تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۵۷۰
کد خبر: ۳۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرنوشت بازار سنگ‌آهن سیاه‌تر خواهد شد؟

می متالز - با پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بنادر چین به محدوده ۶۱ دلار کاهش پیدا کرد.
سرنوشت بازار سنگ‌آهن سیاه‌تر خواهد شد؟

به گزارش می متالز - جهان سهم: کاهش قیمت سنگ‌آهن و زغال سنگ طی هفته قبل قابل‌ملاحظه بود و تعجب سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را موجب شد. قیمت سنگ‌آهن هفته پیش، بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت و اکنون قیمت‌ها نسبت به اوج خود که اواخر ماه فوریه مشاهده شده بود 37 درصد پایین‌تر است. قیمت سنگ‌آهن سال گذشته میلادی تحت تاثیر سیاست‌های حمایتی دولت چین 85 درصد افزایش یافت. کارشناسان بازار سنگ‌آهن معتقدند توضیح دلیل این میزان کاهش قیمت دشوار است. واقعیت این است که این سقوط منطقی به‌نظر نمی‌رسد.قبلا این باور وجود داشت که پیش بینی افول تولید فولاد در چین تاثیر خود را بر قیمت سنگ‌آهن گذاشته و دلیلی وجود ندارد که قیمت این ماده خام تا این اندازه کاهش پیدا کند.

همچنین تصور می‌شد تاثیر افزایش صادرات سنگ‌آهن از استرالیا و برزیل به حدی نیست که قیمت‌ها به سطوح کنونی کاهش یابد. رشد قیمت سنگ‌آهن در ابتدای سال‌جاری میلادی سودی بزرگ نصیب کشورهایی نظیر ایران، پرو و هند کرد. صادرات سنگ‌آهن هند به چین، با 332 درصد افزایش به 3.3 میلیون تن رسید.میزان واردات سنگ‌آهن چین در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی به حدود 270 میلیون تن رسید. میزان واردات سنگ‌آهن از سوی ژاپن به 11.6 میلیون تن افزایش یافت که بالاترین میزان از ژانویه سال 2015 است. همچنین کره‌جنوبی ماه گذشته میلادی 7.2 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که بالاترین میزان از اواخر سال 2015 است.

میزان تولید فولاد در چین و دیگر کشورهای جهان طی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5.7 درصد افزایش یافته و گزارش‌ها نشان می‌دهد تولید در تمام مناطق رشد کرده و بیشترین میزان افزایش در هند مشاهده شده است.از سوی دیگر با آنکه میزان ذخیره سنگ‌آهن در بنادر چین بالاست اما نسبت به اوج پایین‌تر است.آنچه بیان شد واقعیت‌هایی هستند که بر مبنای آنها، کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های اخیر چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. حال این سوال مطرح است که دلیل یا دلایل کاهش قیمت‌ها چیست و آیا روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد؟

سال گذشته میلادی قیمت سنگ‌آهن رشدی قابل‌ملاحظه داشت اما اواسط سال گذشته روند کاهش تولید سنگ‌آهن در چین متوقف شد. شرکت معدنی ریو‌تینتو دو ماه پیش اعلام کرد در سه سال اخیر 140 میلیون تن از تولید سنگ‌آهن کاسته شده اما در ماه‌های اخیر 30 میلیون تن از این رقم به بازار بازگشته است.در واقع افزایش تولید سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگان داخل چین و کشورهایی که بازیگران فرعی بازار هستند، سبب ضعف قیمت‌ها شده است و اکنون تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت‌ها مستلزم آن است که قیمت سنگ‌آهن برای مدتی طولانی پایین تر از رقم 60 دلار باقی بماند. در این حالت تولیدکنندگان با هزینه بالا از بازار خارج خواهند شد.

عناوین برگزیده