تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۳۶۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تدبیر صادرات و واردات فولاد در دولت یازدهم

می متالز - صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی راهبردی و مادر در جهان شناخته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای رفاه اقتصادی هر کشور ایفا کند.
تدبیر صادرات و واردات فولاد در دولت یازدهم

زمانی که زنجیره تولید فولاد از استخراج تا تولید نهایی به تعادل برسد، می‌تواند سبب افزایش میزان تولید فولاد شود. در مدت ۳سال و نیم گذشته دولت با عملکرد مناسب زنجیره فولاد را به تعادل رسانده که سبب افزایش میزان تولید شده است. تعادلی که سبب افزایش میزان صادرات و کاهش واردات در زمینه فولاد شده است. عملکرد دولت یازدهم در مدیریت صادرات و واردات فولاد کشور در چند سال گذشته با توجه به شرایط بازار داخلی و خارجی بیش از پیش مثبت به‌نظر می‌رسد، چراکه میزان واردات فولاد در سال ۹۵ به حداقل میزان خود نسبت به سال‌های گذشته رسیده است. در زمینه صادرات فولاد نیز براساس آمارهای اعلام شده صادرات فولاد از ۱/۱میلیون تن در سال ۹۲ به ۵/۸میلیون تن تا پایان سال ۹۵ رسیده است. البته یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که سبب شد صادرات فولاد با روند افزایشی روبه‌رو شود، آزادسازی صادرات و ارائه مشوق‌های صادراتی در این زمینه بود. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در حوزه فولاد در دولت تدبیر و امید روی داد، آزاد شدن صادرات فولاد و خارج شدن آن از زیر بار محدودیت‌های سهمیه‌ای بود. همین سیاست که البته با افزایش قیمت‌های جهانی فولاد در نیمه دوم سال ۹۵ همراه شد، موجب یک جهش صادراتی برای صنعت فولاد کشور شد. به عبارت دیگر با سیاست صحیح آزادسازی صادرات فولاد، صادرات این فلز استراتژیک در مدت ۳/۵سال، به طور تقریبی به بیش از ۴برابر رسید که البته حدود یک‌پنجم از میزان این صادرات به کشورهای اروپایی بوده است.
در زمینه واردات نیز واردات فولاد با کاهش ۵۰درصدی روبه‌رو شده و این موضوع نیز ناشی از اعمال سیاست‌های صحیح تعرفه‌هایی بوده که دولت در مدت چند سال گذشته در پیش گرفت تا تولیدکنندگان داخلی که بیشتر آنها نیز متعلق به بخش خصوصی هستند با فراغ بال بیشتری بازار داخلی را در دست خود داشته باشند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده