تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۳۲۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شناسنامه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر

می متالز - معدن زمستان یورت در منطقه ای به همین نام واقع در 25 کیلومتری جنوب شرق شهر آزادشهر که ظهر روز چهارشنبه یکی از تونل های آن منفجر شد؛ با عمر 16 سال برای حدود 60 سال آینده ذخیره زغال سنگ به میزان سالانه 100 هزار تن را داراست.
شناسنامه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر

معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر واقع در شرق استان گلستان که بخشی از معادن زغال سنگ البرز شرقی می باشد، طی 24 ساعت گذشته در کانون توجه رسانه های ارتباط جمعی ایران و جهان بوده است و مطابق آخرین جمع بندی 22 نفر کشته داشته است هرچند احتمال افزایش آمار تلفات تا 40 نفر وجود دارد.
مدیرعامل شرکت زغال سنگ شمال شرق در این باره گفت: ظرفیت سالانه استخراج سنگ خام 'کُک شو' از معدن زغال سنگ زمستان یورت 100 هزار تن است که بخش فولاد کشور بیش از سایر بخش ها نیازمند آن می باشد بنابراین عمدتا روانه استان اصفهان می شود هرچند در بخش کوره های آجر پزی نیز مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد.
علی نصیری افزود: در زمان حاضر معدن زمستان یورت دارای پنج تونل فعال استخراج و یک تونل در آستانه بهره برداری با 370 نفر کارگر و کارمند دائم به عملیات استخراج مشغول است.
وی اضافه کرد: 72 درصد سهام معدن زمستان یورت آزادشهر که از ابتدای تاسیس تاکنون خصوصی بوده است متعلق به بازنشسته های زغال سنگ ایران متشکل از سهام پنج هزار و 500 نفر است.
وی ابراز داشت: 28 درصد بقیه سهام نیز متعلق به گروه تکادو متعلق به بازنشستگان ذوب آهن و توسعه معدن روی ایران (سهامی عام) است.
مدیرعامل شرکت زغال سنگ شمال شرق در خصوص انفجار ظهر چهارشنبه در این معدن نیز گفت: تونلی که دچار حادثه شد سومین تونل طولانی معدن زمستان یورت به طول 2500 متر از چهار سال قبل وارد فاز استخراج در تناژ بالا شده است.
نصیری با ابراز تاسف از حادثه بوجود آمده و ابراز همدردی با خانواده های داغدار گفت: در همه جای دنیا معادل زغال سنگ از حساسیت و ضریب خطر بالایی برخوردار و به نوعی با حادثه عجین است که در اغلب موارد ناشی از خطای انسانی حتی در مقیاس بسیار کوچک است بطوریکه اولین اشتباه ممکن است آخرین آن باشد.
وی در پاسخ به اینکه وجه تسمیه یورت زمستان و نامگذاری معدن از کجا سرچشمه گرفته است؟ گفت: 'زمستان یورت' (به معنای چادر قشلاقی) روستایی در نزدیکی معدن می باشد که نام معدن از آن وام گرفته شده است.
 یورت یا یورد اسمی است که عشایر به چادرهای سیار که به عنوان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ می‌گویند.
یورت معمولاً از پشم و پوست حیوانات ساخته شده‌ است و از آنجا که استان گلستان یکی از سرزمین های اصلی اقوام عشایر ایران زمین بوده و هست این واژه در ادبیات گفتاری استان کاربرد زیادی داشته و دارد.
معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله 90 کیلومتری شرق شهر گرگان مرکز استان گلستان بر اثر افزایش گاز متان داخل آن و جرقه حاصل از باتری لوکوموتیو منفجر شد.
سلسه جبال البرز با مزیت های نسبی بالا از جمله ذخایر غنی معدنی زغال سنگ از شمال غرب تا شمال شرق ایران ادامه دارد که شهرستان آزادشهر در بخشی از شرق آن قرار می گیرد.
وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلان کرده است؛ تمام کارگران معدن آزادشهر تحت پوشش بیمه با ضریب مشاغل سخت و زیان آور بوده اند و طی شش ماه آینده و با تعطیلی کارگاه از مزایای بیمه بیکاری بهره مند هستند.

تصویر الصاقی به این گزارش؛ عکس یادگاری چند ماه پیش تعدادی از کارگران معدن زغال سنگ آزادشهر است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده