تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۶۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش ۴۷ درصدی تولید آلومینیوم آمریکا در سال ۲۰۱۶

می متالز - در سال گذشته صنعت آلومینیوم در ایالات متحده بدترین تجربه خود را در چند سال اخیر پشت سر گذاشت. در سال ۲۰۱۶ سه واحد ذوب از جمله بزرگترین واحد ذوب آلومینیوم آمریکا تعطیل شدند یا به حالت تعلیق درآمدند. این امر منجر به کاهش چشم‌گیر ۴۷ درصدی تولید نسبت به سال ۲۰۱۵ شد. نرخ بهره‌برداری متوسط واحدهای ذوب آمریکا در سال ۲۰۱۶، در حدود ۴۹ درصد برآورد شده است.
کاهش ۴۷ درصدی تولید آلومینیوم آمریکا در سال ۲۰۱۶

در سال ۲۰۱۶ میلادی، نزدیک به ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم اولیه در کل دنیا تولید شد. گرچه در این سال بسیاری از کشورها ظرفیت تولیدی مشابه با سال قبل داشتند، ولی کاهش قیمت‌های عمده فلزات اساسی و پایه از جمله آلومینیوم در سال ۲۰۱۶ سبب شد تا نرخ بهره‌برداری در بسیاری از کشورهای برتر تولیدکننده آلومینیوم نسبت به سال ۲۰۱۵ تقریبا ثابت باقی بماند. در این بین چین و آمریکا که در سال ۲۰۱۵ به‌ترتیب رتبه‌های اول و هفتم بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم را به‌خود اختصاص داده بودند، با کاهش تولید قابل توجه و چشم‌گیری مواجه شدند. تولید بیلت و شمش آلومینیوم اولیه چین در سال ۲۰۱۶ با ۴۰۰ هزار تن کاهش، از ۳۱.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۱ میلیون تن کاهش یافت. این در حالی بود که ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه این کشور طی سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۲.۵ میلیون تن افزایش داشت. از طرف دیگر، ایالات متحده با کاهش تولید ۴۷ درصدی از مقدار ۱.۶ میلیون تن تولیدشده در سال ۲۰۱۵، به تولید ۸۴۰ هزار تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۶ رسید.

نمودار ۱، مقدار تولید آلومینیوم اولیه آمریکا و ظرفیت تولید آن را در ۵ سال اخیر نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، ایالات متحده طی چند سال اخیر همواره از ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه خود کاست. این در حالی است که بسیاری از کشورهای تولیدکننده آلومینیوم اولیه، با نرخ بهره‌برداری بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد در حال فعالیت بودند، ولی آمریکا به‌طور میانگین بین سال‌های مورد بررسی در نمودار ۱، نرخی در حدود ۷۰ درصد را داشت. بیشترین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۵، در حدود ۷۹ درصد و کمترین آن مربوط به سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۹ درصد بود. روند نشان داده شده در نمودار ۱، حاکی از کاهش توجه آمریکا به بخش بالادستی صنعت آلومینیوم است که هر ساله با تعطیلی برخی از واحدها، در حال کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه خود است.                               
 
این امر در حالی است که میزان مصرف ظاهری محاسبه شده برای ایالات متحده آمریکا بین سال‌های مورد بررسی به غیر از سال ۲۰۱۶ که با کاهش چشم‌گیر تولید آلومینیوم مواجه بود، همواره روندی رو به رشد را سپری کرده است. نمودار ۲، میزان مصرف آلومینیوم اولیه و ثانویه این کشور را بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. مازاد تقاضای آلومینیوم آمریکا از محل واردات تأمین می‌شد که این مقدار برای سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ با ۸۱۰ هزار تن افزایش به حدود ۵.۴ میلیون تن رسید.

                                
 


به‌طور کلی، ۸ واحد ذوب آلومینیوم در آمریکا در ابتدای سال ۲۰۱۶ فعالیت داشتند. کاهش شدید قیمت‌ها در سال ۲۰۱۶ منجر شد که از میان ۸ واحد فعال در تولید آلومینیوم، ۲ واحد به‌طور موقت و یک واحد به‌طور دائم (بزرگترین واحد ذوب آلومینیوم آمریکا) تعطیل شوند. از طرف دیگر ۳ واحد ذوب آلومینیوم نیز با نرخی کمتر نسبت به سال قبل به تولید آلومینیوم مشغول بودند.

عناوین برگزیده