تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۳۶۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نیاز بازار داخلی آلومینیوم به تحریک

می متالز - رونق بازار آلومینیوم داخلی در گروی فعال‌سازی صنایع پایین‌دست و پروژه‌های عمرانی است. ضمن اینکه در برخی موارد نیز نوع عرضه و قیمت می‌تواند بر تقاضای بازار تاثیرگذار باشد. در بازار ایران هم به‌دلیل اینکه بخش ساخت‌وساز آن‌گونه که باید و شاید از رکود خارج نشده است و هم اینکه نوع عرضه و قیمت عرضه آلومینیوم مورد اعتراض مصرف‌کنندگان این فلز قرار دارد، میزان عرضه بیش از تقاضا است.
نیاز بازار داخلی آلومینیوم به تحریک

بازار آلومینیوم طی چند سال گذشته دستخوش تحولات اساسی شد. در درجه اول به‌دلیل اینکه رکود در بخش‌های ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی رخ داد، به‌تدریج تقاضای آلومینیوم به‌عنوان یکی از فلزات اساسی و پرکاربرد در این بخش‌ها کاهش یافت. در وهله دوم نوسانات قیمت‌های جهانی و نااطمینانی از قیمت ثابت به‌ویژه طی ماه‌های اخیر اثر بسیار زیادی بر تقاضای آلومینیوم در کشور گذاشته است. به‌طوری که در برخی موارد که قیمت آلومینیوم به‌شدت افزایش می‌یابد، بسیاری از خریداران از بازار عقب‌نشینی می‌کنند و در مقابل، در برخی از موارد که قیمت آلومینیوم باثبات و یا اندکی رو به کاهش است، تقاضا افزایش می‌یابد.

در هنگام کاهش تدریجی قیمت، خریداران با اطمینان بیشتر وارد بازار و معامله می‌شوند که نمونه آن در فروردین ماه در مورد آلومینیوم رخ داد و حدود ۷ هزار تن آلومینیوم معامله شد. در حالی که در اردیبهشت ماه و با افزایش ناگهانی و کاهش ناگهانی بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی، یک نااطمینانی از سوی خریداران در بازار به‌وجود آمد و همین مساله منجر به عقب‌نشینی دوباره آن‌ها از بازار و معاملات شد. نکته سوم و حائز اهمیت در مورد عرضه آلومینیوم این است که در برخی از موارد، بهای آلومینیوم عرضه شده در بورس با بهای این فلز در بازار آزاد همخوانی ندارد و این گلایه از سوی برخی خریداران مطرح شده است که بهای آلومینیوم در بورس کالا اندکی بیشتر از بازار آزاد است. بنابراین بورس کالا می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد بر عرضه آلومینیوم در بورس کالا نظارت کند تا این بازار پررونق‌تر از گذشته شود.

در عین حال نمودار ۱ نشان می‌دهد که طی هفته دوم اردیبهشت یعنی از ۹ تا ۱۴ این ماه، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن ۲۶۰ تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت تنها ۲۰۰ تن از آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. از کل آلومینیوم عرضه شده، حدود ۱۷۰۰ تن آن به شمش آلومینیوم اولیه با گرید ۹۹.۸ تعلق داشت که با تقاضای ۲۶۰ تنی مواجه شد و ۲۰۰ تن از آن به فروش رفت. شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) شمش آلومینیوم اولیه را با عیار ۹۹.۸ در بورس کالا عرضه کرد. علاوه بر این یک هزار تن شمش اولیه آلومینیوم نیز با عیار ۹۹.۷۵ توسط شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال در بورس کالا عرضه شد که بدون متقاضی رینگ بورس را ترک کرد و در نهایت حدود ۱۰۰ تن بیلت نیز توسط شرکت ایرالکو عرضه شد که این محصول نیز بدون متقاضی از رینگ بورس خارج شد.

عناوین برگزیده