تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۲۷۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«صندوق بین‌المللی پول» گزارش کرد:

بهبود ثبات مالی جهان

می متالز - «صندوق بین‌المللی پول» در تازه‌ترین گزارش خود وضعیت مالی جهان را مورد بررسی قرار داد.
بهبود ثبات مالی جهان

این نهاد در گزارش خود مدعی شده است که نظام مالی جهان نسبت به ارزیابی شش ماه قبل، امن‌‌تر و باثبات‌تر شده است. در این راستا چشم‌انداز نظام مالی بهبود و امیدها برای رونق دوباره آن افزایش یافته است. از طرفی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد مذاکرات سیاستی در آمریکا باعث افزایش قیمت دارایی‌ها شده است. پیش از این گزارش نیز «صندوق بین‌المللی پول» گزارشی را تحت‌عنوان «چشم‌انداز اقتصادی 2017 جهان» منتشر کرد در آن از افزایش فعالیت‌های اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی مناسب به نیکی یاد کرد.

نااطمینانی سیاسی؛ تهدید اصلی نظام مالی

در کنار چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای که صندوق برای آینده نظام مالی جهان متصور شده، مخاطرات جدیدی را نیز مطرح کرده است که ثبات نظام مالی را تهدید می‌کند، مخاطراتی که عمدتا از نااطمینانی‌های سیاسی و سیاستگذاری‌ها در نقاط مختلف جهان ناشی می‌شود.

بر این اساس، در آمریکا اگر اصلاح نظام مالیاتی و بازنگری در قوانین مالی که دونالد ترامپ عنوان کرده، اجرایی شود ممکن است ریسک‌های جدیدی را متوجه نظام مالی سازد و بی‌ثباتی برای بازارهای مالی به ارمغان آورد، مشابه آنچه که پیش از بحران مالی 2008 تجربه شد.

همچنین حرکت به سمت سیاست‌های حمایت‌گرایانه در اقتصادهای پیشرفته می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی و تجارت جهان، محدود کردن جریان سرمایه و سرکوب بازارهای مالی شود. صورت‌های مالی نامتوازن شرکت‌های آمریکایی و سطح بدهی‌ بالای آنها، از دیگر چالش‌‌هایی است که کارآیی سیاست‌های مالیاتی ترامپ و ثبات نظام مالی را زیر سوال خواهد برد. در اروپا نیز شرایط مشابه‌ای را می‌توان برای نظام مالی متصور بود.

تنش‌های سیاسی به همراه عدم اتخاذ راهکارهای مناسب برای اصلاح چالش‌های نظام بانکی و سطح بالای بدهی‌ها، تهدید جدی را متوجه ثبات نظام مالی ساخته است. پیامد‌های غیرقابل انتظار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و حباب اعتبارات چین از دیگر تهدیدهایی است که این صندوق برای ثبات نظام مالی جهان مطرح کرده است.

عناوین برگزیده