تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۹۵۴
سرویس خبر : انرژی

زنگنه: نیازی به اقدامات نمایشی نداریم

می متالز - وزیر نفت که در یک ماه اخیر به‌دلیل افتتاح چند پروژه از سوی منتقدان دولت متهم به افتتاح‌های نمایشی شده است، روز گذشته به این انتقادها پاسخ داد. بیژن زنگنه می‌گوید: ما نیازی به افتتاح‌های نمایشی نداریم و برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز مادامی که به تولید پایدار بنزین نرسد، هیچ مراسم افتتاحی برگزار نخواهد شد.
زنگنه: نیازی به اقدامات نمایشی نداریم

به گزارش می متالز به نقل از «ایرنا»، بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات وزیران درباره زمان مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و حجم تولید بنزین این پالایشگاه گفت: تا زمانی که به‌طور مستمر به تولید بنزین نرسیم، آمار تولید اعلام نمی‌شود و هیچ برنامه‌ای برای افتتاح آن نخواهیم داشت.

وی افزود: هر وقت که توانستیم به تولید مطمئن و مستمر بنزین برسیم و مقدارش مشخص شد، اعلام می‌کنیم. ما هیچ احتیاجی به اقدامات نمایشی نداریم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان می‌گویند پیشرفت پروژه‌ها در دولت یازدهم کند بوده است، نظرشما چیست؟ گفت: آرزوی ما این بود که طرح‌ها تندتر از این جلو رود، اما زورمان همین قدر بود. مشکل مالی، مشکل تحریم و مشکل به هم ریختگی مدیریتی وجود داشت.

وزیر نفت افزود: من تاکنون تحلیل نکرده‌ام چه چیزهایی را تحویل گرفته‌ایم؛ اما اگر لازم باشد حتما تحلیل می‌کنم که شرایط پیش از این چگونه بوده است و چه مشکلاتی از لحاظ مدیریتی و در هم ریختگی شرایط داشتیم.

زنگنه تاکید کرد: من همیشه گفته‌ام مشکل پروژه‌ها و اداره کشور، پول نیست. اگر تدبیر باشد، خود تدبیر پول را هم جور می‌کند. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت۳۶۰ هزار بشکه، بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین کشور است. با بهره‌برداری کامل از آن معادل، ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌های کشور به تولید بنزین افزوده و مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 1385 آغاز شد. اما با وجود اینکه درآمد دولت نهم و دهم با رشد قیمت نفت در سطح بالایی قرار داشت و علاوه‌بر آن تا سال 90 یعنی در 5 سال ابتدایی ساخت آن تحریم‌ها شروع نشده بود تا مانع پیشرفت پروژه شود، مدیریت غلط پیشرفت در ساخت این پالایشگاه را بسیار کند کرده بود. در حال حاضر فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آستانه افتتاح قرار دارد. با بهره‌برداری کامل از آن روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین یورو‌٤ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو‌٥ به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه و ایران به صادرکننده بنزین بدل می‌شود.

زنگنه همچنین در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز صنعت نفت در چهارسال آینده به چه سمتی خواهد رفت؟ گفت: بستگی به تصمیم مردم دارد. مردم باید تصمیم بگیرند که چطور اداره بشود. به گفته وی، نظر 6 نامزد ریاست‌جمهوری درخصوص اداره کشور در مواردی، بسیار متفاوت است. بنابراین، هر کدام بیایند اداره کشور سرنوشت متفاوتی پیدا می‌کند. وزیر نفت در پاسخ به این سوال که در حوزه کاری خودتان چه پیشنهادی برای دولت دوازدهم دارید؟ گفت: همچنان تدبیر و عقلانیت حاکم باشد و بر مبنای روش‌های شناخته شده متعارف دنیا مدیریت شود.

عناوین برگزیده