تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۲۶۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارش عملکرد 95 و تعهدات 96 در همایش راهبران شرکت مس ارائه شد

بررسی گذشته برای حرکت به سمت آینده

می متالز - همایش راهبران شرکت ملی صنایع مس ایران که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، امسال هم با حضور معاونان شرکت مس و مدیران مناطق این شرکت برگزار شد. آن‌ها در این همایش ضمن بررسی عملکرد خود در سال گذشته، تعهدات سال آینده شرکت را بیان کردند.
بررسی گذشته برای حرکت به سمت آینده

مدیر مس منطقه کرمان:

در سال 95 با افزایش بهره‌وری، به رکوردهای تولید دست یافتیم

مس منطقه کرمان در سال گذشته بیش از 210هزار تن مس محتوای معدنی تولید کرد که این میزان تولید نشان‌دهنده افزایش 4/2 درصدی نسبت به رکورد قبل منطقه کرمان در سال 94 به میزان 201هزار تن است. مدیر مس منطقه کرمان با اعلام این خبر در همایش راهبران شرکت مس، درباره میزان تولید مس محتوای کنسانتره گفت: در سال گذشته، مس محتوای کنسانتره تولیدی کارخانه‌های تغلیظ سرچشمه با رشد 8/3 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 155هزار و 520 تن رسید. افزون بر این، کارخانه‌های تغلیظ سرچشمه در سال گذشته 630هزار و 990 تن کنسانتره مس تولید کردند که نسبت به تولید 611 میلیونی سال 94 رشد 3/3 درصدی را نشان می‌دهد.

محمد حسنی افزود: سنگ سولفور استخراجی معدن سرچشمه در سال 95 با 3/2 درصد افزایش نسبت به تولید سال 1394 به 27 میلیون تن رسید که رکورد خوبی در این زمینه محسوب می‌شود. همچنین، سنگ سولفور استخراجی معدن میدوک با 8/3 درصد افزایش نسبت به رکورد سال 94 به 8 میلیون و هشتاد تن رسید.
وی با بیان این‌که یکی از درخشان‌ترین حوزه‌های تولیدی مس منطقه کرمان در سال 95 تولید کاتد به روش لیچینگ در میدوک بود، گفت: در سال گذشته لیچینگ مجموعاً پنج‌هزار و 607 تن کاتد تولید کرد که نسبت به تولید پنج‌هزار و 376 تنی در سال 94 رشد 4/3 درصدی را نشان می‌دهد.
حسنی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که شاخص‌های بهره‌وری در منطقه کرمان با هدف بهبود عملکرد منابع انسانی و انرژی به‌صورت مداوم رصد و بررسی می‌شود، گفت: بررسی میزان تولید مس محتوا به‌ازای هر نفر در منطقه کرمان از سال 92 تاکنون نشان‌دهنده افزایش حدود 2/7 تنی میزان تولید بوده است، به‌طوری‌که میزان تولید از 10/7 تن در سال 92، به 13/4 تن در سال 95 رسیده است. همچنین، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مصمم هستیم تا میزان تولید مس محتوا به‌ازای هر نفر را در منطقه کرمان به 14 تن در سال جاری برسانیم.
مدیر مس منطقه کرمان با تأکید بر این‌که شاخص‌های بهره‌وری نیز در حوزه انرژی و مواد و قطعات به‌طور مستمر پایش می‌شوند، اظهار داشت: بررسی نرخ مصرف گلوله نسبت به خوراک کارخانه‌های تغلیظ منطقه‌ کرمان نشان می‌دهد که مس منطقه کرمان در سال گذشته نسبت به سال 94 کاهش 5/22 درصدی داشته است.
حسنی تصریح کرد: علاوه بر این، بررسی نرخ مصرف آب کارخانه‌های لیچینگ منطقه کرمان در سال گذشته نشان‌دهنده کاش 21درصدی نسبت به سال 94 بوده است.
مدیر مس منطقه کرمان با تأکید بر این‌که ایمنی سرلوحه کارهای تولیدی است، گفت: خوش‌بختانه در سال 95 در زمینه حوادث شدید 36درصد کاهش و در حوزه حوادث جزیی 60درصد کاهش نسبت به سال 94 داشتیم.
حسنی در ادامه به چالش‌های اساسی پیش روی مس منطقه کرمان در سال 96 اشاره کرد و گفت: حوزه‌های مالی، بهره‌وری، تغییر تکنولوژی و نیروی انسانی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی ما در سال جاری هستند که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها، درصدد حل این موانع و چالش‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: برای نمونه، در حوزه نیروی انسانی 21درصد از شاغلان شرکت مس بالای 20سال سابقه کار دارند که این موضوع زنگ خطری برای شرکت مس است که تا چند سال آینده بخشی از نیروهایش بازنشسته می‌شوند؛ بنابراین، شرکت مس باید با پیش‌ بردن طرح «جانشین‌پروری» این چالش‌ را برطرف کند.

 

مدیر مس منطقه آذربایجان:

در کاهش مصرف آب، رکورد زدیم

مدیر مس منطقه آذربایجان در همایش راهبران شرکت ملی صنایع مس ایران به ارائه گزارشی از دستاوردهای مس منطقه آذربایجان در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال 1395 در بسیاری از بخش‌ها از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده جلوتر بودیم و موفق به ثبت رکورد شدیم.

محمد حاجی‌آقازاده با اشاره به این‌که گزارش مس منطقه آذربایجان در دو بخش تولید و توسعه تهیه شده است، گفت: افزایش سه‌درصدی در تناژ ماده معدنی ارسالی به سنگ‌شکن و افزایش هفت‌درصدی کل استخراج معدن ازجمله دستاوردهای معدن در بخش تولید در سال گذشته است؛ در حوزه تولید معدنی نیز هشت درصد افزایش در سال 95 نسبت به سال 94 داشتیم.

به گفته مدیر مس منطقه آذربایجان اجرای 100درصدی حفاری‌های اکتشاف تکمیلی در محدوده دره سونگون و تکمیل مدل بلوکی معدن مس سونگون، ازجمله اقداماتی است که در سال گذشته در این بخش انجام گرفته است.

او در ادامه به عملکرد کارخانه تغلیظ پرداخت و گفت: در سال گذشته 27.4 درصد از تولید مس شرکت ملی صنایع مس ایران در مجتمع مس سونگون اتفاق افتاده است. این در حالی است که تنها یک سال از آغاز به کار خط دو تغلیظ می‌گذرد. در حال حاضر آماده‌بکاری کارخانه تغلیظ بالای 93 درصد است. درصورتی‌که بسیاری از کارخانه‌ها در سال اول تولید آماده‌به‌کاری تا این سطح ندارند.

حاجی‌آقازاده افزود: هم‌اکنون، مجتمع مس سونگون 861 پرنسل دارد که تناژ مس محتوای تولیدی به ازای هر نفل پرسنل تا پایان سال گذشته، 83.2 بوده است.

به گفته مدیر مس منطقه آذربایجان، در بخش توسعه تکمیل فاز دوم توسعه تغلیظ، احداث خط لوله 16 اینچ انتقال آب از سد ستارخان، احداث و توسعه خطوط آب برگشتی و مخازن ذخیره آب، احداث مسیر برای پروژه خط انتقال آب خام از سد حاجیلرچای، احداث خط 63 کیلوولت و پست 63 به 6.6 کیلوولت سد ستارخان- اهر، احداث خط انتقال 20 کیلوولت توسعه سیستم آب برگشتی مجتمع مس سونگون، احداث ایستگاه پمپاژ باطله فاز دو  تغلیظ (TPS) و... برخی از اقدامات انجام شده در سال 1395 است.

حاجی‌آقازاده ادامه داد: پروژه احداث کارخانه تولید مس کاتد که انجام آن براساس روش هیدرومتالورژی یا پیرومتالورژی در دست مطالعه است، پروژه هیپ‌لیچینگ سونگون با هدف تولید 3000 تن مس کاتد در سال، پروژه تجهیز معدن آهک گوره‌درق اهر و احداث کارخانه آهک اهر با هدف تولید 150 تن در روز آهک پخته و 10 تن در روز آهک هیدراته، پروژه‌های طرح جامع آب منطقه آذربایجان، پروژه‌های طرح جامع برق منطقه آذربایجان و پروژه گازرسانی به مس سونگون، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای مس منطقه آذربایجان در سال پیشِ رو هستند.

او در پایان تاکید کرد: رکوردی که در سال 95 داشتیم کاهش مصرف آب خام بود؛ در طراحی اولیه کارخانه تغلیظ مصرف 0.41 مترمکعب بر تن آب در نظر گرفته شده بود که ما در سال گذشته توانستیم این میزان را به 0.27 برسانیم.

 

معاون هماهنگی شرکت مس:

205میلیارد تومان صرفه‌جویی، نتیجه به‌کارگیری نرخ تعدیل بهتر در قراردادها

معاون هماهنگی شرکت مس در همایش راهبران شرکت مس با اشاره به تشکیل کمیته مالی و اقتصادی در معاونت هماهنگی شرکت مس در سال 94 برای بررسی و تعدیل قرارداد‌ها، گفت: پیش از سال 94 قراردادهای شرکت مس با یک نرخ ثابت تعدیل می‌شدند ولی با تشکیل این کمیته، همه قراردادها ابتدا آنالیز و بررسی می‌شدند و براساس نوع قرارداد نرخ تعدیل برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد.
مهدی مجدفر تصریح کرد: نتیجه ایجاد این فرایند این بود که در سال 94 میانگین نرخ تعدیل قراردادها دو درصد شد به‌طوری‌که پس از بررسی مجموع 94 قرارداد، 121 میلیارد تومان صرفه‌جویی برای شرکت مس به دست آمد.
وی ادامه داد: همچنین، این کمیته در سال گذشته با بررسی 83 قرارداد و با در نظر گرفتن میانگین نرخ تعدیل 4/8 درصدی به میزان 84 میلیارد تومان صرفه‌جویی دست یافت.
معاون هماهنگی شرکت مس در ادامه، به دیگر سیاست‌های این معاونت به‌منظور کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون به‌خاطر این‌که اقلام پرمصرف شرکت مس تجمیع نیستند هزینه‌ زیادی بر روی دوش شرکت مس است؛ بنابراین، در سال 96 به‌دنبال تجمیع مواد و اقلام پرمصرف به‌منظور کاهش هزینه‌ها هستیم.
وی افزود: علاوه بر این، تغییر جهت‌گیری سیاست‌های کمیسیون معاملات در امور بازرگانی برای خروج از انحصار تأمین قطعات و بومی‌سازی قطعات مورد نیاز و تکمیل ظرفیت‌های شرکت‌های تابعه صندوق، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت هماهنگی شرکت مس در سال جاری است.
مجدفر در پایان به دیگر اقدامات معاونت هماهنگی شرکت مس اشاره کرد و اظهار داشت: در پی آن هستیم که در سال جاری و در راستای اجرای کنوانسیون مادرید، نشان تجاری شرکت مس را در اتحادیه اروپا به ثبت برسانیم.

 

معاون مالی و اقتصادی شرکت مس:

57 میلیون دلار از مطالبات ارزی شرکت وصول شد

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در همایش راهبران شرکت مس گفت: در حوزه امور مالی چندین اتفاق افتاده که برنامه‌ریزی دقیق بر جریان نقدینگی به منظور انجام به‌موقع تعهدات و تلاش برای کاهش بدهی شرکت مس ازجمله آن‌هاست.

محسن بازارنوی اضافه کرد: در ابتدای سال 1395 بدهی شرکت مس به بانک‌ها 1870 میلیارد تومان بود که تا پایان اسفند این عدد به 236 میلیارد رسید و هم‌اکنون هم این میزان کم‌تر شده است زیرا برخی از این بدهی در فروردین‌ماه پرداخت شد.

وی همچنین افزود: میزان هزینه‌های مالی شرکت مس در سال 1395 از 320 میلیارد تومان به حدود 160 میلیارد تومان رسید و نصف شد و امیدواریم در سال 1396 این میزان به حداقل برسد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت مس با اشاره به تامین مالی پروژه‌های توسعه شرکت مس گفت: در سال گذشته، برای پروژه‌های توسعه ذوب خاتون‌آباد و همچنین راه‌اندازی کارخانه‌های اسید سرچشمه و خاتون‌آباد، ازطریق گشایش سه LC تامین ارزی صورت گرفت؛ به‌طور کلی، سال پیش 750 میلیارد تومان تزریق مالی به پروژه‌های شرکت مس صورت گرفته است؛ اولویت تخصیص این بودجه میزان تکمیل شدن پروژه‌ها بود.

بازارنوی تاکید کرد: در سال 1395 به دلیل گشایشی که پس از برجام ایجاد شده بود 57 میلیون دلار از مطالبات ارزی شرکت مس وصول شد. همچنین تمامی مالیات‌های این شرکت مثل مالیات بر درآمد تعیین تکلیف شد.

به گفته او، استمهال 550 میلیارد تومان حقوق و عوارض دولتی به مدت سه‌سال، یکی دیگر از اقدامات حوزه مالی شرکت مس در سال گذشته بوده است.

حوزه فروش شرکت مس یکی از بخش‌هایی است که در سال گذشته رکوردهای زیادی زده است. معاون مالی و اقتصادی شرکت مس با اشاره به این رکوردها گفت: پس از برجام مشتریانی برای محصولات شرکت مس وارد مذاکره شدند و این اتفاق سبب شد تا ما بتوانیم شرایط فروش محصولات‌مان را بهبود ببخشیم. به‌طوری‌که از فروش 3700 میلیارد تومانی در سال 1394 به 7000 میلیارد تومان در سال 1395 دست یافتیم که رکوردی بی‌سابقه در عمر شرکت مس است.

به گفته او ارزش صادرات شرکت مس 371 میلیون دلار در سال 1394 بوده است که به یک میلیارد و 171 میلیون دلار در سال 1395 رسیده و رشدی 215 درصدی را تجربه کرده است. در حوزه فروش داخلی نیز فروش کاتد و مفتول از 120 هزار تن در سال 1394 به 135 هزار تن در سال 1395 رسیده است.

بازارنوی با اشاره به برنامه سال 1396 گفت: برای محصولات شرکت مس 6300 میلیارد تومان فروش در سال پیشِ رو پیش‌بینی شده است.

معاون مالی و اقتصادی شرکت مس ادامه داد: «در سال 1395 شرکت مس رتبه پنجم بین 50 شرکت فعال در بورس را داشت.

او همچنین تاکید کرد تمام بدهی شرکت مس به سهام‌داران این شرکت در سال 1395 پرداخت شده است.

 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت مس:

تأمین پایداری مستمری بازنشستگان، دغدغه اصلی صندوق است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت مس از دیگر سخنران این همایش بود. مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت مس «تأمین پایداری مستمری و مزایای بازنشستگان» را به‌عنوان دغدغه همیشگی و اصلی صندوق بازنشستگی شرکت مس عنوان کرد و گفت: صندوق بازنشستگی شرکت مس در مقایسه با بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی‌ از وضعیت بهتری برخوردار است و این مهم جز با حمایت‌های مدیریت ارشد و اعضای محترم هیأت‌مدیره شرکت مس محقق نشده است.
سیدحجت‌الله موسوی با اشاره به این‌که هم‌اکنون صندوق 14هزار عضو دارد، افزود: تاکنون تلاش کرده‌ایم تمام‌ پرداخت‌های خود به بازنشستگان را در سر موعد انجام دهیم تا نگرانی برای اعضای صندوق به‌وجود نیاید.
وی با تأکید بر این‌که به پایان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام صندوق از دیگر دغدغه‌های ما در سال 95 بود، گفت: در این راستا موفق شدیم طرح جهان‌فولاد سیرجان را در سال گذشته به بهره‌برداری برسانیم.
موسوی افزود: همچنین، در سال گذشته موفق شدیم با تشکیل صندوق بازارگردانی سهام مس، تأسیس بورس پسته، مشارکت در تشکیل صندوق‌های مخاطره‌پذیر، زنجیره ارزش هلدینگ آتیه‌اندیشان را تکمیل کنیم.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت مس در پایان گفت: همچنین، در سال گذشته فروش دارایی‌های راکد صندوق و برنامه‌ریزی‌ برای بهره‌برداری یا تبدیل به احسن کردن دارایی‌های دارای‌ ارزش‌ افزوده بالا، یکی دیگر از دغدغه‌های ما بود که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

 

معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران:

استراتژی‌های نیروی انسانی شرکت مس تدوین شد

معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که هدف ما در معاونت منابع انسانی شرکت مس، کشف استعدادهای بالقوه نیروی انسانی و ایجاد زمینه‌هایی برای بالفعل کردن آن‌هاست، درباره اقدامات این معاونت در سال 1395 گفت: تدوین استراتژی‌های حوزه منابع انسانی، مدیریت عملکرد، نظام ارتقا و ترفیع، کانون ارزیابی، آموزش، سنجش رضایت شغلی و... ازجمله مهم‌ترین اقدامات معاونت منابع انسانی در سال 1395 بود.

مهدی ابراهیمی اضافه کرد: اولین اقدام مهم در سال گذشته تدوین استراتژی‌های منابع انسانی بود و چون استراتژی‌های بالادستی در این زمینه وجود نداشت، از این‌رو تدوین آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود؛ مدیریت عملکرد نیز از دیگر پروژه‌های اساسی معاونت منابع انسانی است که ارتباط مستقیم با آموزش، نظام پرداخت و نظام ارتقا و ترفیع دارد.

وی سایر اقدامات این معاونت را تشریح کرد: نظام ارتقا و ترفیع که تا پایان شهریورماه تکمیل خواهد شد ازجمله دیگر پروژه‌های سال 1395 بود که تاکنون ایرادات مدل فعلی مشخص و طرح طبقه‌بندی جدید در دست طراحی است؛ در پروژه کانون ارزیابی نیز به‌منظور شناسایی افراد شایسته‌ای که می‌توان براساس توانایی آن‌ها برنامه‌ریزی بلندمدت برای شرکت داشت، طراحی و اجرا شد.

معاون منابع انسانی شرکت مس همچنین گفت: در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های زیادی شده است، اما آنچه اهمیت دارد ارتباط این بخش با بخش مدیریت عملکرد است؛ در سازمان‌ها به‌صورت سنتی این دو بخش با هم در ارتباط نیستند و به همین دلیل آموزش‌ها کارایی لازم را ندارد؛ ما در سال گذشته در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادیم؛ شناسایی و اصلاح فرآیندها در بخش‌های مختلف با هدف افزایش بهره‌وری ازجمله دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته بود.

به گفته ابراهیمی سنجش رضایت شغلی که براساس 9 معیار سنجیده شد از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال 1395 بود.

 

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس:

توسعه در شرکت مس بر محور اقتصاد مقاومتی است

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران، از دیگر سخنرانان همایش راهبران شرکت مس بود که به ارائه دستاوردهای توسعه‌ای شرکت مس در سال گذشته و تعهدات این معاونت در سال پیشِ رو پرداخت. محمدباقر عالی در این همایش با بیان این‌که بستر تمامی استراتژی‌های توسعه کشور و ازجمله شرکت مس بر مبنای تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در همین راستا محوریت برنامه عملیاتی حوزه توسعه و اکتشافات بر مبنای اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و بازطراحی شده است؛ درواقع ما مفهوم پایداری در تولید و توسعه را سرلوحه اقدامات‌مان در نظر گرفته‌ایم.

او در تعریف مفهوم «پایداری» گفت: پایداری و توسعه پایدار به دنبال این است که در همه برنامه‌های توسعه‌ای بین جنبه‌های ساختاری، اقتصادی، اجتماعی، زیست‌بومی یا زیست‌محیطی تعادل برقرار کند؛ بر این اساس، ما باید بتوانیم برای توسعه شرکت از ذخایر بهینه برای استخراج بهینه به شیوه تولید بهینه برای محصول بهینه استفاده کنیم.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس ادامه داد: براساس مفهوم پایداری استراتژی عملیاتی تعریف‌شده برای شرکت مس تولید 420هزار تن مس محتوا برای سال 1400 است؛ این درحالی است که براساس استراتژی‌های قبلی شرکت، تولید 700هزار تن کاتد در نظر گرفته شده بود.

او درباره چرایی تغییر این استراتژی هم گفت: ما این استراتژی را براساس شاخص‌های علمی بازطراحی کردیم چراکه این میزان تولید کاتد از نظر وجود میزان ذخایر معدنی قابل استحصال، اقتصادی بودن و زیست‌محیطی بودن، علمی نبود؛ از همین‌رو پروژه‌های ضررده و مضر برای محیط‌زیست متوقف شد و با اوج گرفتن تحریم‌ها در زمینه ممنوعیت معامله فلزات رنگین با ایران و همچنین کاهش قیمت جهانی مس ضرورت این بازطراحی بیش از پیش مشخص شد.

به گفته عالی، پس از این بازطراحی 20 پروژه توسعه‌ای برای شرکت مس تعریف شد که برخی از آن‌ها در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در سال‌های پیشِ رو به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع پایداری در اکتشاف اشاره کرد و گفت: برای داشتن اکتشاف پایدار، استفاده از تجارب بین‌المللی برای اکتشاف کانسارهای پنهان، استفاده از توان بخش خصوصی در این حوزه و برقراری قراردادهای جوینت‌ونچر و ارتباط با دانشگاه‌های مطرح دنیا ازجمله دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در کانادا و... ازجمله اقدامات ماست.

به گفته او، این اقدامات با هدف غلبه بر چالش‌هایی نظیر کاهش عیار ماده معدنی مس و کاهش احتمال کشف ذخایر بزرگ نزدیک به سطح در سال‌های اخیر طراحی شده است.

همچنین براساس گفته‌های عالی، برای داشتن تولید پایدار برنامه تولید 300هزار تن کنسانتره از مجتمع مس سونگون، 880هزار تن کنسانتره از سرچشمه، دره‌زار و درآلو، 134هزار تن کنسانتره از تفت و چهل‌کوره و بیش از 240هزار تن کنسانتره از میدوک، چاه فیروزه و خاتون‌آباد را تا سال 1400 برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ هزینه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای شرکت مس مجموعا 14هزار میلیارد تومان است که تا پایان سال 1395 نزدیک به 5500 میلیارد تومان در آن‌ها هزینه شده است.

او در پایان گفت: هموار کردن مسیر رسیدن به 420هزار تن مس محتوا، رفع موانع بخش اکتشاف، پیگیری پروژه تولید کاتد در آذربایجان، پیگیری پروژه مجتمع تولید کود شیمیایی و ورزشگاه‌ها، کاهش 10درصدی مصرف انرژی و... بخشی از تعهدات آینده این معاونت برای سال 1396 است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده