تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۹۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالیت بخش تولید کارخانه سیمان باقران آغاز شده است

می متالز - فرماندار درمیان گفت: فعالیت بخش تولید کارخانه سیمان باقران در این شهرستان مرزی آغاز شده است.
فعالیت بخش تولید کارخانه سیمان باقران آغاز شده است

محمد بشیری زاده روز دوشنبه در بازدید بی بی عصمت سرفرازی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی از کارخانه سیمان باقران، افزود: طرح بزرگ صنعتی سیمان باقران در دوم فروردین ماه امسال با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. وی با بیان اینکه مدیرعامل کارخانه در زمان افتتاح قول داد که این طرح ۱۴روز بعد از افتتاح فعالیت های تولیدی خود را آغاز خواهد کرد، گفت: از دو روز گذشته اقدامات اولیه از جمله گرم شدن کوره برای تولید سیمان در کارخانه شروع شد و هم اکنون کارخانه در حال تولید است.

وی بیان کرد: این کارخانه از ابتدای اردیبهشت ماه امسال روزانه چهار هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۵۰ نفر کارگر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند، افزود: تا چند ماه آینده نیروی های بومی شهرستان در این کارخانه جذب خواهند شد. به گفته وی افتتاح این واحد صنعتی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش بسزایی در اشتغال شهرستان خواهد داشت.

قائم مقام کارخانه سیمان باقران هم گفت: مقرر شد ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی اختصاص یابد، هنوز تسهیلات دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: مسئولان کشوری و خراسان جنوبی قول پرداخت تسهیلات را دادند و مقدمات برای دریافت تسهیلات را فراهم کردند. حسین پاداشی با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که وجود داشت کارخانه در موعد مقرر راه اندازی شد، اضافه کرد: بعضا در فضای مجازی استان شایع شد که افتتاح کارخانه صوری بود، اما افتتاح کارخانه واقعی بود و هم اکنون سیمان در کارخانه تولید می شود. وی بیان کرد: هم اکنون کارخانه رسما فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش این است که فعالیت کارخانه استمرار یابد.

وی با بیان اینکه کارخانه برای استمرار فعالیت خود نیاز به هزینه دارد، بیان کرد: در تامین سوخت مازوت کارخانه با مشکل مواجه هستیم نیاز است مسئولان این مشکل را پیگیری کنند. وی گفت: برای گازرسانی به کارخانه ۲۸ میلیارد ریال بودجه نیاز است که درخواست ما این است که با پیگیری های مسئولان، شرکت گاز سهم خط کارخانه را دریافت نکند تا هزینه گازرسانی به کارخانه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اگر کارخانه خاموش شود، ضربه زیادی به بخش صنعت منطقه وارد خواهد شد، یادآور شد: اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید در خصوص راه اندازی این کارخانه صورت گرفته است.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدت و تجارت دوم فروردین ماه ۹۶در آیین افتتاح همزمان ۱۶پروژه تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهوری در بیرجند برگزار شد ، افزود: امید است صنایع کوچک پای به پای صنایع بزرگ تولید خود را افزایش دهند.
وی بیان کرد: کارخانه سیمان باقران به عنوان دومین کارخانه سیمان خراسان جنوبی براساس تعهد هیئت مدیره مقرر شد ظرف دو هفته آینده محصول این کارخانه به مرحله تولید برسد.

خط تولید این واحد پس از حدود ۱۳سال انتظار تکمیل و به بهره برداری رسید و از جمله ۳۶ طرح ملی در اجرای اقتصاد مقاومتی در استان است . با بهره برداری از این طرح که با سرمایه گذاری بیش از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد، زمینه اشتغال بیش از ۳۵۰ نفر در این منطقه مرزی فراهم شد. ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل رونق تولید برای این واحد مصوب شد که در مرحله پرداخت قرار دارد که در آینده نزدیک پرداخت می شود.

راه اندازی این کارخانه به کاهش بیکاری، رونق اقتصادی و اجتماعی و جلوگیری از قاچاق در این شهرستان کمک می کند، عملیات اجرایی این کارخانه با هدف صادرات سیمان به افغانستان در سال ۱۳۸۵ شروع شد. این کارخانه ۳۰ هزار سهام دار دارد که برای احداث آن ۶۰۰ میلیارد ریال مشارکت کردند.

عملیات اجرایی کارخانه بر اساس برنامه زمان بندی شده باید در سال ۹۱ به بهره برداری می رسید که کمبود اعتبار باعث تاخیر در راه اندازی این طرح مهم ملی در شرق کشور شد و امروز پس از تکمیل آن به بهره برداری رسید.

کارخانه سیمان باقران به عنوان بزرگترین و مهم ترین طرح اقتصادی استان خراسان جنوبی با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال، در زمینی به مساحت ٧٢ هزار متر مربع احداث شده و تولید سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ و سیمان پرتلند پوزولانی از جمله محصولات آن است.
کیفیت مرغوب و مقاومت مناسب سیمان های تولیدی این کارخانه باعث می شود تا علاوه بر تأمین سیمان بازار ایران، محصولات آن به کشورهای افغانستان و پاکستان نیز صادر شود.

کارخانه سیمان باقران در ۳۴ کیلومتری شهر اسدیه و جاده مرزی میل ۷۳ قرار دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۰کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد و این شهرستان ۵۷ هزار نفر جمعیت دارد.

عناوین برگزیده