تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۲۷۸۴
سرویس خبر : انرژی

پیشنهاد تمدید توافق از سوی کمیته ویژه نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک

می متالز - یک منبع آگاه اعلام کرده است کمیته فنی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در پایان نشست روز جمعه خود به کشورهای تولیدکننده نفت پیشنهاد داده‌ به‌منظور کاهش حجم ذخایر نفتی، توافق جهانی برای کاهش تولید را به مدت 6 ماه دیگر تمدید کنند.
پیشنهاد تمدید توافق از سوی کمیته ویژه نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک

با این حال این خبر نتوانست مانع از نگرانی از افزایش تولید شیل و افت قیمت نفت شود. بهای نفت آمریکا با 7 درصد افت هفتگی روز جمعه مجددا به زیر 50 دلار رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، این کمیته ویژه که کار نظارت بر میزان پایبندی به توافق را بر عهده دارد، متشکل از نمایندگان کویت، ونزوئلا و الجزایر از اوپک و نمایندگان روسیه و عمان از کشورهای غیراوپک است و ریاست آن را کویت بر عهده دارد. یک منبع آگاه در اوپک اعلام کرده که کمیته ویژه میزان پایبندی اوپک و غیراوپک به توافق در ماه مارس را 98 درصد اعلام کرده و دو منبع دیگر میزان پایبندی در این ماه را بیش از فوریه دانسته‌اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک از بازار نفت در ماه مارس، میزان پایبندی اعضا 104 درصد بوده است. خبرگزاری رویترز با توجه به اظهارات پنج شنبه گذشته وزرای نفت عربستان و کویت در مورد برنامه‌ریزی تولیدکنندگان برای تمدید توافق کاهش تولید، توصیه کمیته ویژه را غیرمنتظره نمی‌داند. خالد فالح گفته بود، احتمال دارد مجبور به ادامه کاهش تولید نفت شویم تا به هدف کاهش سطح ذخیره انبارهای جهانی نفت برسیم. همچنین وزیر نفت کویت، اسام المرزوق نیز اعلام کرده انتظار دارد توافق کاهش تولید تمدید شود. از‌آنجا‌‌که توصیه کمیته ویژه دور از انتظار نبود، نتوانست تاثیر مثبتی بر بازار نفت داشته باشد.

به همین دلیل روز جمعه، خبر افزایش تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا محرک بازار نفت بود. در این روز، نفت خام آمریکا بعد از دو هفته به زیر 50 دلار رسید و 49.62 دلار معامله شد. نفت برنت نیز با بیش از یک دلار افت قیمت به 51.96 دلار رسید. هفته گذشته تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای چهاردهمین هفته پیاپی افزایش یافت. به گزارش بیکرهیوز، تعداد دکل‌های فعال با 5 مورد رشد در حال حاضر در بیشترین سطح از آگوست 2015 قرار دارد. این عامل در کنار رشد مداوم تولید نفت آمریکا موجب نگرانی معامله‌گران از خنثی شدن توافق اوپک با افزایش تولید نفت شیل شده است. تولید نفت آمریکا در حال حاضر حدود 9.25 میلیون بشکه در روز است.

عناوین برگزیده