تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۶۵۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در ذخایر سنگ‌های تزئینی است

می متالز - مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در تولید و ذخایر سنگ‌های تزئینی جزو چهار کشور اول دنیا است.
ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در ذخایر سنگ‌های تزئینی است

 کاووس قاسمی ظهر چهارشنبه در حاشیه همایش پهنه‌های اکتشافی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدنی اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: کشور ایران ذخایر قابل‌توجه معدنی دارد که هنوز بخشی از آن کشف و بهره‌برداری نشده است.

وی با اشاره به شناسایی ۵۰ ماده معدنی اضافه کرد: عمده مواد معدنی مورد نیاز کشور در داخل کشور تأمین شده و نیازی به واردات مواد معدنی خام نیستیم.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در برخی مواد معدنی مانند باریت، گچ، فلورین و سلستین ایران جزو رتبه‌های تک‌رقمی برخوردار از ذخایر است و در سنگ‌های تزئینی نیز در گروه چهار کشور اول دنیا است.

به گفته قاسمی در مصالح ساختمانی نیز تمامی نیاز کشور در داخل تأمین شده و به عنوان مثال در صورتی که یک روز سنگ آهک تولید نشود، بخش صنعت دچار مشکل خواهد شد.

وی متذکر شد: شرایط رکود حاکم در بخش ساختمان موجب شده کشش بازار به تولیدات معدنی کاهش یابد و در مصالح ساختمانی بخشی از واحدهای تولیدی غیرفعال یا نیمه فعال شود.

وی ادامه داد: با این وجود در مجموع معادن در سال گذشته به نسبت سال ۹۴ رشد پنج‌درصدی تولید را شاهد بود که بخش عمده این رشد به معادن فلزی مرتبط است.

فعالیت ۵۷۰۰ معدن در کشور

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اکتشاف معدنی به صورت پهنه‌بندی در سطح کشور انجام می‌شود و در مجموع از ۹ هزار معدن موجود در کشور پنج هزار و ۷۰۰ مورد فعال هستند.

قاسمی با بیان اینکه در خود استان اردبیل پهنه‌های امیدبخش معدنی شناسایی شده است، ابراز امیدواری کرد بتوان در این استان به اکتشافات مطلوب معدنی به ویژه در مس و طلا دست یافت.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش بهره‌برداران معدنی و در مقابل ‌توجه به الزامات زیست‌محیطی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را در تعامل با سایر سازمان‌ها پیش می‌برد.

به گفته مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخی مواقع لازم است بهره‌برداری یا عدم بهره‌برداری از یک معدن اولویت‌بندی شود و به عنوان مثال در جایی که برای بهره‌برداری سنگ لاشه پوشش‌های گیاهی از بین می‌رود نباید تمامی بستر طبیعت را زخمی کرد.

قاسمی افزود: در عین حال در برخی مواقع می‌توان به ارزش‌افزوده قابل‌توجه و همچنین اشتغال و تولید مطلوب از معدن رسید و در این وضعیت لازم است بهره‌برداری معدنی در اولویت باشد.

وی در خصوص وضعیت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی کشور نیز اضافه کرد: در سرمایه‌گذاری معدنی ثبات سیستم عرضه و راحتی تبادل پول مورد تأکید است که در حال حاضر شرایط هر دو فراهم شده است.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاران خارجی برای اکتشاف مس و طلا فعال شده‌اند و در کردستان نیز معدن طلا به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به ضرورت تکمیل زنجیره‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان‌ها تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذار به دنبال امنیت است و هرکجا امنیت فراهم شود، سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

عناوین برگزیده