تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۴۳۱
کد خبر: ۳۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون توسعه سرمایه گذاری های صنعتی ایدرو:

شرائط پسابرجام امکان اجرای پروژه ها را فراهم کرده است

می متالز - معاون توسعه سرمایه گذاری صنعتی سازمان گسترش تصریح کرد شرائط همکاری با شرکت های معتبر و صاحب نام خارجی بهتر شده واکنون رقابت جدی برای همکاری و جذب سرمایه گذاری ایجاد شده است.
شرائط پسابرجام امکان اجرای پروژه ها را فراهم کرده است

این خبر حاکی است دکتر دلیری در حاشیه نمایشگاه نفت گاز پالایش و پتروشیمی افزود: همان طور که می دانید قبل از برجام در دو زمینه یکی پروژه های جدید توسعه ای و پروژه های در دست اجرا مشکل داشتیم ودر این زمینه باید یکسری ازتجهیزات و ملزومات از خارج خریداری بشود و در این زمینه باید بحث های مالی مشخص و قیمت نهایی شود اما بعلت تحریم ها این خریدها با واسطه انجام می گرفت و از طرفی برای طرف خارجی برای پرداخت پول باید ضمانت نامه می داد اما بعلت تحریم شرکت های ایرانی بدون ضمانت پولها از طریق واسطه به طرف خارجی بدون ضمانت می داد که این امر خیلی خطر داشت.
معاون توسعه سرمایه گذاری صنعتی سازمان گسترش افزود : بعد از پیش پرداخت، مسائلی از جمله پرداخت های میان مدت و زمان تحویل جنس مشکل روشهای پرداخت پول مطرح بود و ریسک بالایی داشت و مشکل جابجایی و از چه مسیر و طریقی که علاوه بر هزینه بالا خطرناک هم بود.

وی در خصوص شرائط بعد از برجام گفت : در حال حاضر الان این موضوعات حل شده وما مستقیم قرارداد می بندیم و رقابت بین شرکت های خارجی ایچاد شده بگونه ای که هست چند تا شرکت دعوت می کنیم و قیمت می گیریم و بین انها انتخاب می کنیم و در نتیجه ما یک قیمت مناسب می گیریم و حتی قیمت ها نصف شده و بحث های مالی و گرفتن ضمانت نامه راحت تر شده است.

معاون توسعه سرمایه گذاری صنعتی ایدرو د ر پاسخ به این سئوال که در مورد پروژه ها ی توسعه ای چه اتفاقی بعد از برجام صورت گرفت اظهار داشت  : در خصوص پروژه های توسعه ای و بزرگ که باید از بانک های بین المللی در زمینه تامین منابع وفاینانس کمک گرفت در دوره گذشته تحریم ها مانع از تحقق این امر بود و هیچ امکانی برای تامین منابع مالی نبود و اصولا دسترسی به منابع مالی وجود نداشت و در نتیجه خیلی از پروژه ها متوقف شد و بویژه در پروژه ها ی صنعتی و نفتی اخلال بوجود آمد.

وی افزود : پروژه های نفتی و توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه گذاری و منابع بین المللی بالایی نیاز دارد و چون این امر در دوره قبل از برجام اتفاق نیفتاد این پروژه ها متوقف شدند .البته در داخل شکور سعی کردند مشکل را حل کنند و بامنابع داخلی بویژه کمک گرفتن از بانک ها سعی بر حل این مشکلات داشتند.
دکتر دلیری در پایان خاطر نشان کرد : درحال حاضر در حال پیگیری هستیم که در اینده نزدیک شاهد انعقاد قراردادهای جدید باشیم و اکنون شرکت های نفتی امدند و قیمت دادند و شرائط فنی اجرا شده که همه این ها در حال پیگیری است

عناوین برگزیده