تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۳
بازدید: ۴۹۵
کد خبر: ۲۸۴۶
سرویس خبر : انرژی

احتمال توسعه فرزاد B از سوی 4 پیمانکار ایرانی

می متالز - براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میدان گازی فرزاد B به روش EPCF توسعه پیدا خواهد کرد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، چهار شرکت داخلی که پروژه نفتی و گازی در دست اجرا ندارند، در اولویت توسعه این میدان گازی باشند.
احتمال توسعه فرزاد B از سوی 4 پیمانکار ایرانی

روز شنبه وزیر نفت از ابراز تمایل روس‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B خبر داد و گفت: در مورد مذاکره با هندی‌ها برای توسعه این میدان گازی زمان زیادی صرف کردیم اما چیزی از مذاکره با هندی‌ها عاید کشور نمی‌شود، البته هنوز نمی‌گوییم مذاکرات شکست‌خورده و نتیجه مذاکرات بستگی به نظر طرف مقابل دارد. وی ادامه داد: شرکت گاز‌پروم روسیه نیز برای مطالعه میدان فرزاد A و B اعلام آمادگی کرده است. اما همچنین ممکن است در این میدان یک چاه اکتشافی حفر کنیم یا به روشی غیرمتعارف این میدان را توسعه دهیم از جمله روشی مانند EPCF که دور از ذهن نیست.

پیش از این علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در مورد برنامه وزارت نفت برای توسعه میدان گازی فرزاد B طی خبری اعلام کرده بود برای توسعه این میدان پکیج‌های مستقلی به‌صورت EPCF (مهندسی، تامین کالا و ساخت، اجرا و تامین مالی) در بازار عرضه می‌شود که برای این اقدام با یک مشاور وارد مذاکر شده‌ایم و این مشاور در حال آماده‌سازی اسناد مربوطه است. ظاهرا قرار است به دلیل تهدید هندی‌ها مبنی بر کاهش خرید نفت از ایران توسعه میدان فرزاد B براساس روش EPCF انجام شود و شرکت‌هایی همچون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، شرکت صدرا، شرکت تاسیسات دریایی و شرکت پتروپارس در اولویت اجرای این طرح هستند زیرا با اتمام پروژه‌های نفتی و گازی این شرکت‌ها عملا فرصت برای توسعه این میدان گازی را در اختیار دارند. بر اساس این گزارش، از مدت‌ها پیش ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B وارد مذاکره شدند، اما این مذاکره بعد از گذشت سال‌ها به دلیل مسائل مالی به نتیجه نرسید.

عناوین برگزیده