تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۳۶۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مهدی کرباسیان:

تکمیل زنجیره فولاد در خوزستان باید پیگیری شود

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: آینده کشور در گرو توسعه و تولید است و با توجه به فرمایشات مقام رهبری در باب تولید و اشتغال، هم دولتی‌ها و هم ملت باید در این جهت فعالیت کنند
تکمیل زنجیره فولاد در خوزستان باید پیگیری شود

مهدی کرباسیان در آیین افتتاح کارخانه فولاد شادگان اظهار کرد: آینده کشور به توسعه و اشتغال وابسته است و کشور باید جایگاه خود را در افق ۱۴۰۴ به عنوان قدرت منطقه حفظ کند که این مسأله تنها با تعامل، هماهنگی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارتباط با جهان، امکان‌پذیر است.

 وی افزود: راه‌اندازی پروژه فولاد شادگان به این معنا است که وقتی پروژه‌ای صنعتی راه‌اندازی می‌شود، یعنی اشتغال و تولید ایجاد خواهد شد و این مساله توقف‌ناپذیر خواهد بود.

کرباسیان تصریح کرد: در سال ۹۲ در ابتدای دولت یازدهم، پروژه فولاد شادگان تنها تعدادی نگهبان داشت و غیرفعال بود اما امروز افراد بسیاری در آن مشغول به کار هستند و شاهد افتتاح فاز اول این کارخانه هستیم.

 وی عنوان کرد: کسانی که در بخش آهن اسفنجی کارخانه فولاد شادگان فعال هستند، اکنون حدود ۱۷۰ نفر هستند که نزدیک ۷۰ درصد از آن‌ها از جوانان شادگانی‌اند و راه‌اندازی این کارخانه به معنای اشتغال دائم است.

کرباسیان ادامه داد: قرار است این پروژه توسعه پیدا کند تا به تولید ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی برسد؛ همچنین با پیگیری‌هایی که انجام می‌گیرد، ظرفیت تولید این کارخانه در افق ۱۴۰۴ به حدود چهار میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: شهرک صنعتی شادگان باید فعال شود زیرا فولاد به‌تنهایی اشتغال وسیعی ندارد و صنایع پایین‌دست هستند که اشتغال وسیعی ایجاد می‌کنند. بحث تکمیل زنجیره فولاد یک مسأله بسیار مهم است که باید در استان خوزستان پیگیری شود؛ زیرا یکی از نکات مهم در خوزستان دسترسی به دریا و وجود انرژی فراوان است و دو نکته اساسی در بحث فولاد، وجود سنگ‌آهن و گاز است که در زمینه سنگ‌آهن سه میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن در کشور داریم.

کرباسیان گفت: در بحث اکتشاف در دولت یازدهم ۲۵۰ هزار کیلومتر کار اکتشافی در بحث معادن پیش‌بینی شد و سال گذشته در این زمینه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی گفت: در سال ۹۵ نیز به ۴۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن رسیدیم و پیش‌بینی کردیم که می‌توانیم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در بحث ذخیره سنگ‌آهن باشیم.

کرباسیان با اشاره به این‌که یکی از مبانی توسعه کشورها، میزان مصرف فولاد توسط مردم است، افزود: در حال حاضر سرانه مصرف فولاد برای هر نفر حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است که ما پیش‌بینی می‌کنیم در افق ۱۴۰۴، هر نفر ایرانی بیش از ۳۵۰ کیلوگرم فولاد مصرف داشته باشد که این امر با سرمایه‌گذاری و تولید محقق می‌شود و نمی‌توان به تنهایی کار را با شعار پیش برد.

وی در خصوص ایجاد بخش فولادسازی کارخانه فولاد شادگان، عنوان کرد: باید ظرف ۱۸ ماه آینده، پروژه فولادسازی کارخانه شادگان فعال شود تا کاری پایدار باشد. پروژه کارخانه احیای مستقیم به روش ایرانی ( Persian Reduction/ PERED ) اولین پروژه ایرانی ما است. ایران از نظر آهن اسفنجی و تولید آن در دنیا، اول است و دلیل آن وجود منابع و معادنی است که خداوند در اختیار کشور قرار داده است.

کرباسیان گفت: پروژه‌های فولادی که تاکنون در کشور ایجاد شده، با مدل میدرکس اجرا شده‌اند که ژاپنی‌ها آن را به کشور وارد کرده‌اند، اما پروژه آهن اسفنجی در فولاد شادگان، اولین پروژه‌ با مدل ایرانی است که در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: تفاوت مدل "میدرکس" با "پرد" در استفاده کمتر از آب و انرژی در طرح "پرد" است؛ همچنین از نظر کیفیت نیز تولیدات مدل "پرد" از کیفیت بهتری برخوردار است.

کرباسیان عنوان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد صادر کردیم و توانستیم رکورد صادرات را در کشور بزنیم. در سال ۹۴ نیز بیش از چهار میلیون تن فولاد صادر کردیم و این در حالی است که میزان صادرات در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید فولاد از ۲۲ میلیون تن ظرفیت در سال ۹۵، به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده و رفتن به سمت بازارهای صادراتی به معنای رقابت با اروپا و چین است.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث جلوگیری از خام‌فروشی طی چهار سال گذشته توانستیم توازن تولید فولاد را در کشور برقرار کنیم. ما در گذشته واردکننده گندله و کنسانتره بودیم، اما اکنون در کنسانتره ۵۴ درصد و در گندله ۴۵ درصد افزایش تولید داریم و در این سال‌ها توانسته‌ایم توازن فولاد را در کشور محقق کنیم.

کرباسیان گفت: امروز از هفت طرح فولادی که در دولت یازدهم قول داده بودیم فعال کنیم، دومین طرح را افتتاح کردیم؛ همچنین در خرداد و تیرماه امسال سه کارخانه دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسند و پیش‌بینی می‌کنیم هر هفت طرح تا پایان سال افتتاح شوند

عناوین برگزیده