تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۶۲۰
کد خبر: ۹۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عبداله‌نژاد در گفت‌وگویی تشریح کرد:

آخرین وضعیت اجرای پروژه عظیم آلومینیوم جنوب

می متالز - مشاور مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب از ساخت سالن احیا آلومینیوم جنوب تا بهار 96 خبر داد و گفت، پس از ساخت این سالن تجهیزات به ترتیب نصب خواهد شد و تا 31 ماه آینده پروژه به تولید 300هزار تنی پیش‌بینی شده دست خواهد یافت.
آخرین وضعیت اجرای پروژه عظیم آلومینیوم جنوب

علی عبداله نژاد درباره نمایشگاه آلومینیوم 2016 آلمان که اخیرا در دوسلدورف برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه آلومینیوم است که تمام شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه آلومینیوم در آن حضور دارند چه اسملترهایی که در منطقه خلیج فارس هستند و چه آنهایی که در دیگر کشورها فعالیت می‌کنند در این نمایشگاه حضور داشتند.

 


وی ادامه داد: در این نمایشگاه روش‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید در صنایع پایین دستی ارائه شده بود که همکاران ما نیز سعی داشتند تا با استفاده مفید از این نمایشگاه کسب اطلاعات کرده و همچنین مذاکرات جدی را با برخی سازندگان و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات صنعت آلومینیوم در حوزه اسملتر‌ها انجام دادند.

به گفته عبداله نژاد، امید است با ارتباطات خوبی که در این نمایشگاه گرفته شد بتوان بر تجربیات افزوده شده و این تجربه‌ها را در ساخت کارخانه آلومینیوم جنوب بکار گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیگر بخش های کارخانه آلومینیوم جنوب به دنبال استفاده از تکنولوژی دیگری به جز NFC چین هستید یا خیر؟ اظهار کرد: مذاکرات مفصلی را مدیرعامل مجموعه با شرکت‌های صاحب تکنولوژی از کشورهای مختلف داشته‌اند. البته در حال بررسی این موضوع هستند تا با طرح آن در هیات مدیره بتوانند مجوزها و توافق‌های لازم برای فاز‌های 2 و 3 را دریافت کنند.

مشاور مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب درباره آخرین وضعیت کارخانه آلومینیوم جنوب، تصریح کرد: خوشبختانه کارخانه مطابق برنامه‌ زمان‌بندی پیش‌بینی شده در حال ساخت است و از چند روز گذشته ساخت «پاتروم» که سالن اصلی و سالن احیا آلومینیوم جنوب است پس از انجام عملیات استحکام بخشی زمین و بحث‌های ژئوتکنیک و ژئوفیزیک، شروع و بتن‌ریزی‌های آن آغاز شده‌ است. امیدوار هستیم ساختار اصلی پاتروم در بهار 96 ساخته و تجهیزات به ترتیب نصب شوند.

عبداله نژاد افزود: طبق برنامه زمانبندی باید در 22ماه آینده از پروژه فلز تحویل بگیریم و در 31 ماه آینده باید به ظرفیت 300 هزار تن تولید دست پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع تامین مالی برای پروژه آلومینیوم جنوب گفت: شاید آلومینیوم جنوب جزو پروژه‌های نادر کشور باشد که با این ابعاد، با تلاش مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و همچنین سهام‌داران آن تامین مالی آن از محل فاینانس از طریق بانک مرکزی و بانک عامل صادرات انجام شده است. خوشبختانه هیچ نگرانی برای پیمانکار و شرکت وجود نداشته و آورده سهام‌داران نیز تامین شده است.

عبداله نژاد درباره نیروگاه نیز اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این پروژه در مقایسه با پروژه‌های مشابهی که در کشور و در حوزه آلومینیوم اجرا شده، آن است که این پروژه نیروگاه اختصاصی دارد که پروژه آن تعریف شده و برق و انرژی غدیر مطابق توافق و قرارداد کار نیروگاه را شروع کرده و امیدوار هستیم تا 18 ماه آینده بتوانند برق موردنیاز آلومینیوم جنوب را تامین کنند. در نتیجه نگرانی از بابت تامین برق وجود ندارد.

مشاور مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب با اشاره به موضوع تامین ماده اولیه از جمله بوکسیت تصریح کرد: بوکسیت آلومینیوم یکی از مواد مهمی است که باید به آن توجه داشت. وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو به ویژه رئیس هیات عامل آن به صورت جدی به دنبال تامین و استفاده از معدن بوکسیت گینه هستند و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام گرفته و مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است. امیدوار هستیم بتوانند برای اولین بار این موضوع را به صورت ریشه‌ای و برنامه‌ریزی شده حل کنند. به نظر می‌رسد بندر پارسیان را به عنوان سایت این موضوع چه برای انتقال بوکسیت و یا ساخت کارخانه‌ای برای تامین آلومینا در نظر گرفته‌اند که در نهایت بتوانند نیاز آلومینای کشور را تامین کنند. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد مجبور به تامین مواد اولیه از طریق منابع داخلی (آلومینای جاجرم) و یا به صورت بلندمدت بوده تا خرید‌هایی خود را در زمینه مواد اولیه انجام دهیم.

به گفته عبداله‌نژاد، تولید آند در کارخانه پیش‌بینی شده و کارخانه آلومینیوم جنوب زنجیره کاملی از بخش‌های مختلف همچون نیروگاه، ساخت آند، کارگاه ریخت، آلیاژسازی را در اختیار دارد. همچنین این پروژه با سالن بسیار بزرگ و 258 سلول احیا، ظرفیت سالانه تولید 300 هزار تن خواهد داشت. امید است قدم خوبی در جهت توسعه صنعت آلومینیوم برداشته شود.

وی درباره تولید 1.5میلیون تن آلومینیوم در افق 1404 و مقایسه آن با دیگر صنایع همچون فولاد، اظهار کرد: در مورد صنایع دیگر باید بگویم وجود معادن مناسب در حوزه این صنایع باعث شد تا صنعتی همچون فولاد و مس در اولویت توسعه‌ای قرار گیرند. اما در صنعت آلومینیوم، به دلیل آنکه این صنعت با وجود انرژی ارزان و نیروی کار ماهر، منابع کمتری در اختیار دارد به طبع نتوانست در اولویت قرار نگرفت. البته شرایط اقتصادی کشور در دهه گذشته به نحوی بود که تحریم‌های مختلفی در این رابطه وجود داشت و توانست ما را از تکنولوژی‌های روز دنیا دور کند، اما امروز شرایط به صورتی است که فکر می‌کنم بتوانیم در 1404 به ویژه با راه‌اندازی فاز 2 و 3 آلومینیوم جنوب به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم. به طور کلی بنده به آینده و تحقق اهداف چشم‌انداز 1404 خوش‌بین هستم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده