تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۳۶۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هشدار مکزیک به امریکا: چین جایگزین تجاری امریکا

می متالز - وزیر اقتصاد مکزیک در کنفرانس خبری مشترک با وزیر بازرگانی امریکا در روز دهم مارچ 2017 در واشنگتن دی سی طی پیام آشکاری به دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا فرستاد اذعان داشت ملاقات آتی مقامات این کشور با چین نشان می دهد دومین اقتصاد بزرگ امریکای لاتین درصورت زیر پا گذاشته شدن قرارداد نفتا توسط امریکا، مقاصد دیگری برای صادرات خود دارد.
هشدار مکزیک به امریکا: چین جایگزین تجاری امریکا

توافق نامه تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) نقش اساسی در اقتصاد مکزیک دارد و لغو آن مجوزی برای دولت جهت امتحان و تغییر مسیر تجارت این کشور از امریکاست که مقصد 80 درصد صادرات مکزیک است. ترامپ پیشتر در مصاحبه ای با مجله اکونومیست اعلام کرده بود که قصد کاهش مراودات تجاری با مکزیک و رساندن آن به حدود صفر را دارد. او خواستار تجدیدنظر در قراداد نفتا جهت رسیدن به شرایط تجاری بهتر برای شرکتها و کارکنان امریکایی است و تهدید به پایان دادن توافق نفتا درصورت دست نیافتن به اهداف مورد نظر خود کرده است.

وزیر اقتصاد مکزیک نیز در پاسخ به سوالات انجمن تجاری این کشور اظهار کرد از سفر به چین به عنوان یک اهرم استراتژیک استفاده خواهد کرد. وی افزود این نشان دهنده آن است که مکزیک انتخابهای فراوانی برای جایگزینی امریکا دارد.

گواجاردو اظهار کرد مکزیک کسری از کل صادرات خود را به چین می فرستد و هردو کشور تولیدکننده بزرگ سعی در توسعه تجارت خود دارند تا اینکه رقیب یکریگر باشند. وی همچنین نکته ای را در مورد تجارت با چین گوشزد کرد و گفت: "همه ما می دانیم که چین تجارت آزاد نمی کند و این یک واقعیت است." مکزیک تابحال موفق به رفع برخی موانع تجاری خود با چین شده و سعی در ادامه این روند برای توسعه روابط اقتصادی خود دارد. وی اظهار کرد سفر به چین در ماه سپتامبر انجام خواهد شد اما جزئیاتی راجع به آن ارائه نداد.

 

گواجاردو گفت در حال حاضر در زمینه "گسترش رادیکال" تعرفه ترجیحی با برزیل و آرژانتین جهت کاهش هزینه های واردت غله از کشورهای امریکای جنوبی مشغول به کار است ضمن اینکه دسترسی به بازارهای تولیدی آنها را نیز تسهیل کرده است. این امر زیر پا گذاشتن قرارداد نفتا توسط امریکا را برای مکزیک قابل تحمل تر خواهد کرد و موجب تقویت مذاکرات آن با سایر ملتها می شود.

وی افزود در صورت لغو قرارداد نفتا، من می توانم با پرداخت 2.5 درصد تعرفه صادرات خودرو به امریکا داشته باشم و اگر امریکا بخواهد ذرت به کشور من وارد کند می توانم تعرفه واردت را به سطح غیر قابل دسترسی افزایش بدهم. اما برای تحقق این امر نیاز به توسعه توافقات با برزیل و آرژانتین دارم.

طی این هفته نمایندگانی از دولت مکزیک و بخش خصوصی در برزیل هستند تا قراردادهای جدیدی برای معاملات ذرت، سویا و برنج امضا کنند. هنوز برای مکزیک دل بریدن از همسایه شمالی تجاری خود سخت است. سالهاست این کشور در تلاش برای تعمیق روابط تجاری خود با چین است اما اختلافات تجاری گذشته موجب سردی این رابطه بوده است.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده