تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۸۸۵
سرویس خبر : انرژی

صادرات ٧٨٠ میلیون بشکه نفت از پایانه خارک

می متالز - مدیر عملیات شرکت پایانه‎های نفتی ایران گفت: پارسال حدود ٧٨٠ میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی خارک صادر شد.
صادرات ٧٨٠ میلیون بشکه نفت از پایانه خارک

غلامحسین گرامی در نشست ارائه گزارش عملکرد مدیریت‎ها و اداره‎های ستادی شرکت پایانه‎های نفتی ایران در سال ٩٥ اعلام کرد: پارسال بیش از ٢٣٠٠ میلیون بشکه نفت خام سبک، بیش از ٤٨٠ میلیون بشکه نفت خام سنگین و حدود ٧٠ میلیون بشکه نفت خام فروزان از پایانه خارک صادر شد. وی افزود: در سال ٩٤ حدود ٤٣٢ میلیون بشکه نفت خام از این پایانه صادر شده بود و به واسطه برجام، صادرات نفت در سال ٩٥ با افزایش قابل توجهی رو‌به‌رو شد. مدیر عملیات شرکت پایانه‎های نفتی ایران با اشاره به پهلودهی بیش از ٨٠٠ کشتی برای دریافت نفت خام در پایانه خارک در سال ٩٥ ادامه داد: در سال ٩٤ حدود ٥٤٠ کشتی پهلودهی شده بود.

وی به توضیحاتی درباره زمان ذخیره شده (Saved Time)، اختلاف میان زمان تعیین شده بر اساس GTC و مدت زمان واقعی (Compact Act) و دموراژ پرداخت و افزود: بدی آب و هوا از جمله دلایل منجر به تاخیر در فرآیند بارگیری و صادرات است، به‌طوری‌که در سال ٩٥، ١٢٨ روز بد آب و هوایی داشتیم و اسکله‎ها در برخی از این روزها بسته می‌شد. مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران به راه‎اندازی دستگاه SRJ (سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن ذخیره‎سازی نفت خام) روی مخازن در سال ٩٥ اشاره کرد و گفت: پارسال میزان آماده به‌کاری مخازن ٨٩ درصد و میزان آماده به‌کاری اسکله‎ها ٩٨ درصد بوده است و این میزان آمادگی از برگزاری جلسات عملیاتی روزانه و پیگیری مستمر فرآیند کار نشات گرفته است. به گفته وی، میزان آماده به‌کاری مخازن و اسکله‎ها در سال ٩٤ به ترتیب ٨٢ و ٨٧ درصد بوده است. گرامی از رشد ٤٨ درصدی میزان صادرات میعانات گازی از پایانه عسلویه شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ خبر داد و گفت: پارسال ٢٠٦میلیون بشکه میعانات گازی از این پایانه صادر شد.

نوسازی ناوگان دریایی در پایانه‎های نفتی ایران

این مقام مسوول به تشریح برنامه‎های آینده شرکت پایانه‎های نفتی ایران نیز پرداخت و گفت: امسال نوسازی ناوگان دریایی را با اقدام‎هایی‎ از جمله اجاره چهار فروند یدک‎کش در دستور کار داریم و برآنیم بیش از پیش از توان شرکت‎های خصوصی بهره‎مند شویم.

وی با بیان اینکه هم‎اکنون دو فروند یدک‎کش در حال ساخت است، از تعمیرات زیرآبی و پیگیری ساخت شناورها، آموزش نیروی انسانی، پیگیری ایجاد حوضچه‎های شناور در عسلویه، به‌روز‌رسانی و تکمیل گواهینامه‎ها، توپ‌کرانی خطوط لوله و رسوب‌زدایی از مخازن به‌عنوان دیگر برنامه‎های این شرکت نام برد و گفت: امسال قرارداد سوآپ خواهیم داشت و صادرات نفت غرب کارون از طریق پایانه خارک نیز در دستور کار است.

نشست ارائه گزارش عملکرد مدیریت‎ها و اداره‎های ستادی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال ٩٥، سوم اردیبهشت ماه در باشگاه الهیه صنعت نفت برگزار شد؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور عملیات غیرصنعتی و احمد مجیدی‎نسب، مشاور فرهنگی وزیر نفت از میهمانان شرکت پایانه‎های نفتی در این نشست بودند. شرکت پایانه‌های نفتی ایران، یکی از شرکت‎های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در حوزه‎های ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی فعالیت می‌کند.

عناوین برگزیده