تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۳۶۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نجات قیمت آلومینیوم را از سقوط بیشتر با کاهش ظرفیت تولید چین

می متالز - قیمت آلومینیوم در هفته‌های گذشته روندی نزولی به خود گرفت. این در حالی است که داده‌های موجودی انبار این فلز طی همین دوره کاهش را نشان می‌دهد.
نجات قیمت آلومینیوم را از سقوط بیشتر با کاهش ظرفیت تولید چین

بالا رفتن احتمال برای افزایش نرخ بهره دلار یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت بسیاری از فلزات اساسی از جمله آلومینیوم بوده است. با این حال این فلز نسبت به سایر فلزات با کاهش کمتری مواجه بود.

نمودار ۱ روند تغییرات فلز آلومینیوم را در بورس فلزات لندن از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، قیمت آلومینیوم که در هفته‌های پایانی ماه آوریل دوباره روندی صعودی به خود گرفته بود، با آغاز ماه مارس در روندی نزولی قرار گرفت؛ به‌طوری که طی ۲ هفته با کاهش حدود ۵۰ دلاری (معادل ۳ درصدی) در ۵ آوریل به مبلغ یک هزار و ۹۰۷ دلار به‌ازای هر تن رسید. نکته قابل توجه در نمودار ۱، کاهش پیوسته موجودی انبار بورس فلزات لندن طی ماه اخیر است. با وجود کاهش موجودی انبار که عموما حاکی از افزایش تقاضا و یا کسری عرضه است، قیمت آلومینیوم برخلاف انتظار نسبت به تغییرات موجودی انبار، در روندی متفاوت کاهش یافته است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تغییرات قیمتی آلومینیوم در هفته‌های اخیر موثر بود، بالا رفتن احتمال برای افزایش نرخ بهره دلار است. بنا به گزارش‌های منتشر شده در خصوص احتمال تغییرات نرخ بهره دلار که در جلسه ماه آینده فدرال رزرو (چهاردهم اوت) تعیین خواهد شد، شانس افزایش نرخ بهره دلار آمریکا، به بیش از ۷۴ درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیل‌گران، بالا رفتن شانس در افزایش بهره دلار آمریکا ناشی از دستیابی به یکی از مهم‌ترین اهداف فدرال رزرو یعنی اشتغال است که از این منظر می‌توان آلومینیوم فلزی به‌شمار آورد که زودتر از از این امر تأثیر پذیرفته است.

البته اشاره به این نکته که اکثر فلزات اساسی دیگر در هفته‌های گذشته مشابه با آلومینیوم روند نزولی را طی کرده‌اند خالی از لطف نیست. با مقایسه بین تغییرات قیمت آلومینیوم با دیگر فلزات اساسی همچون روی و مس، می‌توان اذعان داشت که آلومینیوم از کاهش کمتری نسبت به آن‌ها برخوردار بود. عمده فلزات اساسی از کاهش رشد اقتصادی چین که به نوعی حاکی از کاهش مصرف و تقاضای چین خواهد بود، متأثر شده و به‌دنبال دیگر دلایل منحصر به فرد خود در روندی نزولی قرار گرفته‌اند. این امر که آلومینیوم بر خلاف بسیاری از فلزات اساسی دیگر، کمتر شاهد کاهش قیمت بوده، می‌تواند ناشی از تصمیم دولت چین (به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینیوم) به کاهش تولید آلومینیوم به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی باشد.

همین امر در برنامه کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم چین سبب شده تا به اتکای کاهش عرضه این محصول در بازارهای جهانی و همراه با آن افزایش هزینه‌های تولید به دلیل مسائل زیست‌محیطی واحدهای ذوب آلومینیوم، برخی از تحلیلگران افزایش قیمت آلومینیوم را در ماه‌های آتی پیش‌بینی کنند به این صورت که قیمت آلومینیوم در ۶ ماه آینده حدود ۲ هزار دلار بر تن و در طی ۱۲ ماه به ۲۱۰۰ دلار بر تن افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده