تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۳۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عقب نشینی امریکا از آسیا و تاخت و تاز چین

می متالز - عقب نشینی امریکا از جهانی شدن باعث شده تا چین با شعار ساختاری "یک کمربند یک جاده" بیشتر وارد عرصه شود. کامبوج از جمله موافقان این طرح است. کشورهای دیگر نیز نظرات مختلفی در این مورد ارائه داده اند اما سرمایه گذاری خاصی برای آن انجام نداده اند.
عقب نشینی امریکا از آسیا و تاخت و تاز چین

وقتی چین نظریه ای ارائه می دهد با دست پر وارد می شود و این باعث دلگرمی تمام کشورهای منطقه است. برای مثال، چین بالغ بر 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری روی جاده ابریشم انجام داده و فرصت بهره وری سایر کشورها را از آن فراهم آورده است.

علاوه بر کامبوج، پاکستان نیز موافقت خود با طرح یک کمربند یک جاده را اعلام کرده است. این طرح که در سال 2013 توسط چین پایه ریزی شده در جهت احیای جاده ابریشم و تقویت روابط چین با بیش از 60 کشور در سرتاسر آسیا، اروپا، شرق افریقا در زمینه های زیرساختها، تجارت و سرمایه گذاری می باشد. جاذبه چین از قرنها پیش منطقه تجاری وسیعی در آسیای مرکزی ایجاد کرده و هنوز در توسعه تجاری جنوب آسیا، ایران، عربسان و افریقا نقش مهمی دارد اما امروزه نیاز به زیرساختهای مدرن در جهت توسعه و گسترش بیشتر تجارت و سرمایه گذاری ها دیده می شود. سرمایه اجرای پروژه زیربنایی عظیم چین با همکاری کشورهای درحال توسعه در امتداد جاده ابریشم بیش از 900 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تصمیم دولت جدید امریکا در تجدیدنظر در سیاستهای دولت اوباما و رها کردن اهرم آسیا باعث شد تا چین در طرح پیشنهادی خود محکم تر شود. رییس جمهور فعلی امریکا، دونالد ترامپ برنامه های ملی و حمایتی جدیدی ارائه داده است که در روابط امریکا با سایر کشورها تاثیرگذار بوده، هرچند این اقدامات متناقض با شعارها و اهداف ارائه شده پیش از انتخابات وی است.

مدیر اجرایی مرکز تجارت بین المللی و یک آژانس سازمان تجارت جهانی اعلام کردند چین وارد عمل شده است. آنچه مسلم این است که طبیعت از خلاء بیزار است و چین یه وضوح مثال این ادعاست، هرچند این امر مخالفت سایر ملل را به دنبال خواهد داشت چراکه کشورها دوست ندارند انتخاب شوند بلکه می خواهند در جهانی زندگی کنند که بتوانند ارتباط بیشتری و روابط گشترده تری با سایرین داشته باشند.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده