تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۳۴۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

افت شدید مصرف مقاطع، چالشی برای ترکیه

می متالز - امسال بهبود فصلی ساخت و ساز در ترکیه به دلیل شرایط نامساعد سیاسی و اقتصادی به تاخیر افتاد. از این رو رکود بازار ساخت و ساز تولید کننده های مقاطع را مجبور نمود تولید را پایین بیاورند.
افت شدید مصرف مقاطع، چالشی برای ترکیه

بین ژانویه تا مارس سال جاری مصرف مقاطع در ترکیه 21.1 درصد افت داشته 3.36 میلیون تن شد. در حالی که چند سال گذشته ساخت و ساز در این کشور رونق داشته و به رشد اقتصادی آن کمک نمود. به ویژه سه ماه نخست سال 2016 مصرف مقاطع این کشور بالای 13 درصد رشد داشته است.

هر سال اواخر فوریه فروش مقاطع در بازار داخلی ترکیه افزایش می یابد و در ماه های مارس تا می تا قبل از ماه رمضان نیز بهبود می یابد. اما امسال در ماه های مارس و آوریل نیز فروش خوبی نداشتند و قیمت های صادراتی نیز پایین آمد.

نوسانات نرخ ارز و وضعیت سیاسی کشور تقاضای مقاطع را در ترکیه محدود کرد. قبل از رفراندوم آوریل نیز برخی پروژه ها متوقف شدند. از این رو همه خریداران مقاطع ترجیح دادند محتاطانه و تنها برای رفع نیاز فوری معامله کنند. در این راستا کاهش تقاضای داخلی که 60 درصد تولید مقاطع را در بر دارد موجب شد کارخانه ها تولید را در سه ماه نخست سال حدود 10 درصد پایین آورده به 5.9 میلیون تن برسانند.

علت دیکر کاهش تولید مقاطع این بود که موقتا به دلیل غیبت چینی ها، بیلت ترکیه در بازار صادرات فرصت خوبی پیدا کرد. در فصل نخست امسال ترکیه حدود 294 هزار تن بیلت صادر کرد در حالی که مدت مشابه سال قبل این رقم 37 هزار تن بود.

آینده بازار چندان روشن نیست. گرچه پس از رفراندوم تقاضای مقاطع در ترکیه بهتر شده ولی هنوز از ایده آل سال گذشته  فاصله دارد. برخی برای ماه می تغییر جدی برآورد نمی کنند. برخی دیگر خوش بین هستند و معتقدند به تدریج سرمایه گذاری ها بهبود می یابد و حتی در ماه رمضان نیز فروش ها در سطح نرمال باقی می ماند چون تقاضای عقب افتاده در کشور زیاد است. با این حال مسئله نرخ ارز همچنان چالش بر انگیز خواهد ماند.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده