تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۲۱
کد خبر: ۹۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن اکوادور مقصد جدید بی‌اچ‌پی‌بیلتون

می متالز - اکوادور به تکاپو افتاده تا سرمایه‌ای ۸میلیارد دلاری را از سوی شرکت‌های خارجی به بخش معادن خود جذب کند و قرار است این میزان سرمایه تا سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۳ خورشیدی) به معادن این کشور وارد شود.
معادن اکوادور مقصد جدید بی‌اچ‌پی‌بیلتون

یکی از بازیگران اصلی این سناریو غول معدنی بی‌اچ‌پی‌بیلتون و دیگری شرکت هانکوک‌پروسپکتینگ است که حاضرند در سال جاری میلادی یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به صنعت نوپای معدن در اکوادور وارد کنند. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ فناوری اکوادور در سال ۱۸۳۰ میلادی (۱۲۰۹ خورشیدی) پس از ۴ قرن حکومت امپراتوری اینکا و سپس اسپانیایی‌ها بر آن به استقلال رسید، اما حالا خود را برای ورود مهاجمان دیگری آماده می‌کند؛ مهاجمانی از نوع معدنی. این کشور امریکای جنوبی پس از وقفه‌ای ۶ساله در اکتبر سال گذشته میلادی (مهر ۱۳۹۵) شروع به اعطای مجوزهای جدید اکتشاف معدنی کرد که تعداد آنها تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۰۰ مورد رسید و سبب شد معدنکاران استرالیایی مانند بی‌اچ‌پی‌بیلتون و هانکوک‌پروسپکتینگ که مشتاق دستیابی به ذخایر مس و طلای پرعیار این کشور هستند، توجه خود را به اکوادور جلب کنند. چنین رویدادی در شرایطی که ذخایر معادن قدیمی در افریقای جنوبی و سراسر جهان شروع به کاهش می‌کند هم برای بازار جهانی رویدادی ویژه تلقی می‌شود، هم برای دولت رافائل کورِآ که علاوه بر ذخایر غنی نفتی اکوادور حالا می‌تواند از توسعه جریان معدنی که در راه است، نیز بهره‌مند شود و از درآمد به‌دست آمده از این ذخایر آثار ناخوشایند کاهش قیمت نفت را بر اقتصاد خود تخفیف دهد. علاوه بر بی‌اچ‌پی‌بیلتون به عنوان بزرگترین عامل معدنی جهان و هانکوک‌پروسپکتینگ شرکت خصوصی و معدنی‌ای که جینا راینهارت مدیر آن است، نیوکِرِست ماینینگ نیز در مقام بزرگترین تولیدکننده طلا در استرالیا در ماه‌های گذشته با مقامات اکوادوری جلساتی برگزار کرده‌اند. راینهارت زن سرمایه‌دار، بازرگان و میلیاردر استرالیایی است که هم‌اکنون با دارایی خالص ۱۷/۶میلیارد دلار ثروتمندترین فرد استرالیا شناخته می‌شود.

اکوادور در دوران استعمار هم کشوری معدنی بوده است، با این وجود بهره‌برداری از ذخایر آن تاثیر چشمگیری بر توسعه اقتصادی کشور نداشته است. در فوریه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) دولت اکوادور وزارت انرژی و معادن کشور را ایجاد کرد. این پیشرفت در امتداد کشف اخیر ذخایر مس و طلا در این کشور انجام شد و محرک مهمی بود برای اینکه شرکت‌های بزرگ خارجی قراردادهای رسمی در پروژه‌های اکتشاف و استخراج منعقد کنند. وزارت انرژی و معادن اکوادور می‌گوید که این صنعت بیش از ۶۰۰میلیون تن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در سال ۲۰۱۶ میلادی جذب کرد. این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش خواهد یافت و به حدود یک‌میلیارد دلار خواهد رسید. شرکت کانادایی لوندین‌گُلد فعال در زمینه استخراج طلا نیز دیگر شرکت پیشتازی بود که در ماه ژوئن (خرداد) متقاضی فعالیت در اکوادور شد و به دنبال استخراج ذخایر طلای ۶/۷میلیون اونسی طلا و ۹ میلیون اونسی نقره است که این پروژه می‌تواند بزرگترین پروژه طلای این شرکت باشد. در ماه اکتبر (مهر) نیوکرست‌ماینینگ به معادن اکوادور وارد شد و قراردادی تجاری را با شرکت استرالیایی سولدگُلد امضا کرد تا بتواند پروژه مس «کاسابِل» را در نزدیکی مرز اکوادور با کلمبیا توسعه دهد و در همین راستا بی‌اچ‌پی‌بیلتون به دنبال انعقاد قراردادی با شرکت دولتی «اِنامی» اکوادور و شرکت «کودلکوی» شیلی در پروژه‌ای اشتراکی بین دو کشور است. در همین باره اکوادور بر مزایای نسبی سرمایه‌گذاری در این کشور به عنوان یک قطب معدنی در مقایسه با سرزمین‌های همسایه تاکید دارد. از جمله این مزایا هزینه‌های برق است که در اکوادور نسبت به شیلی و کلمبیا به یک سوم و نسبت به پرو به نصف می‌رسد و البته مهم‌ترین محرک را ذخایر گسترده و بکر این کشور می‌داند. در حال حاضر تنها ۱۶درصد از ذخایر معدنی اکوادور کشف شده؛ امتیازی که در کشورهای مجاور مانند پرو و شیلی که به‌طور تقریبی پاک از ذخایر هستند، وجود ندارد. اکوادور در شمال غربی امریکای جنوبی واقع شده، ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت آن حدود ۲۵۶ هزار کیلومترمربع است. این کشور تا ۱۸۷ سال پیش و قبل از استقلال، بخشی از مستعمرات اسپانیا و جمهوری کلمبیای بزرگ بود. اکوادور دارای منابع نفتی غنی و زمین‌های کشاورزی پرمحصول است و از آنجا که نفت، موز و میگو اقلام مهم صادراتی آن هستند، نوسان در بازارهای جهانی می‌تواند تاثیر بسیاری بر اوضاع داخلی این کشور داشته باشد.

منبع: صمت
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده