تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۳۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سفر مدیران ارشد بورس کالا به عراق صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق

می متالز - هفته گذشته هیات تجاری بورس کالای ایران متشکل از مدیران ارشد این بورس به عراق سفر کردند تا ضمن مذاکره با مقامات عراقی به بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور از بستر بورس کالا بپردازند و از نزدیک با بازارهای مهم این کشور آشنا شوند.
بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق

پس از مدت ها بررسی های تحقیقاتی برای حضور بورس کالا در بازار استراتژیک عراق، هفته گذشته هیاتی متشکل از مدیران ارشد بورس کالای ایران به عراق سفر کردند تا ضمن  بازدید از بازارهای مهم این کشور در شهرهای بغداد، کربلا و نجف از نزدیک واقعیت های اقتصادی بازار عراق را مورد بررسی قرار دهند. کارشناسان معتقدند، حضور بورس کالای ایران در عراق بستری برای رونق حجم معاملات و تقویت عرضه محصولات ایرانی بوده و می تواند حضور در این بازار مهم و استراتژیک را برای شرکت های ایرانی تسهیل کند.

از سوی دیگر توانمندی وعرضه های صادراتی بورس کالا و جذابیت بازار عراق می تواند رونق معاملات صادراتی به این بازار را فراهم کند. این در حالی است که با توجه به تجربه بورس کالا و سایر نهادهای مالی مشابه در عرضه های صادراتی کالاهایی همچون قیر و سنگ آهن می توان از هم اکنون به عرضه کالاهای صادراتی به بازار عراق خوش بین بود اگرچه هنوز هم باید معاملات در بورس کالا صورت گیرد ولی می توان کالاهای معامله شده را در مبادی خروجی تحویل داد.

در این سفر هیات تجاری بورس کالای ایران ضمن بازدید از انبارهای این کشور در کنار برخی از سردخانه های بزرگ ، با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت و گو کرده و ضمن معرفی بورس کالای ایران، مکانیزم های تجاری در این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست، سفیر ایران در عراق، این کشور را بازاری بزرگ و جذاب برای ایران دانست و اظهار کرد: کشور عراق با جمعیت ۳۴ میلیون نفر و  با ۱۲ محور مرزی برای محصولات ایرانی شرایطی ایده آل داشته و در دسترس است.

ایرج مسجدی در ادامه سرمایه گذاری ،حضور طولانی مدت در عراق ، معرفی کالاهای ایرانی و حتی تبلیغات را لازمه ورود به این بازار دانست و خاطرنشان کرد: سفارت ایران در عراق برای حمایت از فعالیت های تجاری این نهاد آمادگی دارد زیرا عراق قدرتمند و توسعه یافته با فعالیت های تجاری ، صنعتی و اقتصادی گسترده از اولویت های ایران به حساب می آید و ما یک عراق قدرتمند و پیشرفته را ترجیح می دهیم.

وی افزود: بازار عراق دارای رقبای تجاری از کشورهای ترکیه،عربستان ، اردن ، امارات متحده عربی و حتی مصر بوده و این کشورها در تلاش هستند تا سهم بازار خود را در این کشور افزایش دهند بنابراین باید ایران بتواند در بازار عراق خودنمایی محسوسی داشته باشد و حتی تجار و سرمایه گذاران ایرانی باید از فرصت فعلی استفاده کرده و با سرمایه گذاری از آن بهره گیرند.

در ادامه رایزن بازرگانی ایران در عراق ضمن خوش آمدگویی به هیأت اعزامی بورس کالای ایران، بازار عراق را فضایی جذاب برای صادرات محصولات مختلف دانست و اظهار کرد: در بازار عراق قیمت اهمیت بسیاری داشته و در کنار تعهد عرضه و تضمین کیفیت می توان به موفقیت های بزرگی در این بازار دست یافت.

به گفته ابراهیم محمدرضا زاده، در عراق خریداران قدرتمندی وجود دارد و در صورت عرضه مستمر کالا به این بازار با فرض تضمین کیفیت می توان شرایط بهتری را تجربه کرد البته در حوزه مراودات بانکی فعالیت های خوبی انجام شده که می تواند به رونق معاملات منجر شود.

عناوین برگزیده