تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۹۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گفتگوی اختصاصی با رئیس انجمن معادن سرب و روی در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در بازار سرمایه

می متالز - با افزایش قیمت‌های جهانی فلزات در مدت اخیر، شاهد رشد صنعت سرب و روی در بازار سرمایه بودیم؛ به باور کارشناسان این روند روبه رشد سیر صعودی ملایم خود را ادامه خواهد داد و این صنعت را جزء صنایع سودآور بازار سرمایه قرار خواهد داد.
گفتگوی اختصاصی با رئیس انجمن معادن سرب و روی در خصوص وضعیت شرکت های این گروه در بازار سرمایه

اما یوسف مرادلو، رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران ضمن تائید تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی در رشد این صنعت، معتقد است که برداشتن انحصار مواد اولیه و به دنبال آن، افزایش ظرفیت‌های تولیدی این صنعت، یکی دیگر از عوامل رشد شرکت‌های سرب و روی در کشور شده است. وی در بخش دیگری از این گفتگو معتقد است که آینده قیمت‌های جهانی با توجه به تحلیل‌ها روشن است؛ از سوی دیگر با توجه به این نکته که مواد معدنی در دنیا رو به کاهش است، در عین حال اگر مسئولین و سیاست‌گذاران مدیریت خوبی داشته باشند، صنعت سرب و روی کشورمان، سرنوشتی، برعکس کشورهای دیگر خواهد داشت، چراکه ما در کشورهای دیگر شاهد اتمام مواد معدنی و پایان ذخایر معادن بوده، اما در داخل در حال  آغاز بهره‌برداری از معادنی نظیر معدن مهدی آباد هستیم.

با توجه به اینکه وضعیت شرکت‌های سرب و روی در بازار سرمایه، رو به رشد است، چه عواملی را در به وجود آمدن این رشد موثر می‌دانید؟

اولین عامل موثر در این رشد، افزایش قیمت‌های جهانی است؛ قیمت‌ها حتی تا ۱۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است. دومین عاملی که می‌توان به آن پرداخت، این است که دولت در سال‌های گذشته، مواد معدنی را با کیفیت پایین و قیمت بالا در اختیار تولید کنندگان قرار می‌داد، از سوی دیگر میزان آن اندک بود و کفاف ۱۰۰ درصد تولید را نداده و صنعت‌گران با ۲۵ درصد به تولید مشغول بودند. بعد از آن بود که صنعتگران دریافتند که قیمت و کیفیت خاک و مواد اولیه در دنیا همانند داخل کشور نیست، بنابراین تصمیم بر آن شد که این مواد با کیفیت بالا و قیمت مناسب از خارج کشور وارد شود.

نکته دیگری که لازم به ذکر است، مسئله سؤمدیریت در بحث هزینه‌ها و پاسخگویی به مصرف‌ کنندگان میلیاردی وجود داشت. البته گفتنی است که متاسفانه انحصاری در خصوص مواد اولیه داخلی وجود دارد که مشکل زا بود، بنابراین با چرخش رویکرد صنعت‌گران به واردات مواد اولیه، توانستند ظرفیت و کیفیت تولید خود را افزایش دهند که همین عامل سبب روند رو به رشد سوددهی این صنعت شده است.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت که این دو عامل سبب شد سودآوری شرکت‌های سرب و روی افزایش پیدا کند و به نظر می‌رسد که این روند با یک شیب ملایم روند افزایشی خود را حفظ کند. از طرفی هم به دلیل شکسته شدن انحصار بازار مواد اولیه مورد نیاز برای این بخش، صنعتگران نگاه رو به بیرون پیدا کرده‌اند و به دنبال آن پیش‌بینی بنده بر این است که آینده خوبی در انتظار صنعت سرب و روی ایران باشد.

وضعیت بازارها و قیمت‌های جهانی را در آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا اتفاقات سیاسی جهانی، تاثیرگذار خواهد بود در قیمت‌ها؟

طبیعتا بدون تاثیر نیست، اما این تاثیرات گذرا خواهد بود. با این تفاسیرمی‌توان گفت که آینده قیمت‌های جهانی با توجه به تحلیل‌ها روشن است؛ از سوی دیگر با توجه به این نکته که مواد معدنی در دنیا رو به کاهش است، در عین حال اگر مسئولین و سیاست‌گذاران مدیریت خوبی داشته باشند، صنعت سرب و روی کشورمان، سرنوشتی، برعکس کشورهای دیگر خواهد داشت، چراکه ما در کشورهای دیگر شاهد اتمام مواد معدنی و پایان ذخایر معادن بوده، اما در داخل در حال  آغاز بهره‌برداری از معادنی نظیر معدن مهدی آباد هستیم.

به باور بنده به دلیل اینکه مواد معدنی و عرضه آن در دنیا روند کاهشی را دنبال می‌کند، به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا سبب خواهد شد که قیمت فلز افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان فلز سود بیشتری را کسب می‌کنند.

این تحلیل تا چند سال آینده محقق خواهد شد؟

عوامل تاثیرگذار زیادی در این خصوص وجود دارد، اما با توجه به تحلیل‌هایی که در جلسات جهانی وجود دارد، شاید تا پنج سال این روند افزایشی وجود داشته باشد. البته گفتنی است که شاید شیب این افزایش تند نباشد، اما به مرور ما شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود.

پیش‌بینی‌های شما برای گزارش‌های ۱۲ ماهه این صنعت در بازار سرمایه چگونه است؟

گفتنی است که گزارش‌ها بر مبنای سودآوری و پیش‌بینی‌ها تهیه و تنظیم خواهد شد؛ به باور بنده بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد پیش‌بینی‌ها محقق شود.

 

عناوین برگزیده