تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۳۹
بازدید: ۴۳۰
کد خبر: ۳۰۱۷
سرویس خبر : انرژی

فعالیت 490 تولیدکننده خصوصی برق

می متالز - وزیر نیرو از فعالیت 490 تولیدکننده بخش‌خصوصی در حوزه تولید برق از منابع تجدیدشونده خبر داد.
فعالیت 490 تولیدکننده خصوصی برق

حمید چیت‌چیان در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان درباره اهمیت تولید برق به این روش در ایران، اظهار کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از نعمت‌هایی است که در تمام کشور وجود دارد و برای تولید برق استفاده از گاز، آب‌های زیرزمینی گرم و حتی زباله‌های شهری که امروزه به یکی از مشکلات زیست‌محیطی تبدیل شده، امکان‌پذیر است.

وی افزود: در ابتدای کار دولت تنها سه تولیدکننده خصوصی برق از منابع تجدیدپذیر وجود داشت و در شرایط فعلی ۴۹۰ تولیدکننده بخش‌خصوصی در برق تجدیدشونده فعالیت دارند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، چیت‌چیان با بیان اینکه یکی از برکات این نیروگاه‌ها انرژی پاک است که باعث آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود، گفت: این نوع تولید برق متکی به منابعی است که در هر منطقه وجود دارد و وقتی از اینها برای تولید برق استفاده می‌شود، تولید ملی افزایش و امنیت عرضه انرژی ارتقا پیدا می‌کند. وزیر نیرو افزود: تولید متمرکز برق نیازمند سوخت فسیلی و خطوط انتقال برق است اما نیروگاه‌های انرژی تجدیدشونده در هر خانه‌ای می‌تواند ایجاد شود. وی اظهار کرد: این نیروگاه‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلف ایجاد شوند و با هر میزان سرمایه، تولید برق کنند.

همچنین وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه شبکه فاضلاب شهرستان مبارکه با بیان اینکه در ایران و جهان تنها کمیت آب مساله نیست، بلکه کیفیت آن نیز مهم است، گفت: اگر به مساله کیفیت آب توجه نشود، گرفتاری‌های متعددی جامعه را فراخواهد گرفت و با تمرکز جمعیت و پدیده شهرنشینی و توسعه شهرنشینی افزایش فاضلاب را در پی خواهد داشت که در چنین نقاطی نیازمند شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه و پالایش هستیم. وزیر نیرو افزود: این مساله در صنعت اهمیت بیشتری دارد زیرا در فعالیت صنعتی انواع مواد سمی همراه آب خواهد بود و در صورت تصفیه نشدن آب، عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت.

چیت‌چیان یادآور شد: هم‌ اکنون بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی که در حال اجراست همین پروژه‌های فاضلاب است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تصفیه‌خانه‌هایی که در کشور ساخته شده به‌طور متوسط ۵ تصفیه‌خانه در سال است که در دولت یازدهم این رقم به ۱۱ تصفیه‌خانه در سال رسیده است. وزیر نیرو گفت: به‌طور متوسط تا ابتدای دولت یازدهم سالانه ۹۹هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت ایجاد شده، در حالی که این ظرفیت در حال‌حاضر به ۱۲۹۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است. همچنین جمعیت تحت‌پوشش شبکه‌های فاضلاب 38.82 درصد بوده در حالی که پس از سه سال فعالیت به 45.1 درصد رسیده و در هر سال حدود ۲ درصد افزایش یافته است.

عناوین برگزیده