تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۹۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در تکمیل پروژه سیمان سمنگان

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: در صورت وجود سرمایه‌گذار، آستان قدس آماده مشارکت برای تکمیل پروژه سیمان سمنگان است.
اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در تکمیل پروژه سیمان سمنگان

یحیی نیکدل با اشاره به اینکه اجرای پروژه ساخت کارخانه سیمان سمنگان با سرمایه‌گذاری آستان قدس در این استان انجام شد، افزود: برای تکمیل این پروژه این سرمایه‌گذار به تسهیلات ارزی و ریالی نیازمند بود که پیگیری‌ها برای اخذ این تسهیلات چندین سال است که ادامه دارد اما هنوز اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذار دیگر تمایلی به دریافت این تسهیلات ندارد، ادامه داد: رکود در بازار مسکن سبب بی‌انگیزگی آستان قدس برای دریافت تسهیلات ارزی و ریالی است.

نیکدل در پاسخ به این سوال که قرار بود محصولات این کارخانه به سایر کشورها صادر شود و بنابراین بازارهای داخل برای محصولات این واحد تولیدی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد؟ توضیح داد: صادرات محور بودن این واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات ارزی این واحد تولیدی اعلام شد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل قرار بر این شد تا بعد از تکمیل این پروژه، محصولات به کشورهای آسیای میانه صادر شود اما بخشی از آن نیز در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر آن پیشنهادی مبنی بر واگذاری تمام این پروژه به یک سرمایه گذار بدون اینکه در مقابل آن وجهی دریافت شود نیز ارائه شده و بعد از تکمیل این پروژه آن سرمایه‌گذاری که در آستان قدس انجام شده بود به مرور برگردانده شود.

به گفته وی در حال حاضر ساخت این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گفتنی است اجرای این پروژه نیازمند اختصاص ‌۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو تسهیلات ارزی و‌ ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی است. ظرفیت این پروژه تولید ۳۳۰۰ تن سیمان است.

با تکمیل این پروژه برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و تا‌کنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده است.

عناوین برگزیده