تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۹۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جلسه کارگروه کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران مطرح شد

آماده باش معادن برای خروج صنعت ساختمان از رکود

می متالز - تولیدکنندگان کانی‌های صنعتی به عنوان تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک، برنامه‌های خود را برای تولید رقابتی در بازار داخلی و ارتقای کیفیت محصولات‌شان در بازار جهانی اعلام کردند.
آماده باش معادن برای خروج صنعت ساختمان از رکود

رسیدن به یک نرخ مشخص برای محصولات کاشی و سرامیک یکی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث تولید رقابتی در کشور شود. این درحالی است که اکنون فعالیت بخش عمده‌ای از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات صنعتی همچون کاشی و سرامیک در ایران به دلیل رکود حاکم بر بخش مسکن کشور و همچنین کم شدن میزان صادرات محصولات به کشورهای منطقه با چالش روبه‌رو شده است. اما چندی پیش خبری از سوی بانک مرکزی مبنی بر روند رو به رشد بخش مسکن از پاییز سال گذشته اعلام شد که نویدبخش حرکت رو به جلوی آن در سال جدید است. این موضوع بازار محصولات معدنی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنها می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از این فرصت استفاده مفید ببرند.


رشد بازار مسکن

 در حالی تعمیق رکود در بازار ساخت‌وساز مدت‌ها بر صنعت ساختمان کشور سایه افکنده که خبرها حاکی از خروج بازار مسکن از رکود است. در همین زمینه نیز مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد که آمارهای جدید بانک مرکزی نشان داده بخش مسکن از پاییز سال ۹۵ روند رو به بهبودی در پیش گرفته و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این بخش به عنوان یکی از پیشران‌های رشد در سال ۹۶ از رکود خارج شود.با توجه به این موضوع، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی هم نسبت به تحریک بازار ساخت‌وساز و رونق فروش محصولات خود امیدوارتر از سال گذشته شده‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش تولید و ارائه مواد اولیه به کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی کرده‌اند. در همین زمینه روز گذشته در جلسه کارگروه کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران برنامه‌های جدید تولیدکنندگان مصالح ساختمانی مورد بحث قرار گرفت. اعضای این کارگروه معتقدند با ایجاد ثبات در فضای کلان اقتصادی کشور، تولیدکنندگان می‌توانند بهتر و مطمئن‌تر برای جهت گیری تولید خود برنامه‌ریزی کنند زیرا با توجه به گشایش تحریم‌های ایران و بهبود روابط بین‌المللی دو راه برای بهبود کسب و کار آنها به وجود خواهد آمد. به گفته حاضران در این جلسه در گام نخست، می‌توان با ارتقای کیفیت در بازارهای داخلی، تولید رقابتی ایجاد کرد و در گام بعدی اگر به سمت تولید صادرات‌گرا تمایل پیدا شود، امکان فتح بازارهای جهانی برای آنها به وجود خواهد آمد.


تحریک تقاضا در بازار

اعضای کارگروه کانی‌های صنعتی با تاکید بر اینکه مطالبات تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تشکلی مانند خانه معدن ایران به شکل کارشناسی حل خواهد شد، در این جلسه اظهار کردند: درحال‌حاضر ۲ فاکتور کیفیت و نرخ در بازار، سبب تحریک تقاضاست و بیشتر تولیدکنندگان این بازار به دلیل اینکه مشتریان محصولات آنها (کارخانه‌های کاشی و سرامیک) رضایت داشته باشند، به ارتقای کیفیت خود اهمیت می‌دهند. این در حالی است که ارزش مواد اولیه فقط ۲/۴ درصد از ارزش محصولات تولیدی کاشی را شامل می‌شود و معادل همین مقدار یا کمی بیش از آن هزینه حمل خاک‌ها به کارخانه‌های مصرف‌کننده است و این مسئله در تعیین نرخ بسیار اثرگذار است.در همین زمینه حمیدرضا معصومی عضو هیات رئیسه کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران عنوان کرد: رونق بازار مسکن سبب می‌شود بازار خاک‌های صنعتی کشور هم تحریک شود و تقاضا برای این محصولات در بازار ساخت‌وساز افزایش یابد. رکود بخش مسکن در سال‌های اخیر سبب شده که بسیاری از کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور دچار بحران شوند و تولیدشان توقف یابد. از این رو انتظار داریم در این زمینه مسئولان چاره‌ای بیندیشند و جلوی صدور مجوزهای جدید احداث واحدهای کاشی و سرامیک را بگیرند.معصومی ادامه داد: اگرچه برخی پیش‌بینی می‌کردند که صدور مجوزهای احداث کارخانه بدون برنامه مشخصی برای تولید، همین سرنوشت را در صنعت کاشی و سرامیک خواهد داشت. اکنون متوجه شده‌ایم که بدون نگاه کارشناسی برای واحدی با ظرفیت ۷۰۰ میلیون متر مربعی جواز تاسیس صادر شده و ۳۰ میلیون یورو برای احداث کارخانه تخصیص داده شده است.
او افزود: در مقطع کنونی واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک به دلیل همین محدودیت‌ها با ظرفیت ۷۰۰ میلیون متر مربع بدون استراتژی مشخصی با مشکل روبه‌رو هستند. ضمن اینکه مصرف داخلی کاشی و سرامیک در داخل حدود ۱۶۰میلیون مترمربع است و حدود ۱۱۰ میلیون متر مربع صادرات داریم. البته در سال گذشته صادرات‌مان نسبت به سال ۹۴ با نرخ پایین‌تری انجام شد.


حل مشکلات واحدهای تولیدی کوچک

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با اشاره به ۲ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی برای حمایت از بنگاه‌ها گفت: در گذشته بازرسان سازمان تامین اجتماعی، بدون توجه به چارچوب‌های قانونی، صورتحساب‌های مالی را تا ۱۰ سال گذشته، بررسی و در موارد متعددی، اقدام به صدور برگ جریمه می‌کردند اما از این به بعد سازمان تامین اجتماعی در صورت وجود شکایت می‌تواند حداکثر تا یکسال گذشته و فقط سرفصل حقوق و دستمزد را مورد بررسی قرار دهد.معصومی درباره مشکلات مودیان مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در این ستاد نیز گفت: بر اساس این مصوبه قرار شده سازمان امور مالیاتی در راستای حل مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مساعدت کند و کاری کند تا ماموران مالیاتی، همراه با ملاک عمل قرار دادن اظهارنامه‌ها و صورت مالی تسلیمی واحدهای کوچک و متوسط، تعیین مالیات بر اساس اظهارنامه تسلیمی مؤدیان را در اولویت قرار دهند.او افزود: امیدواریم در سال جدید باز هم از این تصمیم‌های مثبت در فضای کسب و کار اقتصادی و صنعت کشور گرفته شود. با مصوبه جدید چاره‌ای برای مشکل میان سازمان تامین اجتماعی و فعالان اقتصادی پیدا شد و مشکلات مؤدیان مالیاتی هم مورد توجه قرار گرفت. امیدواریم این روند در سال ۹۶ باز هم تکرار شود.

عضو هیات رئیسه کمیته کانی‌های صنعتی خانه معدن ایران عنوان کرد: تلاش داریم در این کارگروه بر رعایت کف نرخ مواد اولیه کاشی و سرامیک به اتفاق نظر برسیم و محدوده قیمتی تعیین کنیم تا بتوانیم در سال جدید تولید رقابتی داشته باشیم. اگرچه مصرف‌کنندگان خاک‌های چینی متفاوت هستند؛ اما با توجه به اینکه بازار مصرف تولیدکنندگان بر اساس کیفیت تعیین می‌شود، امیدواریم برای رونق بازار ساخت‌وساز باز هم به تولید رقابتی ادامه دهیم. در سال‌های اخیر رکود در بخش مسکن سبب شد سهم بازار ما کاهش پیدا کند اما تلاش تولیدکنندگان مصالح ساختمانی این است که فروش با نرخ واقعی، انجام و کیفیت به عنوان یک فاکتور مهم حفظ شود.معصومی در پایان به برگزاری نمایشگاه کاشی و سرامیک در تهران اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به آن قرار است تیرماه برگزار شود اگرچه هنوز تاریخ قطعی آن اعلام نشده اما بیشتر شرکت‌های مصالح ساختمانی در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت. اگرچه نگران هستیم که این نمایشگاه مانند سال گذشته برگزاری نشود، اما به نظر می‌رسد در صورت برگزاری، با استقبال شرکت‌های خارجی متخصص روبه رو شود و آنها در این نمایشگاه حضور پیدا کنند تا از این فضا به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند. بنابراین شرکت‌های داخلی هم می‌توانند با حضور پررنگ خود به دستاوردهای نمایشگاه برای صنعت کاشی و سرامیک بیفزایند.


کلام آخر...

درحال‌حاضر معادن بسیاری از خاک‌های صنعتی در کشور وجود دارند که از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارند و نیاز صنایع داخلی کشور (تولیدکنندگان کاشی و سرامیک) را تامین می‌کنند. اما نکته مهم، استفاده بهینه از این محصولات فرآوری و تولید محصولات با کیفیت و رقابت با کشورهای تولیدکننده کاشی و سرامیک در جهان است. همچنین استفاده از روش‌های نوین برای تولید محصولات و طراحی محصولات براساس سلیقه بازارهای جهانی می‌تواند محصولات تولیدی ایران را در رقابت با سایر کشورهای فعال در این صنعت همچون ترکیه قرار دهد زیرا با توجه به ظرفیت بالای ایران در زمینه تولید کاشی و سرامیک در کشور، در صورت توجه و برنامه‌ریزی دقیق برای این محصولات می‌توان ارزش افزوده قابل قبولی از این صنعت به‌دست آورد زیرا ما را در حرکت به سمت صادرات محصولات غیرنفتی یاری می‌دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده