تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۳۶۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازدید گروهی از کارکنان ایمیدرو از مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی

می متالز - گروهی از کارکنان ایمیدرو در سفر به شهرستان بافق (استان یزد) از مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی و منطقه حفاظت شده آن ناحیه دیدن کردند.
بازدید گروهی از کارکنان ایمیدرو از مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی

این برنامه که از سوی روابط عمومی ایمیدرو برگزار شد، 19 نفر از کارکنان ایمیدرو از معدن چاه گز و واحد سنگ شکن آن به عنوان یکی از 6 واحد معدنی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی دیدن کردند و با ویژگی های فنی این معدن آشنا شدند.

مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی از 6 مجموعه معدن شامل چاه گز، میشدوان، آنومالی ۱A (شمالی)، زاغی ها، آنومالی چاواشه و آنومالی 5 A تشکیل شده است. معادن چاه گز در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد که میزان کل ذخیره آن، ۸۳ میلیون و 100 هزار تن و متوسط عیار آهن آن حدود 53 درصد است و برای 18 سال استخراج پیش بینی شده است.

در این برنامه همچنین اقداماتی که بخش محیط زیست مجتمع فلات مرکزی انجام داده است، تشریح شد. علی ایرانمنش، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی، در جریان این بازدید گفت: با توجه به اهمیت محیط زیست در کنار استخراج و تولید معدن در این منطقه، مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی اقدامات مختلفی شامل نصب دوربین در نقاط مختلف برای کنترل منطقه، اختصاص تعدادی از کارکنان به عنوان همکار محیط بانان اداره محیط زیست، نصب دوربین های تله ای برای ثبت حضور حیوانات از جمله یوزپلنگ و نیز اجازه صدور مجوز انفجار معدن تنها تا سطح 3 تُن انجام داده است.

 

بازدید از منطقه حفاظت شده کوه بافق

همچنین در این سفر، کارکنان ایمیدرو از منطقه حفاظت شده کوه بافق و پاسگاه محیط بانی اُرسستان بازدید کردند. این منطقه به عنوان یکی از مناطق مورد توجه زیست محیطی است که در آن 194گونه های گیاهی، 44 گونه پرنده، 20 گونه از پستانداران و 16 گونه از خزندگان شناسایی شده است.

گونه های شاخص پستانداران و جوندگان این منطقه شامل یوزپلنگ، پلنگ، کل بز، قوچ و میش، کاراکال، سیه گوش، شاه روباه، لاک پشت، هوبره، کبک، تیهو، باغرغره گندمی، سینه سیاه، گرگ، جبیر، تشی، سمور، روباه معمولی، شغال، کفتار، خرگوش، خارپشت ایرانی، جرد ایرانی، پامسواکی بزرگ، ول حفار، دوپای کوچک و جربیل است.

برخی از گونه های گیاهی شامل درمنه، عنقوزه، کاکوتی، کال (اُشترک)، قیچ، کلقر، اُرس، بنه، انجیر کوهی، بادام کوهی، بادام عاجی، تنگرس، نازبیابانی، کاروان کش، هزار خار رگه مرکزی، هزار خار کویری، عروس سنگ، وشا، پونه، سگ دندان خاردار، شور یزدی، شنگ اسب کم گل، آویشن، خارشتر، چوبک، اسکمبیل، گز، اشنان، تاغ است.

برخی از خزندگان این منطقه شامل شترمار، گرزمار، تیرمار (شمّار)، دو زبانه (سگ مار)، 'گگوی عنکبوتی ایرانی، آگامای سخره ایی فلس درشت، لاسرتای ایرانی، مار جعفری، کک مار، افعی شاخدار و کور مار است.

بنا به این گزارش، ایمیدرو یک ایستگاه محیط بانی در منطقه آریز بافق در حوالی معدن چاه گز با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد تومان احداث کرده است و درنتیجه محیط بانان به صورت شبانه روز در منطقه حضور دارند. با این اقدام، حیات وحش منطقه، محیطی امن برای حیوانات شده و شکارچیان دیگر نمی توانند در ساعات شب به شکار مبادرت کنند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده