تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۸۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صنعت سیمان در آستانه خروج از بحران

می متالز - خبر خوش به صنعت سیمان کشور: صادرات سیمان ایران به عراق از سرگرفته می‌شود. قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و نایب رییس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور از توافق در خصوص برقراری مجدد صادرات سیمان ایران به کشور عراق خبر داد.
صنعت سیمان در آستانه خروج از بحران

این توافق در دیدار مرتضی لطفی با «راجح الموسوی» سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از سوی دولت عراق به‌منظور برقراری مجدد صادرات سیمان ایران به کشور عراق صورت گرفت.
به گفته مرتضی لطفی، طی این توافق کلیه مشکلات صادرات سیمان ایران به کشور عراق برطرف خواهد شد. نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره گفت: براساس توافق صورت گرفته با سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران مباحث مختلف در زمینه صادرات سیمان ایران به کشور عراق مطرح شده و در این باره توافق لازم حاصل شده است.
نایب رییس شستا درباره مفاد توافق صورت گرفته توضیح داد: بر این اساس ضمن آزادسازی عرضه سیمان ایران به کشور عراق موارد دیگری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لطفی توضیح داد: مقرر شد تا شرکت بازرگانی مشترک بین ایران و عراق تاسیس شود. او همچنین به توافق در خصوص افزایش ساعت کاری گمرک عراق اشاره کرد و گفت: توافق شد تا محدودیت ساعت کاری گمرک عراق برطرف شود تا کامیون‌های ایرانی در مرز معطل نشوند. به گفته مرتضی لطفی همچنین توافق شده است تا فضای بازارچه‌های مرزی در خاک کشور عراق توسعه یابد و امکان عرضه سیمان بهتر شود. نایب رییس شستا درباره سایر توافق‌های صورت گرفته گفت: مقرر شد تا چرخه حمل و نقل بین ایران و عراق به‌صورت مستقیم برقرار شود و کامیون‌های ایرانی و عراقی امکان ارسال مستقیم سیمان را داشته باشند. از جمله دیگر توافق‌های صورت گرفته الزام به تامین سیمان کشور عراق از جمهوری اسلامی ایران است. به گفته مرتضی لطفی، طرف عراقی متعهد خواهد شد که سیمان و مواد اولیه این حوزه را از جمهوری اسلامی ایران تامین نماید. نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این دیدار با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای موفقیت در صادرات سیمان افزود: تولیدکنندگان سیمان ضمن تلاش و برنامه‌ریزی بلندمدت برای ماندگاری در بازارهای هدف و رعایت اخلاق حرفه‌ای تجارت، باید صادرات محصولات نهایی، تعمیق پیوندهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث واحدهای آسیایی کلینکر و بهره‌برداری از معادن کشورهای هدف را مد نظر قرار دهند.
بنابراین گزارش، تاسیس شرکت حمل و نقل مشترک‌، برطرف کردن مشکل افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرگی‌، موضوع انتقال ارز و امور بانکی از دیگر موارد مورد بحث در این دیدار بود.
شایان ذکر است، کاهش درآمدهای نفتی عراق‌، برقراری تعرفه‌های بالا برای واردات، علت اصلی کاهش و توقف صادرات سیمان از ایران به عراق بوده است.
 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده