تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۹۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازدید صندوق ذخیره فرهنگیان از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

می متالز - مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به‌اتفاق هیات همراه چهارشنبه ۱۳ بهمن امسال از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان بازدید به عمل آوردند.
بازدید صندوق ذخیره فرهنگیان از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان

احمد حداد، مدیر زیرساخت و توسعه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان ضمن خوشامدگویی به حاضران در جلسه، به معرفی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان پرداخت و گفت: ایجاد و توسعه مناطق ویژه استقرار صنایع انرژی‌بر در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان در راستای بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی کشور در صنایع انرژی‌بر ازجمله فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، نیروگاه، آب‌شیرین‌کن، اسکله و بندر است و منطقه ویژه پارسیان یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است. مدیر زیرساخت و توسعه منطقه ویژه پارسیان گفت: طرح ایجاد و توسعه منطقه پارسیان با هدف افزایش تولید صنایع انرژی‌بر در سواحل خلیج‌فارس در دست اجرا است. این منطقه ظرفیت مناسب و جدید صنعتی را در کنار بزرگترین مخزن گازی جهان (پارس جنوبی) در اختیار کشور قرار می‌دهد و می‌تواند به یک مرکز بزرگ و جاذب صنعتی– اقتصادی در منطقه تبدیل شود که قابلیت ایجاد نیم میلیون فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را دارد. حداد در ادامه گفت: خط لوله‌ای گت ۷ (خط لوله سراسری صلح گاز) که از مجاورت سایت پارسیان عبور می‌کند تامین‌کننده گاز مورد نیاز این منطقه در فاز نخست و بهره‌برداری از صنایع خواهد بود.  در فاز نخست، مصرف گاز این منطقه نزدیک به ۲۰میلیون مترمکعب در روز خواهد بود اما در افق طرح، این میزان به رقمی افزون‌بر ۹۰میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت که قرار است خط انتقال گاز به‌صورت اختصاصی بین منطقه ویژه عسلویه و پارسیان احداث شود. درحال‌حاضر این منطقه مجوز تخصیص ۲۰میلیون مترمکعب گاز طبیعی را از وزارت نفت دریافت کرده و این میزان را از خط لوله‌ای گت ۷ که در نزدیکی سایت شمالی منطقه پارسیان قرار دارد، دریافت خواهد کرد.


حداد همچنین اهم اهداف منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان را به شرح ذیل بیان کرد:
۱- جلوگیری از خام‌فروشی نفت و گاز طبیعی
۲- استفاده بهینه و رقابتی از منابع و ذخایر گاز مشترک ایران و قطر
۳- تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی
۴- تکمیل زنجیره تولید محصولات فولاد
۵- تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر
۶- ایجاد اشتغال مولد و پایدار (ایجاد نیم میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم)
۷- رونق تولید داخلی
۸- رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی
۹- رفع محرومیت از سواحل جنوبی کشور
حداد در ادامه توضیحاتی درباره نحوه تامین یوتیلیتی مورد نیاز همچون آب و برق و بخار و ازت داد و اعلام کرد: نحوه تامین یوتیلیتی در این منطقه به‌صورت ترکیبی از حالت متمرکز و نیمه‌متمرکز خواهد بود. بخشی از یوتیلیتی همچون آب و برق به‌صورت متمرکز به‌وسیله سرمایه‌گذاران بخش آب - نیرو تامین می‌شود و بخشی دیگر همچون ازت به‌وسیله هر یک از سرمایه‌گذاران پتروشیمی تامین خواهد شد. اما مهم‌ترین تاکید مدیر زیرساخت و توسعه منطقه ویژه پارسیان بر ضرورت انجام مطالعات ارزیابی آثار زیست‌محیطی بود. وی اعلام کرد هر یک از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی موظف هستند پیش از شروع عملیات اجرایی اقدام به انجام مطالعات ارزیابی آثار زیست‌محیطی کرده و نسبت به اخذ مجوز زیست‌محیطی برای طرح خود اقدام کنند.


آغاز عملیات اجرایی ابتدای سال ۹۶

علیرضا نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از موقعیت و ظرفیت‌های بالقوه منطقه ویژه پارسیان و ابراز علاقه نسبت به سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت. وی اعلام کرد: این شرکت آمادگی دارد در کمترین زمان ممکن عملیات اجرایی تسطیح و آماده‌سازی زمین را آغاز کند. علیرضا نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از احمد عظیمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهتاب پارسیان خواست، انتخاب مشاور زیست‌محیطی و انجام مطالعات ارزیابی آثار زیست‌محیطی را در اولویت قرار داده و پیش از هرگونه اقدامی نسبت به اخذ مجوز محیط‌زیست اقدام کنند. مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه خطاب به مدیران پتروشیمی مهتاب پارسیان گفت: برای آنکه شروع عملیات اجرایی تسطیح و آماده‌سازی زمین را سرعت ببخشند و بتوانند باعث ایجاد اشتغال در کمترین زمان ممکن در این منطقه شوند بهتر است هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه همچون مطالعات زمین‌شناسی ژئوتکنیک را انجام دهند. در ادامه احمد عظیمی مدیرعامل پتروشیمی مهتاب پارسیان اعلام کرد: این شرکت اقدام به انتخاب مشاور به‌منظور طراحی، مشاور محیط‌زیست و پیمانکار کرده و در صورت تامین آب و برق دوران ساخت از سوی منطقه ویژه پارسیان، عملیات اجرایی شروع می‌شود. مدیرعامل پتروشیمی مهتاب پارسیان گفت: از ابتدای سال ۹۶ عملیات اجرایی را در منطقه پارسیان آغاز می‌کنیم. در پایان جلسه حداد مدیر زیرساخت و توسعه منطقه تاکید داشت: آب و برق مورد نیاز سرمایه‌گذاران برای دوران ساخت مهیا است و هر زمان که پتروشیمی مهتاب پارسیان تصمیم به شروع عملیات اجرایی در این منطقه بگیرد آب و برق مورد نیاز برای ساخت از سوی این منطقه فراهم خواهد شد. محمدجواد صداقت، قائم‌مقام مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و مصطفی طاهری نجف‌آبادی، مدیرعامل شرکت پتروفرهنگ از دیگر مدیران حاضر در جلسه بودند.
پس از این جلسه که در ساختمان اداری منطقه ویژه پارسیان واقع در سایت شمالی منطقه ویژه پارسیان برگزار شد، بازدید میدانی از محل استقرار واحد پتروشیمی مهتاب پارسیان در سایت شمالی و همچنین از محل احداث بندر پارسیان به عمل آمد. در پایان مقرر شد در نخستین فرصت جلسه‌ای با حضور مدیران منطقه ویژه پارسیان و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان در حضور آقای دکتر مهدی کرباسیان ریاست محترم هیات عامل ایمیدرو برگزار شود تا درباره شروع عملیات اجرایی و سایر موضوعات تصمیم‌گیری شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده