تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۹۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه‌گذار در مهدی‌آباد اکتشاف می‌کند

می متالز - معدن سرب و روی مهدی‌آباد را می‌توان یکی از پر خبرترین معادن ایران در سال ۹۵ دانست؛ معدنی که بهره‌برداری از آن با مسائل بسیاری مواجه بود و در نهایت کنسرسیوم مبین با برنده شدن توانست به تمامی این داستان‌ها پایان دهد و تکلیف بهره‌برداری از مهدی‌آباد را مشخص کند.
سرمایه‌گذار در مهدی‌آباد اکتشاف می‌کند

با بحرانی شدن وضعیت معدن انگوران که پیش‌بینی می‌شود ذخیره آن رو به پایان است، بهره‌برداری از مهدی‌آباد از اهمیت بیشتری برخوردار شد. امروز بخشی از واحدهای تولیدکننده «روی»، نیاز خود را از طریق واردات خاک «روی» از ترکیه تامین می‌کنند، این در حالی است که با بهره‌برداری از مهدی‌آباد، بخشی از مشکلات در زمینه تامین خاک مورد نیاز واحدها برطرف خواهد شد.
پایان ماجرای مهدی‌آباد
مرداد امسال با اعلام پیروزی کنسرسیوم مبین در مناقصه مهدی‌آباد، ماجراهای ایجاد شده برای مناقصه به پایان رسید. با گشایش پاکت مالی سرب و روی مهدی‌آباد (۸۰۰هزار تن کنسانتره)، کنسرسیوم مبین با همکاری گلینکور، برنده فراخوان سرمایه‌گذاری ایمیدرو شد. در همان زمان مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو درباره این خبر اعلام کرد: برنده مناقصه سرب و روی مهدی‌آباد در صورت واگذاری ضمانتنامه‌های معتبر، اجازه سرمایه‌گذاری و ورود به این معدن بزرگ را دارد، اما کنسرسیوم مبین با ارائه ضمانتنامه توانست راه ورود به مهدی‌آباد را برای خود باز کند.
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین نیز در همین زمینه اظهار کرده بود: از بین این ۳ کنسرسیوم، کنسرسیوم مبین توانست برنده این مناقصه شود. بهرام شکوری اینگونه می‌افزاید: معدن سرب و روی مهدی‌آباد با توجه به ذخیره موجود در آن بزرگترین معدن سرب و روی جهان است و حداقل ۴سال زمان برای انجام عملیات پیش باطله‌برداری آن به میزان ۱۸۵میلیون تن نیاز است. در همین مدت نیز مجوزهای لازم برای اجرای پروژه، اخذ خواهد شد. وی افزود: بعد از گذشت این ۴سال نیز ۲۰سال زمان باطله‌برداری و استخراج همزمان خواهد بود.
از سر بی‌اعتمادی نیست
با وجود آنکه شرکت معدنی گلینکور بعد از اینکه تصمیم همکاری در معدن مهدی‌آباد را گرفت درخواست تکرار اکتشافات اساسی کرد، رییس سازمان نظام مهندسی معدن، این درخواست را به معنی بی‌اعتمادی به اطلاعات اکتشافات داخلی ندانست و آن را حق شرکت خارجی عنوان کرد. به گزارش ایسنا، نادعلی اسماعیلی‌دهج، با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به معدن مهدی‌آباد، در مرحله اکتشاف کامل بود، گفت: زمانی که پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن صادر می‌شود به این معناست که اکتشافات اولیه در آن انجام شده و در اختیار شرکت بهره‌بردار قرار می‌گیرد و درباره معدن سرب و روی مهدی‌آباد نیز یک کنسرسیوم، برنده مناقصه آن شد و مراحل همکاری با شریک خارجی خود را طی می‌کند. وی ادامه داد: منطقه معدنی مهدی‌آباد برای بهره‌برداری نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالا و تجهیزات ویژه دارد و بدون شک هر شرکتی که قصد ورود به این حوزه را داشته باشد، مطالعات دقیق را انجام خواهد داد، زیرا مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای چنین پروژه‌ای بالاست و تا جای ممکن ریسک خود را کاهش می‌دهد. رییس سازمان نظام مهندسی معدن در همین رابطه افزود: شرکت معدنی گلینکور نیز یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه معدن در سطح جهان است که به‌عنوان شریک خارجی کنسرسیوم برنده شده در مناقصه مهدی‌آباد، بعد از ورود به این منطقه تصمیم گرفت برخی اکتشافات را به شکل گسترده‌تر و کامل‌تر انجام دهد که از نظر ما حق هر سرمایه‌گذار خارجی است و به معنای بی‌اعتمادی و نفی اکتشافاتی که تا پیش از این انجام شده، نیست.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده