تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۵۸۷
کد خبر: ۳۵۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برترین معادن الماس جهان

می متالز - در شرایطی که کارشناسان صنعت الماس خبر می‌دهند تا سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خورشیدی) تقاضا از عرضه بیشتر شود، بزرگترین معادن جهان بدون هیچ تغییری در روند فعالیت خود به تولید این سنگ قیمتی مشغولند.
برترین معادن الماس جهان

وب‌سایت معدنی و انگلیسی زبان ماینینگ ۱۰ مورد از برترین معادن الماس جهان را از نظر میزان و ارزش بازدهی گردآوری کرده است. این گردآوری بر مبنای داده‌هایی که پل زیمنسکی کارشناس و تحلیلگر صنعت الماس ارائه داده، انجام شده است.


جوآنگ؛ بوتسوانا

در سال گذشته میلادی جوآنگ ۱۱میلیون و ۹۷۵هزار قیراط الماس به ارزش ۲هزار و ۳۴۷میلیون دلار تولید کرد. جوآنگ غنی‌ترین معدن الماس در جهان است و در جنوب مرکزی بوتسوانا در دره رود نالِدی در بیابان کالاهاری قرار دارد. پهن‌ترین نقطه عرض آن به ۲ کیلومتر می‌رسد و کامیون‌های ۳۰۰ تنی از دامنه‌های شیب‌دار آن بالا می‌روند. جوآنگ که «شاهزاده معادن» نام دارد، در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱ خورشیدی) بازگشایی شد و به‌دنبال این اتفاق رونق تجارت الماس باعث شد بوتسوانا از یکی از فقیرترین کشورهای جهان به یکی از ثروتمندترین کشورهای افریقا تبدیل شود.


جوبیلی؛ روسیه

 جوبیلی ۹میلیون و ۲۳۱هزار قیراط به ارزش ۱هزار و ۴۳۱میلیون دلار الماس در سال ۲۰۱۶ میلادی تولید کرد و متعلق به شرکت الروساست که برترین شرکت استخراج‌کننده الماس بر مبنای میزان بازدهی به قیراط در جهان به شمار می‌آید. معدن جوبیلی که یوبلیانا هم نامیده می‌شود از سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ خورشیدی) در حال بهره‌برداری است و از نظر مساحت بین بزرگترین معادن الماس جهان جای می‌گیرد.


اُراپا، بوتسوانا

 اُراپا که نهمین معدن بزرگ الماس جهان از نظر میزان ذخایر و بزرگترین معدن جهان از نظر مساحت است در سال گذشته میلادی ۷میلیون و ۹۳۱هزار قیراط الماس به ارزش ۷۵۳میلیون دلار الماس تولید کرد.از این معدن از سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰ خورشیدی) بهره‌برداری می‌شود و مالک آن شرکت معدنی «دبس‌وانا»، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک «دی‌برز» و دولت بوتسواناست.


درحال‌حاضر اُراپا از عمق ۲۵۰ متری استخراج می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ میلادی (۱۴۰۵ خورشیدی) به عمق ۴۵۰ متری برسد.


اینتِرنَشنال، روسیه

 اینترنشنال که «اینترناسیونالی» نیز خوانده می‌شود، ۳میلیون و ۹۴۸هزار قیراط الماس به ارزش ۸۲۹میلیون دلار تولید کرد. ۱۸سال از آغاز بهره‌برداری آن می‌گذرد و برآورد شده که تا ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) امکان بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد.


دیبمارین؛ نامیبیا

 دیبمارین در سالی که سپری شد، ۱میلیون و ۱۶۹هزار قیراط الماس به ارزش ۵۸۵میلیون دلار تولید کرد. شرکت دی‌برز در استخراج دیبمارین از مجموعه‌ای از ۵لوله ویژه معدنکاری دریایی برای غربال کردن موادی استفاده می‌کند که از بستر اقیانوس به‌دست آمده است. این ذخایر پس از آن برای فرآوری با هواپیما به ساحل منتقل می‌شوند.


کاتوکا؛ آنگولا

 کاتوکا در سال گذشته، ۶میلیون و ۷۰۰هزار قیراط به ارزش ۵۷۰میلیون دلار الماس تولید کرد. این معدن چهارمین معدن بزرگ الماس در جهان است که کنسرسیومی از صاحبان شرکت‌های معدنی بین‌المللی مالکیت آن را به همراه شرکت معدنی «اِندیاما» در اختیار دارند. اِندیاما - شرکت دولتی آنگولا - بیشترین سهام کاتوکا را دارد.


نایوربینسکایا، روسیه

 نایوربینسکایا، سال ۲۰۱۶ میلادی را با تولید ۵میلیون و یک‌هزار قیراط الماس به ارزش ۵۶۵میلیون دلار پشت سر گذاشت. نایوربینسکیا در واحد استخراج و فرآوری نیوربا - یکی از نوپاترین تشکیلات اقتصادی الروسا - در حوزه معدنی ناکین قرار دارد. این حوزه معدنی علاوه بر نایوربینسکیا دارای معدن روباز دیگری با نام باتوبینسکی است.


دیاویک، کانادا

 سال گذشته دیاویک ۶میلیون و ۶۵۸هزار قیراط الماس به ارزش ۵۳۹میلیون دلار تولید کرد. ریوتینتو عملیات بهره‌برداری از این معدن را انجام می‌دهد و مالک ۶۰درصد از آن است. آغاز تولید الماس از دیاویک به سال ۲۰۰۳میلادی (۱۳۸۲ خورشیدی) برمی‌گردد و بازدهی آن سالانه ۶ تا ۷میلیون قیراط الماس بزرگ، سفید و با کیفیت مناسب برای جواهرسازی است. دیاویک بزرگترین معدن الماس از نظر عیار تولید به شمار می‌آید و ۴۰ درصد دیگر از سهام آن به شرکت کانادایی «دومینیون‌دیاموند» تعلق دارد.


اِکاتی؛ کانادا

 اِکاتی در سال گذشته ۵میلیون و ۲۰۰هزار قیراط الماس به ارزش ۴۶۳هزار دلار تولید کرد. این معدن نخستین معدن الماس سطحی و زیرزمینی الماس است و حدود ۳۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر یلونایف در نزدیکی دریاچه لَک‌دی‌گراس در شمال غرب کانادا قرار گرفته و شرکت «دومینیون‌دیاموند»‌ از آن بهره‌برداری می‌کند.


میر؛ روسیه

 میر، سال گذشته میلادی ۳میلیون و ۱۹۱هزار قیراط الماس به ارزش ۴۶۳میلیون دلار تولید کرد. ۱۳سال پیش استخراج روباز در این معدن به پایان رسید و الروسا یک مجموعه تونل زیرزمینی ایجاد کرد که استخراج الماس‌های سخت و باکیفیت این معدن را ادامه دهد. چاله باقی مانده از عملیات روباز این معدن به اندازه‌ای بزرگ است که گردباد قدرتمندی را ایجاد کند و بالگردها را به داخل خود بکشد و در عمق چاله فرو برد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده