تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۳۷۲
کد خبر: ۲۶۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم امید دولت به‌دست اجانب صنایع مملکت را به‌تعطیلی کشاند

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: کارخانه هایی همچون ارج و آلومینیوم المهدی شرکت های بزرگی هستند که با سابقه طولانی و نیروهای زیاد فعالیت می کردند اما متاسفانه امروز به دلیل بی توجهی و بی تدبیری مسئولان باعث شده که بیشتر آنها یا کاملا تعطیل شوند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار کنند.
چشم امید دولت به‌دست اجانب صنایع مملکت را به‌تعطیلی کشاند

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دومینوی تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی داخل، اظهار داشت: کارخانه هایی همچون ارج و آلومینیوم المهدی شرکت های بزرگی هستند که با سابقه طولانی و نیروهای زیاد فعالیت می کردند اما متاسفانه امروز به دلیل  بی توجهی و بی تدبیری مسئولان باعث شده که بیشتر آنها یا کاملا تعطیل شوند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار کنند.

وی افزود: یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی توجه بیش از حد دولت به بیرون از کشور بود. چشم امیدی که دولت به برجام بسته بود موجبات غفلت از مسائل داخلی کشور را فراهم کرد. این در حالی است که دولت  نتوانست به وعده هایی که پیرامون برجام به مردم داده بود عمل کند. حتی به خواسته های خودش نیز نرسید.

موسوی لارگانی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل مهم ورشکستگی این شرکت ها واردات بی رویه کالا است که به دست بعضی از افراد در داخل انجام می شود. از سوی دیگر مسئولان یا توان برخورد با آنها را ندارند و یا نمی خواهند. این در حالی است که علی رغم اینکه تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری طی سال های گذشته بر حل مشکلات اقتصادی همچنان شاهد برجا ماندن این مسائل هستیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: به طور مثال اکنون در اصفهان شرکت پلی اکریل که یک شرکت مادر است و بیش از ۴۰ شرکت دیگر مواد اولیه شان را از پلی اکریل تهیه می کنند تعطیل شده است و این مسئله مشکل اجتماعی بزرگی را به وجود آورده است. همچنین کارخانه کاشی نیلو و کاشی اصفهان با سابقه دیرینه و بسیاری دیگر از کارخانه های کاشی استان اصفهان تعطیل شده اند. اینها مواردی است که اغلب رسانه ای نشده اند مواردی که رسانه ای شده اند هم به دلیل روابط عمومی آن ها بوده است.

موسوی لارگانی یکی از مهم ترین نقاط ضعف مجلس را بی توجهی به وظیفه نظارتی آن برشمرد و تاکید کرد: در  سه دوره ای که در مجلس حضور داشتم یکی از مهم ترین نقاط ضعف آن را کم رنگ بودن بخش نظارتی آن می دانم. مجلس قانون را تصویب می کند اما هیچ نظارتی بر اجرای قوانین ندارد که معتقدم اگر نظارت می کرد این مشکلات به وجود نمی آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به سه سال است که قانون رفع موانع تولید به تصویب رسیده است که در آن موارد بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از مشکلات را حل می کند. به طور مثال اگر بانک های ما بنگاه داری را تعطیل کنند و به رسالت بانکداری بپردازند همین مسئله باعث می شود که در شرکت های تولیدی و صنعتی داخل رونق ایجاد شود. یا ماده ۲۰ این قانون مشکلات بسیاری از صنعتگران ما که وام ارزی گرفته بودند حل می کرد، عملی نشده است.اینها مواردی است که اگر مجلس مصوبه خودش را پیگیری می کرد بسیاری از مشکلات برطرف می شد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که مجلس دو وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت دارد اما بیشتر کار قانون گذاری را انجام می دهد و به بعد نظارت کمتر توجه می کند. معتقدم این مسئله در هر سه دوره به چشم می خورد البته عدم توجه به این بعد در مجلس دهم ضعیف تر از دوره های قبل بوده است.

عناوین برگزیده