تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۲۸۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن و فولاد مبارکه؛ برترین های فروردین

می متالز - صنعت فولاد کشور طی سال‌های اخیر به‌دلیل وجود رکود در دنیا و مازاد محصول، دچار رکود شده بود. ضمن اینکه غیر فعال شدن پروژه‌های عمرانی و کند شدن فرآیند ساخت‌وساز در کشور موجب شده بود تا بسیاری از شرکت‌های فولادی با مازاد محصول مواجه شوند و انبارهای آن‌ها از محصول پر شود. چنین وضعیتی در صنعت فولاد با استفاده از مکانیزم‌های تامین مالی و معاملات طی سال 1395، اندکی بهبود یافت و میزان معاملات صورت گرفته افزایش یافت.
ذوب آهن و فولاد مبارکه؛ برترین های فروردین

با این حال صنعت فولاد کشور هنوز از رکود به‌طور کامل خارج نشده است و بسیاری از شرکت‌های نه‌چندان بزرگ فولاد قادر به فروش تمامی محصولات خود در بورس کالا نیستند.

 طی فروردین ماه سال 1396، بیش از 130 هزار تن محصول فولادی اعم از تخت و طویل در بورس کالا عرضه شد (اغلب به‌صورت مچینگ که میزان عرضه ثبت نمی‌شود) که در مقابل آن حدود 340 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت حدود 325 هزار تن محصول فولادی معامله شد و به فروش رفت. محصولات تخت بیشترین میزان تقاضا و معاملات را به‌خود اختصاص داده بودند. به‌طوری که بیش از نیمی از معاملات در مورد ورق گرم انجام شد و میزان آن به بیش از 168 هزار تن رسید. پس از آن نیز ورق سرد بود که بیش از 80 هزار تن معامله شد و از این منظر در رتبه دوم قرار گرفت. ورق‌های پوششدار همچون گالوانیزه و قلع‌اندود نیز بیش از 17 هزار تن از معاملات را به‌خود اختصاص دادند.  محصولات طویل نیز حضور نسبتاً موثری در بورس کالا داشتند. به‌طوری که بیش از 30 هزار تن انواع محصولات طویل همچون میلگرد و تیرآهن از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه شد که تقریباً تمامی آن به‌فروش رفت. دیگر محصول حاضر در بورس کالا تختال بود که حدود 40 هزار تن از آن عرضه شد، اما تنها 20 هزار تن از آن به فروش رفت.

در همین حال همچون همیشه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین میزان معاملات را به‌خود اختصاص داد و توانست محصولات خود را که همه از نوع محصولات تخت بودند، به فروش برساند.

 فولاد مبارکه بیش از 53 هزار تن محصول (اغلب به‌صورت مچینگ) در بورس کالا عرضه کرد که این میزان با 267 هزار تن تقاضا مواجه شد. در عین حال این شرکت توانست 266 هزار تن از محصولات خود را معامله کند. شرکت فولاد هرمزگان نیز حدود 40 هزار تن از تختال خود را در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای 20 هزار تنی مواجه شد و توانست به همین میزان تختال را معامله کند.

ذوب آهن اصفهان نیز دیگر شرکت عرضه‌کننده محصول فولادی در بورس کالا بود که محصولات طویل را عرضه کرد. این شرکت 30 هزار تن تیرآهن و میلگرد را در بورس کالا عرضه کرد که در مقابل آن بیش از 45 هزار تن تقاضا وجود داشت. در عین حال ذوب آهن توانست همان میزان عرضه خود را معامله کند و به فروش برساند. شرکت فولاد آذربایجان نیز 330 تن میلگرد را در بورس کالا عرضه کرد اما نتوانست معامله‌ای را صورت دهد.

عناوین برگزیده