تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۳۴۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد از ارکان مهم اقتصادی آلمان است

می متالز - آلمان، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این کشور حدود 25 درصد از فولاد تولید شده در اتحادیه اروپا را تولید می‌کند. به‌علاوه نزدیک به 2.6 درصد از تولید جهان را نیز در اختیار دارد. تولید این فلز به‌عنوان یک صنعت پایه از اهمیت ویژه‌ای در زنجیره تولید ارزش افزوده برخوردار است و به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد آلمان شناخته می‌شود.
صنعت فولاد از ارکان مهم اقتصادی آلمان است

آلمان کشوری صنعتی محسوب می‌شود؛ تولید فولاد در این کشور، از جایگاه ویژه‌ای در صنعت و اقتصاد این کشور برخوردار است. گفتنی است که آلمان در جایگاه هفتمین فولادساز بزرگ جهان قرار دارد. نمودار 1 میزان تولید فولاد خام آلمان طی 10 سال اخیر یعنی از سال 2006 تا 2016 را نشان می‌دهد. در تمامی این 10 سال، روند تولید فولاد در این کشور، تقریبا روندی کاهشی را سپری کرده به این صورت که از سال 2006 تا 2016 به طور متوسط سالانه 1.1 درصد کاهش داشته است. تنها در سال 2009 میزان تولید این محصول در این کشور کم شده و به حدود 32 میلیون تن افت پیدا کرد که این کاهش را باید ناشی از بحران‌های شدید اقتصادی جهان در سال‌های 2008 و  2009 دانست.


جدول زیر، برترین تولیدکنندگان فولاد آلمان و میزان تولید آن‌ها را خلاصه می‌کند. شرکت ThyssenKrupp با تولید بیش از 12 میلیون تن فولاد خام در سال 2016، بزرگترین تولیدکننده فولاد خام در کشور آلمان محسوب می‌شود و در رتبه‌بندی برترین‌های تولیدکننده فولاد خام در دنیا در رتبه شانزدهم قرار می‌گیرد که رتبه‌ای قابل توجه است.


سهم عمده‌ای از فولادی که در این کشور تولید می‌شود به مصرف صادرات می‌رسد. تجارت خارجی گسترده فولاد تولید شده در آلمان، سبب شده تا این صنعت یکی از ارکان مهم اقتصادی این کشور به‌حساب آید. این کشور پنجمین صادرکننده فولاد در جهان به‌شمار می‌آید. فولاد تولید شده در آلمان به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود، اما اغلب محصولات فولادی تولید شده در این کشور در اتحادیه اروپا مبادله می‌شوند.

حدود 70 درصد از تولیدات فولادی آلمان طی سال 2016، به 10 کشور لهستان، ایتالیا، نیوزلند، فرانسه، اتریش، اسپانیا، بلژیک، انگلیس، آمریکا و جمهوری چک، انجام می‌شود. لازم به ذکر است که لهستان با دریافت حدود 10 درصد از تولیدات این کشور، در ردیف اول واردکنندگان تولیدات فولادی از آلمان قرار دارد. 30 درصد باقی مانده نیز به سایر کشورهای جهان انجام می‌شود. نمودار 2، میزان صادرات به این 10 کشور را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده