تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۸۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صفاری‌نطنزی مطرح کرد:

وزارت صنعت و معدن در حریم شهرها، روستاها و مزارع معدن واگذار نکند

می متالز - نماینده مردم نطنز درمجلس شورای اسلامی با اشاره به تعرض معدنکاران به منطقه حفاظت شده "کرکس" گفت: به رغم اعتراضات مردمی و اظهارنظر کارشناسان در مورد جلوگیری از این تخریب‏‏‎ها، تاکنون اقدام عملی برای نجات این اثر طبیعی صورت نگرفته است.
وزارت صنعت و معدن در حریم شهرها، روستاها و مزارع معدن واگذار نکند

مرتضی صفاری‌ نطنزی  با اشاره به تعرض معدنکاران به منطقه حفاظت شده "کرکس" که یکی از مناطق منحصربفرد و حائز اهمیت کشور به لحاظ زیست محیطی است گفت: به رغم اعتراضات مردمی و اظهار نظر کارشناسان در مورد جلوگیری از این تخریب‏‏‎ها، تاکنون اقدام عملی برای نجات این اثر طبیعی صورت نگرفته است.

نماینده مردم نطنز درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بهره‎‎برداران معادن سنگ در منطقه حفاظت شده "کرکس" معادن را به شکل ناصحیح مورد بهر‌ه‌برداری قرار می‌دهند،گفت:تخریب بسیار زیادی در منابع طبیعی منطقه ازجمله در شهر طرقرود،روستای اوره و کمجان از شهرستان نطنز ایجاد و و به محیط زیست منطقه آسیب جدی وارد شده است.

صفاری ادامه داد:به دلیل وجود سنگ‌های "تراورتن" و ساختمانی مرغوب درمنطقه، فرد یا افرادی با عناوین مختلف جای جای منطقه و حتی در برخی از موارد بدون استعلام از محیط زیست،منابع طبیعی را به ثبت رسانده و درحال استخراج و بهره‌برداری هستند و این درحالی است که حتی کوچکترین خدمت عام المنفعه‌ای به منطقه نداده‌اند.

وی در ادامه افزود:بهره‎‎برداران معادن سنگ شرایط و ضوابطی که این معادن به آنها واگذار شده را رعایت نمی‌کنند و از این معادن به صورت خام برداشت کرده و از منطقه بیرون می‌برند؛در حالی که هیچ کارخانه ای را در داخل شهر ایجاد نکرده‌اند و موادغذایی کارگر را نیز از خارج ازشهر تامین می کنند و هیچ منفعتی به حال مردم منطقه ندارد.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد:حتی یک ریال درمنطقه سرمایه‌گذاری نشده که بگوییم بهره‌ای برای مردم داشته است و حقوق دولتی هم که به صورت ناقص می‌پردازند، توسط دولت در منطقه برگشت پیدا نمی‌کند؛ یعنی به شکل همه جانبه برای مردم منطقه ضرر است و از این جهت حتما باید با این مسئله برخورد کنیم.

بهره‎‎برداران معادن سنگ درحد و اندازه‌ ی قانونی برداشت کنند

وی با تاکید براینکه دولت باید حق و حقوق مردم منطقه را بدهد، گفت: باید از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری شود و اجازه تخریب به آنها داده نشود و بهره‎‎برداران معادن سنگ در حد و اندازه‌ای که به آن‌ها اجازه برداشت داده شده است، برداشت کنند؛ آنها برای اکتشاف دوهزار هکتار مجوزی می‌گیرند و سپس دو هزار هکتار را تخریب می‌کنند در صورتی که نباید این کار انجام شود.

صفاری‌نطنزی با بیان اینکه معدنکاران باید به میزانی که به آنها اجازه داده شده برداشت کنند،افزود: بایستی به صورت علمی و با فناوری‌های جدید تشخیص دهند که چه منطقه‌ای را می‌خواهند برداشت کنند و همه دوهزار هکتار را تخریب نکنند؛منابع طبیعی دو هکتار به آنها اجازه برداشت می‌دهد و آنها صد هکتار برداشت می‌کنند،اینها خلاف است و بایستی از آن جلوگیری شود؛ وزارت صنعت،معدن و تجارت بایستی پیگیری و کنترل کنند و همینطور مسئولین شهر بایستی حواسشان جمع باشد که بی‌ضابطه و بی‌قانون برداشت انجام نشود.

نماینده مردم نطنز در مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی‌ براینکه باید از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود وتاکید کرد: در بعضی بخش‌ها سنگ‌های تراورتن به طریق خام فروشی فروخته می‌شود و این درحالی است که برخی دیگر از سنگ‌ها نیز روند پروسه‌ای دارند که در واقع هیچ  منفعتی نمی‌تواند برای منطقه خود داشته باشند؛ برخی دستگاه‌های متولی،مسئول و نیز افراد سودجوی بومی و غیربومی به این سیاست‌ها و تأکیدات توجه نداشته و همواره در پی تخریب و آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی منطقه و کسب منافع شخصی هستند؛ سنگ‌ها را در کارخانه خود که در جای دیگر قرار دارد،می‌برند و در واقع نه اشتغالی برای منطقه ایجاد می‌کنند، نه درآمدی به شهر برمی‌گردد و نه تحرک و نفعی برای مردم و مشاغلی که وجود دارد،ایجاد می‌کند و مخالفت با آنها از این جهت است.

وی افزود: چندی پیش مطلبی را به عنوان الحاقی به قانون مربوط به معادن مطرح کردم که متأسفانه رأی نیاورد که در آنجا دو سه مورد را پیش‌بینی کرده بودم؛ اولا اینکه وزارت صنعت و معدن در حریم شهرها، روستاها و مزارع معدن واگذار نکند و دوم اینکه بایستی معدنداران را مکلف کنند تا ضوابط منابع طبیعی و محیط زیست را رعایت کنند و سوم اینکه یک سیستم نظارتی و کنترلی بر میزان برداشت وجود داشته باشد تا  آنها در چارچوب ضوابطی که از نظر مکان، زمان واگذار شده و حجمی که اجازه داده شده برداشت کنند.

صفاری‌نطنزی تصریح کرد: معدنکاران باید در منطقه‌ای ‌که منابع طبیعی و صنعت و معدن مجوز برداشت به آنها داده شده این کار را انجام دهند و شب‌ها و روزهای تعطیل نباید کار و برداشت کنند و همچنین حجمی که به آنها گفته شده مثلا چه حجمی از سنگ باید اینجا برداشت شود را رعایت کنند درحالی که آنها هیچ یک از این موارد را رعایت نمی‌کنند؛حتی در اظهارنامه‌ها برای پرداخت حقوق دولتی‌شان نیز رعایت کار را نکرده و بعضا درست و صحیح اظهار نمی‌کنند و حق دولت را نیز نمی‌دهند.

نماینده مجلس دهم خاطر نشان کرد: بهره‎‎برداران معادن سنگ‎‎ بدون توجه به شرایط طبیعی و اکوسیستم خاص منطقه،به فعالیت گسترده خود و بهره‌‌‏‏برداری بیش ازحد و بی‌‌رویه از معادن ادامه می‏‏‌‌دهند. همین عامل موجب تخریب گسترده منابع طبیعی و طبیعت بکر بخش مرکزی شهرستان نطنز شده و در بسیاری از مناطق که از اهمیت فوق العاده طبیعی و زیست محیطی برخوردار بوده و حتی ظرفیتهای بسیار مناسب زیست محیطی دارند، لطمات جبران ناپذیری برجای گذاشته است.

وی افزود: افزایش سطح تخریب گسترده منابع طبیعی منطقه حفاظت شده "کرکس" توسط بهره‌‌برداران معادن از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه، تخریب مراتع و مزارع و نهایتاً تهدید جدی چشمه‌‌سارها و آب‌‌های زیرزمینی، از بین رفتن شرایط زیست محیطی برای ساکنین منطقه، به خطر افتادن زندگی جانوری و گیاهی مخصوصا گیاهان دارویی و صدها موردی که بر کشاورزی و دامپروری منطقه اثرات سوء گذاشته، از پیامدهای فعالیت بی‎‎حد این معادن بوده است.

 نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هم‌اکنون این تخریب‏‏ها متوقف نشود، منطقه از لحاظ زیست محیطی دیگر حائز اهمیت نخواهد بود و علاوه بر این، فعالیت‎‎های بیش از حد معادن و تخریب محیط‌زیست می‎‎تواند باعث مهاجرت از منطقه شود؛ معدنکاران طبق قانون باید پس از برداشت معدن، محدوده برداشت‌شده را احیا و بازسازی کنند ولی متأسفانه بیشتر معدن‌کاران به این موضوع متعهد نیستند و منطقه را پس از برداشت رها می‌‎‎کنند.

صفاری‌نطنزی افزود:هیچ مقام مسئولی در رابطه با اجرای مصوبه شورای عالی معادن اقدامی صورت نمی‏‏ دهد.نگاه برخی از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی فقط ابعاد مالی و درآمدهای حاصل از معدن است و هیچ گونه توجهی به ضرر و زیان به مردم را ندارند.نباید گذاشت هرکس به دلایل و منفعت شخصی، سرمایه منطقه‌ای را از بین ببرند.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: معدنداران آرامش منطقه را برهم زدند و باید از این کار جلوگیری شود. این برخورد باید قانونی باشد و با اقدامات حاشیه‌ای و بدون پشتوانه فکری نباید برخورد با معادن را به حاشیه برد.انتظار اینجانب از دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان ورود جدی و بررسی دقیق معضل معدن در شهرستان نطنز و برخورد قاطع با متخلفین است.‎

 قله‌های کوهستان کرکس منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌‌های این کوهستان جریان دارند. منطقه کرکس، در صورت حفاظت کامل از آن می‌تواند در شمار بهترین و مستعدترین مناطق حفاظت شده کشور قرار گیرد. اما با کمال تاسف یکی از مناطقی که در استان اصفهان طی سال‎‎های اخیر مورد تاخت و تاز شدید معدنکاران ‌قرار گرفته، منطقه حفاظت شده کرکس در شهر طرقرود، روستای اوره و کمجان از توابع شهرستان نطنز است.

عناوین برگزیده