تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۲۸۶۴
سرویس خبر : انرژی
روز دوشنبه معاملات پلیمری در بورس کالا با چه روندی مواجه بود؟

عقب‌نشینی قیمتی در تالار پتروشیمی

می متالز - عارفه مشایخی : روز دوشنبه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت همه محصولات پتروشیمی پا در مسیری نزولی گذاشته و همگی میل به کاهش قیمت‌ها داشتند.
عقب‌نشینی قیمتی در تالار پتروشیمی

این در حالی بود که بازار داخلی هم جهت‌گیری همانند بازارهای جهانی داشت و با افت قیمت محصولات در بازار‌های داخلی همراه بودیم. البته این بازارها طی هفته‌های قبل روند کاهشی را در پیش گرفته بودند و این موضوع بیانگر این مساله است که دلالان و واسطه گرها پیش بینی درستی را نسبت به حرکت قیمتی بازارهای جهانی داشته‌اند.

با توجه به تابلوی اعلانات در بورس نقره‌ای پلی پروپیلن نساجی HP552R، یکی از کالاهای پر التهاب روز دوشنبه به شمار می‌آمد که با تقاضایی 2 هزار و 617 تنی، مقابل عرضه 220 تنی قرار گرفت و در نهایت با اختلاف قیمت 400 تومانی با قیمت نهایی 4 هزار و 300 تومان کار خود را در معاملات به پایان رساند. اگر سال 94 را راکدترین سال طی سال‌های اخیر در نظر بگیریم و به بررسی رفتار پلی پروپیلن‌های نساجی در این سال بپردازیم، می‌بینیم که مقدار معامله، تقاضا و عرضه در سال 94، به ترتیب 268 هزار و 890 تن، 683 هزارو 274 تن و 439 هزار و 113 تن را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این ارقام برای سال 95، 390 هزارو 226 تن و یک میلیون و 735 هزار تن بود با مقایسه آمار معاملاتی این دو سال به راحتی متوجه خواهیم شد که حجم معاملات در سال 95 افزایش داشته و این امر بیانگر بازار بهتر این کالاها است.

این در حالی است که با مقایسه عرضه‌ها و نزدیکی دو عدد برای این دو شاخص می‌بینیم که تفاوت چشمگیری در عرضه‌ها نداریم و این تفاوت هم برای عرضه‌های مچینگ است که در تابلوی بورس کالای ایران نیامده است. با مقایسه تقاضا برای این دو سال متوجه خواهیم شد که تقاضا جهش چشمگیری را تجربه کرده و سال 95، حجم تقاضا 2.5 برابر سال 94 شده است که این امر نشانگر این است که تقاضا واقعی نبوده و تقاضایی کاذب برای این کالا وجود دارد.

رصد کردن و تحلیل داده‌های بالا نشانگر چند موضوع است.

1) مقایسه آمارهای سال گذشته با توجه به آمارهای سال 94 - به‌عنوان یکی از سال‌های راکد - و بررسی آمارها نشان می‌دهد که پتانسیل تولید در صنایع پایین دستی و مصرف‌کننده ماده اولیه این محصول بالا رفته است. بنابراین هر گونه حمایت از این بازار با افزایش حجم عرضه‌ها می‌تواند به تقویت جدی تولید در صنایع تولید کمک کرده که ساده ترین خروجی آن افزایش اشتغال است.

2) افزایش حجم عرضه کاهش التهاب بازار این محصول را به همراه داشته و معامله‌ها در فضایی واقعی تر انجام می‌شوند.

دیگر کالای روز دوشنبه همانند همیشه پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 بود که با توجه به افزایش عرضه این محصول در بورس کالا باز هم با کمبود عرضه مواجه شد به گونه‌ای که با عرضه‌ای 3 هزار تنی در مقابل تقاضایی 3 هزار تنی قرار گرفت و دست آخر با اختلاف قیمتی 100 تومان از قیمت پایه با قیمت نهایی 4 هزار و 400 تومان کار خود را در تالار نقره‌ای به پایان رساند. از جمله علل پر التهاب بودن این محصول می‌توان به سادگی فرآیند تولید آن و همچنین فراوانی بازار مصرف آن در بازار داخلی و بازار‌های منطقه‌ای اشاره کرد که کاربرد بیشتر این محصول بیشتر در لوله‌های انتقال آب است.پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821 از جمله کالاهای دیگر پر التهاب روز دوشنبه به شمار می‌رفت که این محصول هم با تقاضایی 2 هزار و 508 تنی در مقابل عرضه‌ای 2 هزار و 46 تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمتی حدود 3 هزارو 700 تومان کار خود را در معاملات به پایان رساند. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره شد با توجه به شروع فصل گرما و استفاده از این گرید در تولید بطری‌های آب و نوشیدنی رفته رفته تقاضا برای این کالا بالا خواهد رفت.

 

نگاه جهانی

تولید محصولات مختلف از سوی پتروشیمی‌ها در سراسر جهان رشد تقاضای 40 درصدی را طی 10 سال آینده به همراه خواهد داشت.سرژ لورک، معاون رئیس دربخش توسعه پالایش و پتروشیمی اورینت (Orient) توتال فرانسه، با اشاره به توانمندی شرکت توتال در حوزه‌های مختلف، عنوان کرد: ما درحال حاضر در بیش از 1500 کشور جهان فعالیت داریم.وی افزود: انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی در دهه آینده میلادی با دنبال کردن روندی صعودی بیش از 40 درصد افزایش یابد و اتیلن و مشتقات آن مهم‌ترین محرک این رشد به شمار می‌روند.لورک اظهارکرد: ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی از گاز و طرح‌های توسعه‌ای عظیم خود در این حوزه، به دلیل دارا بودن خوراک رقابتی و داشتن ظرفیت بالا برای توسعه مگاپروژه‌ها، از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی پتروشیمی برخوردار است.

معاون رئیس دربخش توسعه پالایش و پتروشیمی اورینت (Orient) توتال فرانسه ادامه داد: در شرایطی که چین همچنان بالاترین تقاضا برای اتیلن را به خود اختصاص داده و به کمک منابع سرشار زغال سنگ خود به دنبال احداث واحدهای تبدیل زغال سنگ به اولفین‌ها است؛ انقلاب گاز شیل ایالات متحده ظرف پنج سال آینده موجی از واحدهای کراکر اتان را که از قدرت رقابت‌پذیری بالاتری برخوردارند؛ در مدار تولید قرار می‌دهد.وی تصریح کرد: با این حال هزینه‌های بالای لجستیک حمل و نقل اتان سبب شده است تا صادرات این محصول برای تمامی مقاصد مناسب نباشد. اگر چه به‌طور کلی چشم انداز بلندمدت حاکی از قدرت رقابت‌پذیری بالاتر تولیدکنندگان پتروشیمی مستقر در ایالات متحده است، از این رو فاصله گرفتن از کراکرهای مبتنی بر خوراک نفتا در آینده بازار ضروری به نظر می‌رسد.لورک ادامه داد: از طرفی خاورمیانه باید همچنان به‌عنوان هدفی مناسب برای پروژه‌های کراکر آتی به ویژه در ایران مد نظر قرار گیرد.

عناوین برگزیده