تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۳۴۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تکرار شایعات سوخته، این بار ذوب آهن اصفهان

می متالز - با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، بازار شایعه و مطالب بی اساسی که در فضای مجازی و برخی رسانه ها، مطرح می شود داغ است، یکی از این مسائل، طرح دوباره موضوع ورشکستگی ذوب آهن اصفهان است.
تکرار شایعات سوخته، این بار ذوب آهن اصفهان

موضوع ورشکستگی ذوب آهن سال گذشته نیز در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شد اما با پاسخ روابط عمومی ذوب آهن به پایان رسید.
در جوابیه روابط عمومی این شرکت آمده بود که ذوب آهن اصفهان، مادر صنعت فولاد کشور همچون تمام صنایع فولادی کشور و حتی جهان به دلیل بحران صنعت فولاد در سه سال گذشته با مشکلات نقدینگی و بدهی مواجه است که برای برون رفت از این مشکلات، راهکارهایی متعدد و استراتژی های ترکیبی را اتخاذ کرده است.
در این جوابیه عنوان شد که مطرح کردن ورشکستگی برای شرکت ها نیاز به مراتب قانونی و اعلام مراجع قضایی دارد که با توجه به طی نشدن این مراحل برای ذوب آهن اصفهان، تیتر مطلب مذکور کذب و مصداق تشویش اذهان عمومی است و می تواند موجب دلسردی 16 هزار تن از تلاشگران این شرکت و بیش از 100 هزار نفر که بطور غیر مستقیم از این شرکت ارتزاق می کنند، شود .
در این جوابیه تاکید شده بود: چنین مطالبی تنها می تواند واردکنندگانی را خوشحال کند که با واردات محصولات بی کیفیت نه تنها به صنایع، تولید کنندگان و کارگران صنعت و معدن کشور خیانت می کنند بلکه با بهره گیری از این محصولات فولادی بی کیفیت وارداتی و فاقد استاندارد در صنعت ساختمان، جان مردم را نیز به خطر می اندازند .
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این باره گفت: ذوب آهن با وجود مشکلات در مرحله عبور از بحران قرار دارد که به لطف خدا و تلاش همکاران در سال گذشته کلیه تعهدهای این شرکت انجام شده است .
احمد صادقی افزود: سال گذشته،‌ نقطه عطف تحول ها و گلوگاه بزرگی برای شرکت بود که به یاری خدا از آن عبور کردیم و با وجود مشکل های متعدد، همه تعهدها اجرا شد، حقوق کارکنان و بخشی از بدهی ها را پرداخت کردیم و در پایان سال با توجه به مشکل های بازار داخلی با افزایش صادرات به رونق شرکت افزودیم.
وی تصریح کرد: از نیمه دوم دی ماه تا آخر سال 1395 تمام تولیدات ذوب آهن به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا صادر شد و امسال با برنامه ریزی انجام شده تلاش داریم تولید را حفظ کرده و افزایش دهیم و همچنین برنامه ها و طرح های کاهش قیمت تمام شده نیز تداوم می یابد .
صادقی با اشاره به اینکه کوره بلند شماره یک تا چند ماه دیگر راه اندازی می شود، اظهار کرد: میزان صادرات شرکت در سال گذشته 700 هزار تن بود که امسال با صادرات 500 هزار تن چدن قصد داریم میزان صادرات را به یک میلیون و 500 هزار تن ارتقاء دهیم.
مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز روز یکشنبه به ایرنا گفت: ذوب آهن در طول سال های تحریم مجبور به خرید مواد اولیه مورد نیاز با قیمت گران تر بود و به همین دلیل نتوانست طرح توسعه خود را به طور کامل عملیاتی کند و با برخی مشکل های مالی مواجه شد.
علیرضا امیری افزود: به همین دلیل اکنون تولید کارخانه در حد ظرفیت کامل آن که سه میلیون و 600 هزار تن در سال است، نمی باشد اما همچنان خطوط تولید آن با تولید هفت هزار تن محصول در روز و حدود هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال، فعال است و 16 هزار پرسنل آن به کار مشغولند.
وی با تاکید بر اینکه ادعای زمین گیر شدن ذوب آهن، درست نیست، تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم ها، بسیاری از مشکل های ما رفع شده بطوریکه سال گذشته برای نخستین بار ( پس از اعمال تحریم ها) صادرات محصول به اروپا داشتیم.
امیری خاطرنشان کرد: مجموع صادرات سال گذشته ذوب آهن 700 هزار تن بود که نسبت به سال 94 حدود 100 درصد افزایش یافت.
مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان درباره خرید ریل تولیدی این شرکت نیز توضیح داد: ریل راه آهن برای نخستین بار در کشور در این شرکت با رعایت همه مسائل استاندارد تولید می شود که خریداری آن توسط دولت در حال پیگیری است.
به گفته وی محدودیت هایی در دولت برای این کار وجود دارد از جمله تامین مسائل مالی که در حال مذاکره و پیگیری است.
امیری با اشاره به برخی طرح های ذوب آهن برای برون رفت از مشکل های مالی، تصریح کرد: سال گذشته این شرکت اقدام به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی خود کرد که در یک مرحله آن دو هزار و 500 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت و در مرحله بعد، بخشی از بدهی خود را با طلب سازمان تامین اجتماعی، تهاتر کرد.
امیری، سیاست اصلی شرکت را کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول عنوان و اظهار کرد: سال گذشته با افزایش 300 درصدی قیمت جهانی زغال سنگ مواجه شدیم که هزینه های ما را به شدت افزایش داد به همین دلیل اقدام به خرید بیشتر از تولید داخل برای کاهش هزینه ها کردیم.
وی خاطرنشان کرد: سه طرح برای کاهش قیمت تمام شده در ذوب آهن اصفهان تعریف شده که امید است امسال اجرایی و بهره برداری شود.
ذوب آهن اصفهان در 30 کیلومتری غرب اصفهان از توابع شهرستان لنجان قرار دارد. این شرکت، تولیدکننده محصولات فولادی از جمله آهن، تیرآهن، مفتول، میلگرد و محصولات شیمیایی از جمله کک و سولفات آمونیم است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده