از مزیت گاز و به‌کارگیری آن در نیروگاه‌های برق سیکل ترکیبی، صنعت آلومینیوم خود را رونق فراوانی بخشیده‌اند. در سال ۲۰۱۶ کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۹ درصد از تولید جهانی آلومینیوم را برعهده داشت. کشورهایی همچون امارات، بحرین، عربستان، قطر و عمان، با توجه به دارا بودن گاز و نیز دسترسی به دریا، توانستند طی سال ۲۰۱۶ به تولید ۲/۵ میلیون تن دست یابند. صنعت آلومینیوم برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو بزرگ‌ترین واحدهای آلومینیومی در سطح جهان است که از جمله این کشورها می‌توان به امارات، بحرین، عربستان و قطر اشاره کرد.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، پس از چین دومین صادرکننده آلومینیوم در آسیا به‌شمار می‌روند. در این کشورها، صنعت آلومینیوم پس از صنایع نفت و گاز، دومین صنعت پراهمیت و صادرکننده محسوب می‌شود. حدود ۶۰ درصد از تولید آلومینیوم در این کشورها، به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود.

عناوین برگزیده