تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۶۱۴
کد خبر: ۲۹۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی ماهانه معاملات آلومینیوم در بورس کالا؛

فروردین، ماه خروج فلز نقره ای از رکود

می متالز - بازارآلومینیوم که طی سال های اخیر از رونق چندانی برخوردار نبود از اواسط سال گذشته در بورس کالا جان گرفت و معاملات چشم‌گیری را به ویژه طی یک ماه اخیر شاهد بود.
فروردین، ماه خروج فلز نقره ای از رکود

مصرف آلومینیوم طی سال‌های گذشته به‌دلیل توقف در پروژه‌های عمرانی متوقف شده و حتی در برخی از مقاطع کاهش یافته است. در نتیجه کاهش مصرف آلومینیوم در کشور، میزان معاملات این فلز با افت قابل توجهی مواجه شده است. به‌گونه‌ای که در نیمه اول سال ۱۳۹۵ کمتر از یک سوم از عرضه آلومینیوم در بورس کالا معامله شد و به فروش رفت. از این رو، آلومینیوم با مازاد محصول مواجه شده بود. در عین حال چندین بار فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم دچار تغییر شد و هر بار یکی از دو طرف معامله به فرمول‌های قیمت‌گذاری اعتراض می‌کرد.

با این حال از نیمه دوم سال ۹۵ شرایط برای بازار آلومینیوم اندکی تغییر کرد، به ویژه از ابتدای سال ۱۳۹۶ و در ماه فروردین، به‌نظر می‌رسد که معاملات آلومینیوم در حال خارج شدن از حالت رکود است. نمودار ۱ نشان می‌دهد که طی فروردین بیش از ۱۹ هزار تن محصول آلومینیومی اعم از بیلت و شمش اولیه در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت ۷ هزار و ۴۰۰ تن محصول آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

شمش اولیه آلومینیوم بیشترین محصولی بود که عرضه شد و مورد معامله قرار گرفت. این محصول از سوی شرکت‌های آلومینیومی بیش از ۱۴ هزار تن عرضه شد و در عین حال بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا در مورد آن صورت گرفت که در نهایت ۷ هزار و ۳۰۰ تن از آن معامله شد. لازم به‌ذکر است که شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بیش از ۱۳ هزار تن از عرضه شمش اولیه آلومینیوم را بر عهده داشت و شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال تنها هزار تن عرضه کرد.

دیگر محصول عرضه شده آلومینیومی در بورس کالا بیلت بود که تمامی عرضه آن از سوی شرکت ایرالکو انجام گرفت. این شرکت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن بیلت را در فروردین ماه روانه بورس کالا کرد. اما این محصول تنها ۱۴۰ تن تقاضا داشت که در نهایت ۱۰۰ از آن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت

عناوین برگزیده