تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۳۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به بهانه پایان یک مصیبت

نگاهی به حوادث شبیه به «زمستان‌یورت» در جهان

می متالز - معدن زغال‌سنگ «زمستان یورت» در استان گلستان ایران به دلیل نشت گاز متان منفجر شد و زخمی بر جان جامعه معدنی کشور وارد آورد. معدنکاری در همه جای جهان شغل سخت و پرمخاطره‌ای است و به هر میزانی که از اصول ایمنی فاصله گرفته شود، احتمال وقوع آسیب‌ها بالا می‌رود.
نگاهی به حوادث شبیه به «زمستان‌یورت» در جهان

دانشنامه انگلیسی ویکی‌پدیا در توضیح عبارت «حوادث معدنی» می‌گوید: سالانه هزارها معدنچی در جهان با این‌گونه حوادث فوت می‌کنند که بیشترین آنها در استخراج زغال‌سنگ در معادن زیرزمینی رخ می‌دهد. استخراج زغال‌سنگ به دلیل وجود لایه‌های سنگی سست و وجود گاز متان و گردوغبار زغال‌سنگ، خطرناک‌تر از استخراج سایر مواد معدنی است. بیشتر مرگ‌های معدنی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در چین روی می‌دهد.


 چین؛ جین‌لین‌چیائو

کمتر از یک هفته پس از حادثه معدن زمستان‌یورت در کشور، ایلنا از نشت گاز در معدن زغال‌سنگ «جین‌لین‌چیائو» در استان «خونان» در مرکز چین خبر داد که تا زمان اعلام خبر ۱۸ معدنچی جان خود را از دست داده بودند. این حادثه روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت و زمانی رخ داد که سراسر معدن را نوعی گاز مسموم پر کرده بود. شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین خبر داد هنگام وقوع این حادثه ۵۵ معدنچی در معدن مشغول به کار بودند که به غیر از کشته‌شدگان، سایر معدنچیان از سوی ماموران امداد و نجات به بیرون از معدن منتقل شدند. براساس این گزارش، ماموران پلیس تمامی کسانی که در این معدن مسئولیت داشتند را دستگیر و بازرسی‌ها از آنها را آغاز کرده‌اند. شین‌هوا در ادامه می‌نویسد: گاز نشت شده در معدن باعث شد بیشتر معدنچیان به دلیل خفگی ناشی از آن جان خود را از دست بدهند و جست‌وجو برای علت انتشار گاز به داخل معدن همچنان ادامه دارد. فاصله وقوع حوادث در معادن چین به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم از سوی پیمانکاران نسبت به سایر نقاط جهان کم است و حوادثی همچون انفجار و ریزش در معادن به دلیل رعایت نکردن مسائل و نکات ایمنی از سوی صاحبان آن، سالانه تعداد زیادی از کارگران چینی را به کام مرگ می‌کشاند؛ معادن چین تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) ۹۳۱ قربانی گرفته‌اند. براساس آمار مراکز دولتی چین، تلفات انسانی معادن این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ کشته و مفقود بود که در ۶۰۰ حادثه ریزش معدن رخ داده بودند.


ترکیه؛سوما

اتصالی برق که باعث انفجار یک دستگاه برقی در معدن و سپس آتش‌سوزی در معدن زغال‌سنگ سومای ترکیه شده بود نیز به کشته شدن ۳۰۰ نفر و جراحت ۸۰ نفر انجامید. این اتفاق ۳ سال پیش در اردیبهشت ۱۳۹۳ در غرب ترکیه رخ داد و مقامات ترکیه مرگ بیشتر قربانیان را بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و آتش‌سوزی اعلام کردند. عملیات نجات معدنچیانی که در معدن گرفتار شده بودند بیش از دو روز طول کشید و امدادگران سعی کردند با ورود هوای تازه به معدن، از خفگی معدنچیان گرفتار جلوگیری کنند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت به محل حادثه رفت و حوادث کاری را «رویدادهای عادی» توصیف کرد. این اظهار نظر خشم جمعیت را برانگیخت و مردم خواستار استعفای او شدند و کارگران در سراسر ترکیه، در اعتراض به استانداردهای ضعیف ایمنی معادن، اعتصاب سراسری برپا


امریکا؛ پنسیلوانیا

معدن زغال‌سنگ در شهر سنترالیای ایالت پنسیلوانیا در امریکا در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ خورشیدی) آتش گرفت. این آتش برای پیشبرد کار معدن روشن شده بود، شعله‌های آن به یک رشته تونل‌های قدیمی سرایت کرد که هنوز پر از زغال بود. با آنکه آتش‌سوزی در سطح زمین خاموش شد اما شعله در اعماق زمین همچنان زنده است و به مرکز شهر سنترالیا رسیده است. اکنون معدن و شهر سنترالیا در پنسیلوانیا یکی از جاذبه‌های توریستی این ایالت است.


سن‌خوزه؛ تلخ و شیرین یک حادثه

در تابستان ۷سال پیش یک معدن مس و طلا در شیلی فرو ریخت و ماجرای نجات ۳۳ معدنچی در عمق ۷۰۰ متری معدن سن‌خوزه در ۶۹ روز یکی از داغ‌ترین خبرهای آن سال شد که می‌توان آن را کم‌زیان‌ترین حادثه معدنی جهان نسبت به گستردگی ابعاد آن نامید. مهندسان و متخصصان، یک کپسول ویژه نجات ساختند و آن را از تونلی که برای دسترسی به معدنچیان زندانی حفر کرده بودند، به پایین فرستادند.«سباستیان پینرو» رئیس‌جمهور شیلی در تمام مدت عملیات نجات در محل معدن حضور داشت و یک یک معدنچیان رها شده را در آغوش می‌گرفت و از آنان استقبال می‌کرد. بیش از یک‌هزار خبرنگار در محل معدن در صحرای شیلی جمع شدند و عملیات نجات از تلویزیون‌های جهان ازجمله ایران پخش شد. امدادگران برای نجات معدنچیان گرفتار، یک استوانه فلزی تعبیه کرده و افراد را یک به یک از معدن خارج کردند. این عملیات از نظر سرعت، دقت و ایمنی ستایش همگان را برانگیخت و استثنایی و شگفت‌انگیز توصیف شد. پوشش جهانی عملیات نجات، شهرتی بین‌المللی به معدنچیان داد و آنها پیشنهادهای شغلی و قراردادهایی برای فیلم و کتاب دریافت کردند، شرکت کامپیوتری اپل و تیم‌های بین‌المللی فوتبال نیز هدایایی برای آنها فرستادند. پینرو معدنچیان نجات‌یافته را به ضیافتی در کاخ ریاست‌جمهوری در سانتیاگو دعوت کرد. این عملیات نجات نزدیک به ۲۰میلیون دلار هزینه دربرداشت.

منبع: صمت
عناوین برگزیده