تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۹۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیلی بر بازار فولاد جهان

می متالز - صنعت فولاد یکی از موتورهای محرک توسعه اقتصادی کشورها در سراسر جهان به شمار می رود . این صنعت علاوه بر نقش کلیدی در توسعه کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و عاملی موثر در رشد اقتصادی کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن و چین نیز به شمار می رود . در دو هفته گذشته بازار فولاد و مواد اولیه دنیا تحت تأثیر تحولات رخ داده دستخوش تغییراتی گشت که در ذیل به بازار سنگ آهن ، زغال سنگ و شمش نگاهی خواهیم داشت .
تحلیلی بر بازار فولاد جهان

در هفته منتهی به 28 اردیبهشت ، بازار فولاد دنیا چه در بخش کامودیتی و چه در بخش شمش با کاهش قیمت همراه بود . بنا به گزارش متال بولتن افزایش حجم انباشته سنگ آهن در بنادر چین و استرالیا و در نتیجه کاهش تقاضا باعث شد تا قیمت سنگ آهن با بیشترین کاهش در 6 ماه اخیر به 62 دلار برسد . با این حال در روزهای پایانی هفته قبل با کاهش موجودی در انبارها و بنادر چین و دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده این کاهش قیمت تا حدودی جبران شد و به گزارش پلتس به قیمت 67 دلار و 9 سنت صعود کرد. به نظر می رسد با برنامه چین برای بازسازی زیرساختها و افزایش تقاضای سنگ آهن این روند افزایش نرم ادامه پیدا کند . این در حالی است که شرکت پوسکو با توجه به کاهش قیمت فولاد ، برای سنگ آهن قیمت 65 تا 70 دلار را برای سه ماهه دوم سال 2017 پیش بینی نموده است .

اما در حوزه زغال سنگ به گزارش کومودیتیز ، این ماده اولیه که تحت تأثیر محدودیت های کمتر دولت چین برای تولید و همینطور راه اندازی پیش از موعد خط راه آهن در استرالیا سقوط آزاد قیمت را از 266 دلار  در سه ماهه آخر 2016 به 177 دلار  در سه ماهه آغازین 2017 تجربه کرده بود ، در هفته گذشته و در پی تعطیلی معادن استرالیا به دلیل سیل در ایالت کوئینزلند ، افزایش قیمت چشمگیری یافت به شکلی که در روز جمعه با قیمت 271 دلار معامله شد . به نظر می رسد با بازگشایی معادن استرالیا در هفته آتی قیمت با ثبات تری را برای این محصول شاهد باشیم . تحلیل شرکت پوسکو برای سه ماهه دوم سال 2017 حکایت از قیمت 200 دلار برای زغال سنگ دارد .

متأثر از اتفاقات پیش آمده در بازارهای سنگ آهن و زغال سنگ و به دلایل دیگری از جمله پیش رو بودن ماه مبارک رمضان در کشورهای مسلمان ، نزدیکی به فصل تعطیلات در کشورهای اروپایی وآغاز فصل طوفانهای موسمی در آسیای جنوب شرقی که به کاهش تقاضا منجر شد از یک سمت و رکورد تولید چین در ماه می در حدود 72 میلیون تن که به افزایش عرضه انجامید باعث شد تا قیمت شمش نیز در روزهای پایانی هفته گذشته و اوایل هفته جاری کاهش محسوسی را تجربه کند . به گزارش استیل پرایس قیمت های شمش فولاد صادراتی سی آی اس در روز جمعه ثابت ماند زیرا با توجه به سیگنال های مثبت از سوی برخی خریداران سطوح پیشنهادهای آنها هم بدون تغییر باقی مانده است . اما در روز سه شنبه قیمت این محصول به 380 دلار کاهش یافت و تاکنون در همین قیمت باقی مانده است . خریداران خواهان قیمت کمتر از 360 دلار فوب هستند اما با توجه به کاهش عرضه از سوی سی آی اس و زمزمه های افزایش قیمت چین به دلیل کاهش 50 میلیون تنی تولید در سال 2017 و کاهش 25 درصدی صادرات ، به نظر می رسد توقع قیمت 360 دلار منطقی نباشد .  قیمت های شمش صادراتی چین هم در روز جمعه بالا رفت . ارزیابی پلتس برای شمش صادراتی سی آی اس در روز جمعه 21 آوریل ، 375 دلار فوب بود .

با جمع بندی رویدادها و تحولات بازار فولاد به نظر می رسد که رشد قیمت قراردادهای سنگ آهن، رشد مصرف مقاطع طویل در جهان در سه ماهه دوم و در دوره رونق بخش ساختمان ، تقاضای با ثبات تاجران و مصرف کنندگان و در نتیجه لزوم خالی نمودن انبارها در دوره رشد فصلی مصرف ، افزایش قیمت زغال سنگ در بازار به دلیل توقف ارسال محموله ها از استرالیا ، کاهش عرضه مقاطع نوردی در طول دوره تعطیلات ماه می از طرف کشورهای عضو سی آی اس ، تقاضای با ثبات بخش ساخت و ساز در این حوزه و همچنین حوزه یورو از جمله عوامل تأثیر گذار بر افزایش قیمت فولاد و کامودیتی ها در سه ماه آینده باشند . در مقابل فاکتورهایی نظیر کاهش چشمگیر در مبلغ قراردادهای زغال سنگ ، کاهش فعالیت تاجران در زمان رسیدن موجودی انبارها به حد نرمال ، کاهش سفارشات مقاطع نوردی در ژوئیه به دلیل شروع ماه مبارک رمضان در خاور میانه ، کاهش قیمت پیش بینی شده برای سنگ آهن ، نزول قیمت قراضه ، کاهش قیمتهای سنگ آهن در چین و کاهش فصلی سفارشات در تابستان را می توان از جمله عوامل موثر بر کاهش قیمت ها بر شمرد .

 

مسعود عبد یزدان ، کارشناس فولاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده