تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۳۶۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
دکتر سبحانی خبر داد:

تنوع گسترده بازارهای صادراتی فولاد مبارکه

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: نگران از دست دادن بازار اتحادیه اروپا نیستیم زیرا بازارهای زیادی در اختیار داریم.
تنوع گسترده بازارهای صادراتی فولاد مبارکه

بهرام سبحانی درباره پاسخ به نامه‌ای که به اتحادیه اروپا در اعتراض به اتهام دامپینگ ایران فرستاده شده است، اظهار کرد: این موضوع دارای جدول‌های زمانی است. به عنوان مثال در اردیبهشت‌ ماه باید نظر مقدماتی آنها ارائه شود. پس از آن ما 6 ماه فرصت داریم تا نسبت به این نظر مقدماتی اعتراض کنیم. بعد از این موضوع جلساتی در این باره برگزار خواهد شد. البته چه تعرفه برای محصول ما وضع کنند چه نکنند، این موضوع اثری بر کار ما نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بحث آنها مربوط به ورق‌های نورد گرم است، در حالی که ما محصولات دیگری نیز داریم که می‌تواند محصول جایگزین ما باشد. همچنین غیر از اتحادیه اروپا، بازارهای زیادی در اختیار داریم. در نتیجه باتوجه به در اختیار داشتن بازارهای دیگر این موضوع مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

سبحانی با بیان اینکه سعی بر آن است تا محصولات خانواده مبارکه به مصرف داخل رسیده و فولاد هرمزگان را به سمت صادرات پیش‌ ببریم، افزود: این موضوع برنامه بلندمدت ما است. امروز با در نظر گرفتن میزان تولید فولاد صبا، در فولاد مبارکه نزدیک به 9 میلیون تن تولید داریم که تمام این میزان موردنیاز داخل نیست. امیدوار هستیم در 3 تا 4 سال آینده با راه‌اندازی صنایع و افزایش مصرف ورق‌های فولادی، باید صادرات را روی فولاد هرمزگان سوییچ کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره نظرهایی که راجع به تکنولوژی گندله‌سازی سنگان مطرح شده است، گفت: اینکه چه کسی گندله‌سازی را بسازد مهم نیست. بطورکلی 2 فرآیند در دنیا وجود دارد که یکی فرآیند آلیس چالمرز و دیگری تراولینگ گریت است. همه از فرآیندهای یادشده استفاده می کنند و در ایران نیز بومی شده است. تراولینگ گریت را نیز برای اولین بار در فولاد مبارکه استفاده کردند. بطورکلی نوع سنگ‌آهن و ظرفیت تولید است که مشخص می‌کند از کدام فرآیند در گندله‌سازی می‌توان استفاده کرد.

سبحانی افزود: در مدل‌های آلیس چالمرز برای 2.5، 3 و 3.2 میلیون تنی مانند چادرملو و سیرجان است اما ظرفیت گندله‌سازی سنگان 5 میلیون تنی است. همچنین به عنوان مثال یکی از گندله‌سازی‌های مبارکه 7.5میلیون تنی است. ما از این تکنولوژی راضی بوده و همان را در گندله‌سازی سنگان استفاده کرده ‌است.

به گفته وی، کارخانه فولاد مبارکه برای 4.5 میلیون تن طراحی شده است اما همان کارخانه با استفاده از این فرآیند توانایی تولید 7میلیون تنی را دارا است.

سبحانی افزود: واحدهای صنعتی به هر میزان که ظرفیت خود را افزایش دهند اقتصادی‌تر خواهند بود. این موضوع در واحدهای گندله‌سازی نیز صدق می‌کند.

وی درباره سوددهی فولاد هرمزگان در سال جاری نیز تصریح کرد: در حال حاضر EPS مثبت برای سال جاری پیش‌بینی شده است و امیدواریم محقق شود.

عناوین برگزیده