تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۰۷۴
کد خبر: ۳۰۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار کنونی لوله مسی در کشورهای توسعه‌یافته به‌شدت راکد است

می متالز - در 15 سال گذشته، صنعت شکوفا شده لوله مسی در کشورهای در حال توسعه مانند اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن، به‌دلیل کاهش مصرف با افت قابل توجهی از تولید روبرو شدند. این در حالی است که صنعت لوله مسی چین از اوایل دهه 90 میلادی به‌طور پیوسته رشد کرد و در سال 2014 به اوج 1.4 میلیون تنی حجم تولید خود رسید.
بازار کنونی لوله مسی در کشورهای توسعه‌یافته به‌شدت راکد است

استفاده از فلز مس در ساخت لوله، در کشورهای حوزه مدیترانه به سده‌های پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد، اما فناوری‌های نوین تولید لوله عملا پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت. این صنعت در راستای تولید انبوه لوله مسی و افزایش کاربرد آن ورای لوله‌کشی‌های سنتی، از روش‌های تولید نوینی از جمله روزن‌رانی (اکستروژن)، ریخته‌گری پیوسته و کشش/نورد بهره جست. به‌رغم افت نسبی اخیر بازار مصرف لوله در مناطق مختلف، انتظار می‌رود که تقاضای جهانی این محصول به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد فلز مس بالا باقی بماند. علاوه بر این، رشد اقتصادهای منطقه‌ای چون آسیا نیز، در رشد تقاضای لوله مسی بی‌تأثیر نخواهند بود.

چرخه عمر لوله‌های مسی، نشان‌دهنده ویژگی‌های بازار این محصول است که شامل نفوذ بیشتر محصول، کاربردهای جدید آن، رشد و توسعه اقتصادی، درآمد بیشتر واحدهای تولیدی، ساخت‌وساز بیشتر و سایر تأثیرات مثبت بر تقاضا می‌شود. با این وجود، بازار لوله مسی با افت هم روبه‌رو بوده است. بر اساس آمار بین‌المللی، تولید لوله مسی اروپا در سال 2000، بالغ بر 600 هزار تن بود که با سیر کاهشی تولید، در سال 2010 به حدود 400 هزار تن رسید. در نهایت، تولید این محصول در اروپا در سال‌های 2013 تا 2015، به حدود 350 هزار تن رسید.

روند کاهشی مشابهی در صنعت لوله مسی اقتصادهای بالغی چون ژاپن (از اواسط دهه 90 میلادی) و ایالات متحده آمریکا (از سال 2005) نیز مشاهده می‌شود. حجم تولید این محصول در ایالات متحده طی 12 سال به نصف رسید. اوایل دهه 2000 میلادی، تولید لوله مسی در آمریکا حدود 600 هزار تن بود که در سال‌های 2009 تا 2015 به سالانه کمتر از 300 هزار تن رسید. با این وجود، تولید چین از اوایل دهه 90 میلادی سیر صعودی خود را پیش گرفت و تا سال 2014 ادامه داشت. نرخ رشد تولید این محصول در اوایل دهه 2000، به گونه‌ای بیشتر شد که از تولید کل اروپا در سال 2005 نیز فراتر رفت و در نهایت در سال 2014 به اوج 1.4 میلیون تنی خود رسید. نمودار 1، آمار تولید لوله مسی به تفکیک برخی مناطق را از سال 1990 تا 2015 نشان می‌دهد.

 

سیر تقاضا برای لوله مسی نیز در دوره 1990 تا 2015 کاهشی بود. تقاضای لوله مسی ایالات متحده و اروپا به سالانه حدود 300 هزار تن طی چند سال گذشته رسید. این در حالی است که تقاضای چین، همانند حجم تولیدش در سال 2014 به اوج 1.3 میلیون تنی دست یافت. تقاضای لوله مسی برای کاربردهای بهداشتی در اروپا از تقریبا 400 هزار تن در سال 2004، به حدود 150 هزار تن در سال 2015، افت کرد.

گستره وسیعی از تغییرات اقتصادی در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری و همچنین تغییرات سیاسی، فناوری و اجتماعی، صنعت لوله مسی را مانند سایر صنایع تحت تأثیر قرار می‌دهد. 3 سیر اصلی در جهان یعنی رشد ثروت، شهری‌سازی و جمعیت، از عواملی هستند که فرصت‌هایی را برای صنعت لوله مسی فراهم می‌کنند. این فرصت‌ها که با خواص منحصربه‌فرد مس مانند قابلیت بازیافت، خواص ضدمیکروبی، دوام و پایداری و قابلیت‌های هدایت حرارتی عجین هستند، مفهومی را در ذهن مصرف‌کنندگان پدید می‌آورند که مصرف مس، برابر با صرفه‌جویی اقتصادی در بلندمدت است.

در کشورهای توسعه‌یافته، ترمیم ساختمان‌ها، عمر کوتاه وسایل الکترونیکی و لوازم خانه و آشپزخانه، بیشینه‌سازی بهره‌برداری از قراضه و ضایعات فرصت‌های جدیدی برای صنعت فراهم می‌آورد که می‌تواند باعث کاهش دوره افت بازار لوله مسی شود. همچنین به دلیل اجرای قوانین و مقررات جدید در کشورهای توسعه‌یافته در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود بازدهی تجهیزاتی چون مبدل‌های حرارتی، تولیدکنندگان صنعتی بسیاری به استفاده از مقاطع خاصی از لوله‌های مسی شیاردار رو آورده‌اند. این امر، فرصت جدیدی را برای بازار لوله مسی فراهم آورده است. در حال حاضر، لوله‌های شیاردار، جایگاه ویژه‌ای در صنعت تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع پیدا کرده‌اند

در کشورهای در حال توسعه نیز عواملی چون ظهور بازارهای جدید، رشد آتی صنایع و واحدهای تولیدی و افزایش سطح درآمدها، باعث رشد تقاضای محصولات و کالاهایی مانند تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع می‌شود که افزایش تقاضای لوله مسی را به‌همراه دارد. شایان ذکر است که با توجه به مقررات جدید برای بهبود بازدهی تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع، لوله‌های شیاردار از داخل و از بیرون، پرمصرف‌ترین انواع لوله مسی در این صنعت هستند.

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، تقاضای لوله مسی در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه اروپا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. جدا از کاهش تقاضای لوله مسی برای مصارف بهداشتی در اروپا، از رکود بازارهای مصرف دیگری چون لوله و اتصالات آب و فاضلاب و سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها، پنل‌های خورشیدی در بخش انرژی‌های نو و همچنین توسعه و گسترش صنعت خودروهای الکتریکی نشات می‌گیرد.

عناوین برگزیده