تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۸۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری بهره‌برداری از ۳ پروژه بزرگ و توسعه‌ای چادرملو در دهه فجر اعلام شد

تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد از معدن تا نورد

می متالز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همزمان با دهه فجر امسال چند پروژه بزرگ و توسعه‌ای خود به ارزش ۳هزار میلیارد تومان را به بهره‌برداری می‌رساند.
تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد از معدن تا نورد

در نشست خبری که به همین مناسبت در محل شرکت چادرملو برگزار شد، محمود سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع چادرملو گفت: قرار است همزمان با دهه فجر امسال بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ چادرملو شامل کارخانه شمش فولاد ۱/۳ میلیون تنی چادرملو، کارخانه نورد ۵۰۰ هزار تنی بردسیر ابرکوه و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری برسد. وی افزود: همچنین در دهه فجر بهره‌برداری از تصفیه خانه و سیستم جمع‌آوری فاضلاب اردکان به طول ۳۰۰کیلومتر بهره‌برداری شده و شاهد عملیاتی شدن احداث تصفیه‌خانه دوم در داخل مجتمع چادرملو که آب دریافتی از تصفیه خانه نخست را برای مصرف صنعتی دوباره تصفیه می‌کند، خواهیم بود. سیدی با بیان اینکه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی از سال ۹۱ با همکاری مپنا و با سرمایه‌گذاری ۲۶۵ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۱۳/۶۹۸ میلیارد ریال آغاز شد، گفت: این نیروگاه با ۹۹/۸ درصد پیشرفت فیزیکی که از اردیبهشت امسال وارد مدار تولید انرژی شده با ظرفیت کامل در حال تولید برق است و به طور عمده نیازهای کارخانه‌های فولاد چادرملو، واحد احیا و نورد و شرکت غدیر ایرانیان و همچنین دیگر شرکت‌های وابسته به چادرملو را تامین کرده و همچنین نیاز دولت برای تامین برق پروژه‌های زیربنایی منطقه را برطرف می‌کند. وی با اشاره به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از دو غول سنگ‌آهنی کشور است که در چند سال گذشته به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده رفته و در زمینه فرآوری سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده است، در پاسخ به سوال صمت درباره حرکت به سمت تولید فولادهای خاص گفت: تولید فولادهای خاص جزو برنامه‌های درازمدت ما است اما درحال‌حاضر با توجه به رکود بازار به جمع‌بندی مشخصی برای اینکه به سمت تولید چه نوع فولاد خاصی پیش برویم نرسیدیم و به محض مشخص شدن چنین رویکردی برای مجتمع تولید فولادهای خاص را هم شروع می‌کنیم. وی درباره پروژه فولاد چادرملو نیز گفت: عملیات اجرایی این واحد از تیر ۸۷ آغاز به کار کرده و با تامین ماشین‌آلات خارجی آن با پیشرفت فیزیکی ۹۷/۷۶ درصد و سرمایه‌گذاری ۱۲۰۵ میلیارد تومانی که ۱۷۰ میلیون یورو آن سرمایه ارزی در این بخش است برای راه‌اندازی و بهره‌برداری آماده است و واحد ذوب این کارخانه در آذر سال جاری وارد مدار تولید شده است. وی با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان مجموع ارزش سرمایه‌گذاری‌های چادرملو با ایجاد اشتغال ۷۱۰۰ نفر مستقیم و ۳۵۵۰۰ نفر غیرمستقیم در دهه فجر است، عنوان کرد: از این میزان ۳۵۰ میلیارد تومان نورد ابرکوه است و ۲۷۰۰ میلیارد تومان شامل سرمایه‌گذاری‌های مستقیم چادرملو است. این رقم به غیراز طرح احیای مستقیم کارخانه فولاد چادرملو است که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع چادرملو در ادامه به دو طرح در دست مطالعه این شرکت اشاره کرد و گفت: احداث دو واحد نورد با مجموع ظرفیت ۱/۲ میلیون تن با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۲۶۰ میلیارد تومان و همچنین طرح تولید گندله با ۷۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طرح‌های در دست اقدامی است که قرار است از محل فاینانس‌های خارجی تامین اعتبار شود. مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع چادرملو همچنین از راه‌اندازی طرح دیگر این مجتمع در دهه فجر خبر داد و گفت: باتوجه به کمبود شدید آب در کویر مرکزی و به‌ویژه استان یزد، شرکت چادرملو در انعقاد قراردادی با سازمان آب‌های کشوری متعهد شدیم در مقابل اجرای ۳۰۰ کیلومتر خط جمع‌آوری فاضلاب شهرستان اردکان، به مدت ۳۰ سال از پساب این شهر استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه این طرح از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است، ادامه داد: این طرح در مرحله نصب انشعاب با پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه مجدد در داخل مجتمع است که امیدواریم همزمان با کارخانه فولاد چادرملو به بهره‌برداری برسد. سیدی به طرح تولید ۴ میلیون تنی گندله با فناوری آلیس چالمرز در سال با توجه به نیاز واحد آهن اسفنجی به گندله خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه ۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وی از طرح فولاد و نورد بردسیر ابرکوه یزد نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام چادرملو اشاره و تصریح کرد: این مجموعه دارای یک کارخانه فولاد ۶۰۰ هزار تنی و واحد نورد ۴۵۰ هزار تنی است که واحد نورد در اردیبهشت امسال راه‌اندازی شد و واحد فولاد آن نیز با توجه به تامین ماشین‌آلات خارجی تا سال ۹۷ از محل درآمد واحد نورد راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری می‌رسد. وی در پاسخ به سوال صمت درباره اجرا و تامین فناوری کارخانه فولاد چادرملو گفت: کنسرسیومی از پامیدکو و سی‌پی‌جی که ۲۰ درصد سهام اولی و ۶۰ درصد سهام شرکت دوم ازخود چادرملو است و ادغامی از شرکت‌های داخلی و خارجی است، تشکیل و تامین تجهیزات این کارخانه را به عهده گرفته‌اند و به طور تقریبی ۴۰ درصد اجرای آن را شرکت‌های خارجی و بقیه را داخلی‌ها عهده‌دار بوده‌اند.


حذف حق انتفاع چادرملو در برنامه ششم

سیدی به بحث حق انتفاع چادرملو اشاره کرد و گفت: همسو با شرکت گل‌گهر و بعد از اینکه در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی حق انتفاع سنگینی را برای سنگ‌آهنی‌های بزرگ تحمیل کرد و موجب تحلیل توان مالی این دو شرکت شد به این موضوع اعتراض کردیم که در سال‌های بعد کاهش یافت به طوری که حق انتفاع در سال ۹۳ افزون‌بر ۶۳۰ میلیارد تومان، در سال ۹۴ و ۹۵ نیز ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین شد اما با توجه به اینکه در سال ۹۶ این رقم در بودجه حذف شد مقرر شد فقط شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری نیستند و قرارداد استخراج و فروش با ایمیدرو نیز ندارند حق انتفاع بپردازند و از آنجا که چادرملو با ایمیدرو قرارداد منعقد کرده پرداخت حق انتفاع را با شرایطی فروش در قالب این قرارداد به ایمیدرو پرداخت خواهد کرد. وی افزود: بدهی‌هایی بابت سال‌های ۹۲ و ۹۳ به دلیل ابهام قانونی که آیا به گندله حق انتفاع تعلق می‌گیرد یا به کنسانتره، اختلافی وجود دارد که به دلیل سکوت قانون در این باره چادرملو حاضر به پرداخت این رقم نبود و هنوز افزون‌بر ۷۱ میلیارد تومان دیگر اختلاف حساب داریم که تا اعلام نظر قطعی مجلس شورای اسلامی مسکوت می‌ماند.


نخست واحد نورد بعد فولاد ابرکوه

در این نشست احمد کیوان آرا رییس هیات مدیره فولاد ابرکوه نیز گفت: سه طرح فولاد با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تامین کل تجهیزاتش از ایتالیا است، احیای مستقیم در مرحله مطالعات قرار دارد و کارخانه تولید نورد در این مجموعه وجود دارند که واحد نورد با دو شیفت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال به ۴ شیفت کاری افزایش خواهد یافت. فناوری به کار رفته در این واحد جدید بوده و ۲۰ سال از کارخانه‌های مشابه جلوتر است. وی با بیان اینکه فولاد تولیدی کارخانه ابرکوه از نوع گرید ۲، ۳ A۱، است و در آینده گرید A ۴، ۵ نیز اضافه می‌شود، گفت: در این کارخانه کلاف تولیدشده با بهترین کیفیت عرضه می‌شود و به کمک بازار ۳۴۰ هزار تنی این محصول که نیاز سالانه‌اش یک میلیون تن است می‌آید تا ارز از کشور خارج نشود. کیوان آرا با بیان اینکه با اتصال واحد تولید شمش فولاد و واحد نورد ۳۰ درصد انرژی ذخیره می‌شود، گفت: درحال‌حاضر شمش مورد نیاز واحد نورد از فولاد ارفع تامین می‌شود و تا یک ماه دیگر با راه‌اندازی فولاد چادرملو شمش مورد نیاز خود را از این واحد تامین می‌کند.


آنومالی دی ۱۹ منتظر تصمیم رییس‌جمهور

در این نشست محمد ابریشمی مدیر مجتمع چادرملو نیز با اشاره به اینکه آنومالی دی ۱۹ از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو شرکت سنگ‌آهن مرکزی و چادرملو به صورت ۵۰-۵۰ واگذار شده گفت؛ اما چون بخشی از آن پناهگاه حیات وحش نیز محسوب می‌شود با محیط‌زیست به توافق نرسیدیم و پرونده آنومالی دی ۱۹ به شورای‌عالی محیط‌زیست که ریاست آن را رییس جمهوری برعهده دارد واگذار شده و امیدواریم راهکاری ارائه شود تا ضمن حفظ محیط‌زیست بهره‌برداری از این آنومالی نیز میسر شود. وی با بیان اینکه ۹/۵ میلیون تن کنسانتره در چادرملو تولید می‌شود که ۸/۶۵ میلیون تن به گندله اختصاص می‌یابد، ادامه داد: البته این آنومالی فقط دریک محدوده شناسایی شده است و تا بهره‌برداری و استخراج سنگ‌آهن ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد. از طرف دیگر ذخایر فعلی سنگ‌آهن چادرملو ۸۰ میلیون تن است که با احتساب بهره‌برداری سالانه ۱۴/۵ تا ۱۵ میلیون تن سنگ تا ۵ سال دیگر چادرملو امکان حیات خواهد داشت. ضمن اینکه به دلیل رسیدن به اعماق این معدن تامین تناژ یاد شده در سال‌های انتهایی سخت‌تر خواهد شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده